thomeng Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Hei! Har tenkt å kjøpe et ASUS P4PE (i845PE) hovedkort og en Intel Pentium 4 2.8 GHz. Lurte på om noen har gode forslag til hva slags minne som vil passe best.... Og hva betyr termer som PC og FSB som står nevnt i prosessorspesifikasjonene? Lenke til kommentar
dominus Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 sjekk denne siden. kanskje det hjelper deg... http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/8 Lenke til kommentar
DOCTOR Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Ville gått for GEIL pc3700 eller pc4000 kanskje, kommer ann på om du skal klokke eller ikke. GEIL er kvalitet Lenke til kommentar
dominus Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 sorry jeg så bare halve spørsmålet... PC er jo den maskinen du sansynligvis satt ved når du skrev ditt bidrag til forumet.. FSB: Front Side Bus. Betegnelse på den eksterne bussen til en prosessor (kalles også systembuss). Pentium III-prosessoren arbeider f.eks. med en bestemt hastighet internt (f.eks. 1 GHz), mens den kommuniserer med resten av systemet med en lavere hastighet (f.eks. 133 MHz). Den eksterne bussen som benyttes for kommunikasjon med resten av systemet (bl.a. internminne) kalles FSB. FSB kommer også etter andrenivå hurtigbuffer (L2-cache), bussen mellom andrenivå hurtigbuffer og selve CPUen kalles Back Side Bus (BSB). (kilde: PC World Norge) sjekk denne du http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...leksikon_search Lenke til kommentar
thomeng Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Jaja, men når en brikke har spes. PC3700, så har vel ikke det så mye å gjøre med PC'en min generelt. Det jeg lurer på er om PC beskriver type RAM eller om det har noe med frekvens å gjøre. Er det er noe jeg i det hele tatt trenger å tenke på når jeg kjøper RAM til maskinen min? Kan man ha så høy 'PC' man vil på en hvilken som helst maskinkonfigurasjon? Takk for svarene forresten.... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 PC er en rating på minnebrikker som har med frekvens å gjøre, helt riktig. For eksempel, PC3200 tilsvarer DDR-minnebrikker som kjører på 400 MHz effektivt (det står nok 200 MHz i BIOS). Hvor høy PC-rating du kan ha, er helt avhengig av hovedkortet og prosessor. AMDs sine prosessorer klarer ikke å utnytte minnefrekvensene like høyt som Intel. Til en AMD-prosessor er det ikke noe vits i å ha noe høyere enn PC2700/PC3200. For en AMD-prosessor er cas latency (cl/cas) på minnebrikkene viktigere enn frekvens, optimalt her er cl = 2, finnes også i 2,5 og 3. Intel-prosessorer kjører med høyere FSB (som forklart over), og trenger da høyere minnefrekvenser for å kjøre optimalt. Til nyere P4-CPUer bør man vel ha opp mot PC4000 for å være kar. Les litt rundt på forumet om oppsettsforslag og CPU/minne-diskusjoner. Håper dette hjalp litt og at ikke noen av de supersakkyndige datafolka her klikker på meg fordi jeg har uttalt meg om noe "jeg ikke har greie på". Skjønner godt at man kan bli forvirra, med de utallige spesifikasjoner som svirrer rundt på datamarkedet idag.. Men styr for all del unna ferdigpakker fra Elkjøp Lenke til kommentar
eXpanium Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 viss det er p4 du skal ha bør du gå for minne med høg minnehastighet. f.eks corsair TWINX (pc4000 -serien) noke eg tilfeldigvis selger.. har en pakke twinx512-4000 som eg vil selge. 1100 spenn så er den din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå