Gå til innhold

FIFA 15 - Karrieretråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det tviler jeg sterkt på. Har ikke hørt noe om det, i hvertfall.

Jeg kopierer bare posten jeg skrev i den andre FIFA-tråden inn hit;

Jeg har begynt en managerkarriere med Sampdoria som blir min hovedkarriere, og senere skal jeg starte en med United som jeg hopper inn i når jeg blir litt lei av den andre.

I begge er målet det samme; å banke gjennom at 4-4-2/4-4-1-1 ikke er død, men ennå relevant og overlegen alt annet, for pokker! Fotballen nådde sitt høydepunkt rundt år 2000 og har bare gått nedover siden (bare spør Martin O'Neil).

Taktikken blir ganske tradisjonell;

4-4-2 - Hovedsakelig hjemme

-----------X----X------------

---X-------X---X------X----

---------------X---------------

4-4-1-1 - Borte, hakket mer defensiv

--------------X----------------

--------------X---------------

---------------X---------------

4-4-2:

- Ett av to typer spisspar; 1) en sterk "target man" som kan holde ballen og en raskere mer teknisk spiller som kan stikke gjennom forsvaret. Fyrtårnet vil også gi flere dimensjoner på innlegg. Alt. 2) To tekniske og spillere som skal sende hverandre gjennom via hurtig flikkflakk-spill.

- To vinger som skal gå mot linja dersom jeg bruker en target man, men vanligvis blir de å trekke litt innover for å gi flere pasningsalternativer i angrep, ikke nødvendigvis for gå gjennom forsvaret på stikkere. Gjerne tekniske og raske (tenk Ronaldo).

- To sentrale midtbaner som utfyller hverandre, en halvdyp playmaker som bidrar mest i oppbyggingen og som fungerer som et litt dypere pasningsalternativ i angrep (tenk Scholes). Den andre er en hardtarbeidende boks-til-boks-spiller som skal gi defensiv trygghet og gjerne kunne vinne hodedueller på midten etter klareringer og utspark.

- To meget solide midtstoppere. Dette blir det viktigste paret i laget mitt; dersom du ikke slipper inn mål så taper du i hvertfall aldri. Begge skal være store og sterke og god på hodet, men en bør være litt hurtig. Ikke så veldig da jeg ligger ganske dypt i forsvar.

- Backene blir ikke å komme så veldig, veldig mye opp i angrep så det offensive er ikke så viktig. Hurtighet og gode pasninger er viktigst.

4-4-1-1

Litt mer defensiv enn 4-4-2.

- Den blir hovedsakelig det samme som det jeg skrev ovenfor, men den ene spissen trekkes ned i en ballvinnende playmaker-rolle, med mest fokus på det førstnevnte.

- Midtbaneduoen blir å fungere mest som to defensive midtbanespillere uten for mye angripende roller.

- Vingene blir sentrale her da jeg fokuserer på kontringsangrep langs flankene. Hurtighet og innlegg er viktig. Om jeg spiller med target man som spiss blir jeg å gå ned til dødlinja og legge inn, dersom jeg har den raske spissen på topp vil jeg trekke litt innover og muligens bruke den offensive midtbanen/hengende spissen som bindeledd.

- Forsvarsfireren har en rolle; tett igjen. Alle som krysser midtbanen blir skutt.

Jeg elsker det at du kan gi roller til spillerne i diverse faser av spillet, noe jeg syns bringer med en ørliten ekstra dimensjon til manageraspekter (som er ganske tynt).

Er det noen innspill til planen min? Vil dere anbefale spillere? Hovedmålet med United-karrieren er å bringe laget litt tilbake til slutten av nittitallet.

Lenke til kommentar

Jeg spiller på legendarisk, men skal se hvordan formasjonene mine fungerer. Jeg føler at forsvar går greit, men angripet er en "pain in the ass".

Enten holder jeg meg på legendariske, men leker meg litt med sliderne, eller så går jeg ned til profesjonell og gjør det litt vanskeligere.

Lenke til kommentar

Har spilt en sesong med Ipswich der jeg spiller på legendarisk mot jevne lag og verdensklasse mot 5 stjerners lag. Brukte Labyad på FUT og tenkt jeg kunne bruke han i karriere også, helt vanvittig god. Kjøpte De Gea ettersom han har et stort potensial, greide å plukke han opp for snaue 15M £. Rudiger som midtstopper, han er latterlig god. Kelvin på kant, måtte bare ha en 5 star skiller. Bruker for det meste 4-3-3 formasjoner.

Er det bare meg eller har det seg sånn at ingen unge talenter man greier å "farme" opp har 4 og 5 star skills?

Lenke til kommentar

Hvilken vanskelighetsgrad spiller dere på? Jeg er på profesional og holder meg der, synes AI fører alt for mye ball på høyere nivå.

Jeg spiller på Verdens klasse. kan spille legendarisk, men det har jeg ikke tålmodighet til, jeg syns det er så utrolig latterlig at lag wba, wigan, hull etc spiller som barcelona...utrolig frustrerende når du presser så er det eneste motstanderen gjør er å vende, snu seg...spille bakover, vende, snu seg...spille bakover...

Lenke til kommentar

Shait... jeg blir nok ikke å kjøpe den. Jeg har brukt meg av de som gjør at speiderne dine finner store talenter og sånt, men jeg ser ikke helt det morsomme med mer penger enn Gud.

Har noen blitt kjøpt opp i spillet før? Ikke ved å "kjøpe" seg et oppkjøp, altså, men naturlig? Jeg opplevde på FIFA 13 at andre klubber ble kjøpt opp, men jeg kom aldri langt nok til å merke noe til at de fikk mer penger.

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller har det seg sånn at ingen unge talenter man greier å "farme" opp har 4 og 5 star skills?

Hos meg er det snarere unntaket at de ikke har det. I min "talentfabrikk" produseres det den ene verdensklasse offensive midtbanespilleren etter den andre, nesten samtlige har 4-5 stjerner på skill.

Det jeg derimot opplever som et tilbakevendende problem er at flere har dårlige og/eller merkelige workrates, f.eks low/low eller low/medium. Flere av de har også dårlig stamina. Men jeg har begynt å få opp noen som er bedre på de områdene nå, men da mangler de fort noe annet, som f.eks 4-5-stjerners ferdigheter. Har heller ingen talenter som har spesielle ferdigheter som f.eks "speedster" eller "dribbler", etc. Eller jo forresten, er i ferd med å få opp en sykt god venstreback nå, han har potensial 88-95, high/high workrates og spesialistegenskapen "tactician". Har nettopp begynt å bruke ham nå, han er bare 17 men har allerede 74 overall. Det interessante er at jeg har en 15-åring i stallen med stats som ligner veldig på den samme spilleren så om 4-5 sesonger har jeg et luksusproblem der :)

Jeg liker talentutviklingen veldig godt og det er absolutt verdt det å oppgradere talentspeiderne for unge talenter. Men det virker som at det ikke er noen automatikk i at spillerne blir gode selv om de har høy overall. Den første stjernen jeg har fått frem er i ferd med å bli god nå, han er 19 år og har nå 82 overall. En teknisk briljant offensiv midtbanespiller uten utholdenhet (under 50) og med workrate low/low og 5-stjerners dribleferdigheter og 4 stjerner på weak foot. Han er helt ubrukelig utenom når jeg kontrollerer ham selv, så jeg håper at han blir verdt mye penger snart så jeg kan cashe inn og bruke pengene på å hente hjem Bale ❤️

Lenke til kommentar

@Soolar: Jeg liker ideen om en spiller som bare står i midtsirkelen hele kampen, gjesper og ser totalt uinteressert ut, men som slår helt geniale pasninger med bare et brydd tåskudd samtidig som han titter opp på tribunen.

Jeg har satt igang arbeidet med United-karrieren min og står ovenfor det samme spørsmålet som nesten samtlige Utd-managere i det siste har stilt seg; hva faen skal jeg gjøre med Mata? For god til å bli solgt, men likevel ikke helt rett i laget mitt.

Startelleveren pr. 01.09.14:

-------------Rooney----RvP-------------

Januzaj---Herrera--Fellaini--Di Maria

Baines-----Evans---Jones----Rafael

------------------De Gea------------------

Overgangslisten pr. 31.08.14

Kjøpt:

Solgt:

- B. Amos (Blackburn)

- Anderson (Aston Villa £2.4mill)

- A. Young (Villarreal £6mill)

- W. Keane (Hamilton £140.000)

- R. James (Hamilton £80.000)

- A. Lindegaard (Swansea £4.2mill)

Lånt ut:

- Nani (Sporting CP)

- Zaha (Crystal Palace)

- N. Powell (QPR)

- M. Keane (Burnley)

Øvrige overganger:

Arsenal: INN=Dzeko, Schneiderlin ($24mill)

Chelsea: UT= Oscar (£21mill)

Man City: INN=Oscar, Khedira, Martinez (£69.5mill) UT: Dzeko (£16mill).

Tottenham: INN=Doumbia (£16mill)

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...