AnonymDiskusjon Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 heisveis jeg har vært på intervju og hatt to 1-timers opplæringsdager (2 forskjellige dager) på en bedrift, og på fredag er jeg satt opp på min første vakt. har en skikkelig dårlig magefølelse om jobben, og kontrakt er enda ikke tegnet. kan jeg melde ifra om at jeg ikke lengre ønsker jobben? vil unngå å bli saksøkt og denslags. Anonymous poster hash: f632b...e04 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Ja, du er pent nødt. Ring arbeidsgiver og forklar situasjonen. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Det er vanlig at kontrakter ofte kommer sent inn i bilde. Jeg vet ikke om du er bundet til å stille opp, men som Star Fox sier er det jo bare å ringe å si at du ikke ønsker jobben allikevel. De vil trolig ikke ha en som ikke vil jobbe der, da de fort skjønner at her er det en oppsigelse snarest den lar seg gjøre, så de vil spare tid på å bare unngå at du kommer. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Arbeidsmiljølovens § 14-5 fastsetter krav til skriftlig arbeidsavtale. Vilkårene er at arbeidet har en varighet på over en måned. Arbeidsgiver skal så snart som mulig, og senest innen en måned etter ansettelsen har trådd i kraft, fremme en skriftlig arbeidskontakt. Unntaket er dersom arbeidet har en varighet på under 3 måneder eller ved innled arbeidskraft. Her skal arbeidskontakt inngås umiddelbart.Minimumskravet av hva en arbeidskontrakt skal inneholde er nedfelt i § 14-6.Det er aldri anledning til å se bort i fra dette lovverket. Ta det opp med arbeidsgiver på en seriøs og saklig måte dersom du ikke opplever å motta arbeidskontrakt innen en måned etter dato du ble ansatt (jeg regner med du er ansatt for en periode på over 1 måned). La først arbeidsgiver få mulighet til å lage en kontrakt før du iverksetter ytterlige tiltak i alle fall. Endret 19. oktober 2014 av Mantoius 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Uavhengig av om du har signert kontrakta så har du nok inngått en muntlig avtale om å ta jobben. Dette gjer at du er forplikta til å jobbe minst ut prøvetida/oppsigelsestida. Om du ikkje møter på jobb så kan arbeidsgiver kreve at du dekker eventuelle tap som ditt avtalebrudd fører til. Men det er ingenting i vegen for å ta kontakt med arbeidsgiver for å be om å bli fristilt frå avtalen. Vanligvis så bruker dette å ordne seg sidan arbeidsgiver ikkje har interesse av å bruke meir tid på deg om du uansett skal slutte om kort tid. 1 Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 I arbeidsmiljøloven § 1-8 defineres arbeidstaker som "enhver som utfører arbeid i annens tjeneste" Formulert til et spørsmål, er jeg usikker på om dette skal tolkes som "Er du en som utfører arbeid i en annens bedrift?", eller "Er du en som HAR utført arbeid i en annens bedrift?". Om siste, så er du ansatt. Plukker du opp en stein (intervju og opplæring), og har tenkt å kaste den, så er du ikke en steinkaster. Du må jo kaste steinen først. Hoho, humoren er på topp merker jeg. Nei, sove for min del. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Det følger implisitt av kravet til at arbeidsavtale gjøres skriftlig innen en måned fra tiltredelse at man ikke trenger skriftlig avtale for å være bundet. Du har avtalt å møte, og da må du selvfølgelig det uavhengig av skriftlig kontrakt. Hvilke rettsvirkninger det får å skulke er en annen sak, men det anbefales ikke. Du vil være erstatningsansvarlig om de må ha vikar eller få noen til å jobbe overtid. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå