bchpls Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Hei! Mulig dette er et dumt spørsmål but here goes. Jeg er en gutt på 20 år som har trent i ca 6 mnder. Jeg trener sammen med to andre venner som har anbefalt programmet det er snakk om, men er redd det "godsnakker" ("ja vi hadde samme problem, det går sikkert bedre når du øker, dagsform" bla bla bla) med meg for å ikke bli demotivert, så jeg vil ha mening fra noen andre. Problem: Jeg kjører dette benkpress programmet: http://www.iform.no/bli-sterkere-benkpress-ned-dette-effektive-programmet/ Og har gjennomført del 1 på 8 uker, som resulterte i max på 70kg før jeg begynte på del 2. Når jeg begynte på del 2 uke 1 var vekten 52,5kg (gikk ned 2,5 for å ikke stagnere som jeg nå begynner å gjøre) og det har gått helt fint fram i 57,5 der det var relativt tungt og jeg var i tvil om at 60kg (i dag) skulle gå bra. Så i dag var det 5x5 60kg og måtte spottes totalt 3 reps fordelt på set1(1 spot),4(1spot),5(1spot) Men det virker som jeg ikke klarer å holde følge med økningen lenger for måtte spottes total 3 reps og tanken på 6x6 og økning neste der etter virker urealistisk mtp at jeg SÅVIDT klarte å fullføre 2 og 3. Noen som har møtt en slik "stagnerende" utfall og hva gjorde dere evt? Gikk en uke tilbake? Setter pris på svar. Endret 19. oktober 2014 av bchpls Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Du øker helt til du ikke klarer mer, hvis du etter 2 uker på rad ikke klarer å øke så begynner du på periode 3. Forøvrig godsnakker de ikke, jeg har kjørt det programmet der før og det ga veldig gode resultater. Lenke til kommentar
bchpls Skrevet 19. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2014 Du øker helt til du ikke klarer mer, hvis du etter 2 uker på rad ikke klarer å øke så begynner du på periode 3. Forøvrig godsnakker de ikke, jeg har kjørt det programmet der før og det ga veldig gode resultater. Okei den er grei, får vell satse på at det går litt lengre en kun 4 uker på del 2 , men er litt uvant når det plutselig skal gå mye mye dårligere... Lenke til kommentar
Akse Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Legg fra deg benkprogrammet og kjør 5x5. Endret 21. oktober 2014 av Akse Lenke til kommentar
MrL Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Legg fra deg benkprogrammet og kjør 5x5. Hvorfor det? Det gir en dårlig effekt å trene 5x5 hele tiden, det programmet der gir en god variasjon, og ikke minst: det fungerer svært godt. Lenke til kommentar
bchpls Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Fullfører nok del 2 og 3 så får vi se hva som evt skjer da, men ja det fungerer bra Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Legg fra deg benkprogrammet og kjør 5x5. Hvorfor det? Det gir en dårlig effekt å trene 5x5 hele tiden, det programmet der gir en god variasjon, og ikke minst: det fungerer svært godt. Først oppfordrer du til å trene til fail så mener du at 5x5 gir dårlig effekt? 5x5 prinsippet er ett av de mest effektive treningsformene du får i baseøvelser. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Legg fra deg benkprogrammet og kjør 5x5. Hvorfor det? Det gir en dårlig effekt å trene 5x5 hele tiden, det programmet der gir en god variasjon, og ikke minst: det fungerer svært godt. Først oppfordrer du til å trene til fail så mener du at 5x5 gir dårlig effekt? 5x5 prinsippet er ett av de mest effektive treningsformene du får i baseøvelser. Jepp, men det er ikke effektivt når man trener det hele tiden. Dette programmet er svært progressivt, og inneholder den variasjonen man trenger samtidig som det har fokus på å øke styrke. Variasjon er helt nødvendig. Dette programmet innebærer til å trene til fail, da det er veldig stor progresjon så man til slutt ikke vil klare å holde følge med økingen, og det er hele poenget. Da skal man begynne på en ny periode. Endret 22. oktober 2014 av MrLG Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) For det aller første og det er på tide at folk får med seg akkurat dette nå, benkpress er ikke en øvelse du kan bli sterkere av ved å bare kjøre benkpress, når jeg ser de støtteøvelsene som er lagt inn får jeg lyst til å spy, i vill fortvilelse måtte jeg frem med CTRL-F og søke opp ordet markløft, fikk ett treff, var linket til en annonse helt nederst. Programmet er progresivt i den grad at det oppfordrer til belastningsøkning, hvorvidt man faktisk legger forutsetning for om man tåler belastningsøkning er ganske relevant i grunn. Dersom du kjører det programmet der vil du faktisk også på sikt skade deg, med tanke på hvor dårlig rygg/front ratioen er. Linær progresjon fungerer til en viss grad, men å garantere noe progresjon er i grunn ganske teit når trening bare er en liten del av forutsetningen. Dersom du ønsker å bli virkelig brutalt sterk typ dem som veier rundt 100 - 110 kg og ligger å presser mot grensen til 200kg steroidefritt med godkjente løft så har man jo programmer som bygger på virkelig styrkebyggende prinsipper. Eksempelvis har vi jo Dietmar Wolf sine programmer, som er litt over gjennomsnittet gode. Legger ved linken: http://styrkeloft.no/treningsprogram/ Endret 22. oktober 2014 av Priim 1 Lenke til kommentar
bchpls Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 en liten update... hadde 6x6 i dag på 60kg i dag, klarte 5 reps på ALLE 6 settene uten spot, men måtte alltid ha det på den siste 6 reppen på alle de 6 settene. Hva ville dere gjort? gå tilbake til 60 neste uke oxo? eller øke til 62.5 som da blir 5x5 nestegang? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 For det aller første og det er på tide at folk får med seg akkurat dette nå, benkpress er ikke en øvelse du kan bli sterkere av ved å bare kjøre benkpress, når jeg ser de støtteøvelsene som er lagt inn får jeg lyst til å spy, i vill fortvilelse måtte jeg frem med CTRL-F og søke opp ordet markløft, fikk ett treff, var linket til en annonse helt nederst. Programmet er progresivt i den grad at det oppfordrer til belastningsøkning, hvorvidt man faktisk legger forutsetning for om man tåler belastningsøkning er ganske relevant i grunn. Dersom du kjører det programmet der vil du faktisk også på sikt skade deg, med tanke på hvor dårlig rygg/front ratioen er. Linær progresjon fungerer til en viss grad, men å garantere noe progresjon er i grunn ganske teit når trening bare er en liten del av forutsetningen. Dersom du ønsker å bli virkelig brutalt sterk typ dem som veier rundt 100 - 110 kg og ligger å presser mot grensen til 200kg steroidefritt med godkjente løft så har man jo programmer som bygger på virkelig styrkebyggende prinsipper. Eksempelvis har vi jo Dietmar Wolf sine programmer, som er litt over gjennomsnittet gode. Legger ved linken: http://styrkeloft.no/treningsprogram/ Først og fremst, jeg snakker kun om benkpress programmet publisert i det excel arket, de andre øvelsene er jeg enig at kan/burde endres. Gitt at man trener de andre muskelgruppene riktig er det et svært godt program, og vil ikke skade deg. Når du snakker om "hva fungerer" så er dette et svært omdiskutert tema ingen virker til å bli enige om. Jeg elsker alltid(snakker ikke nødvendigvis om deg) hvordan folk alltid kritiserer andres treningsprogrammer, spesielt når personene bak det har hatt tydlig fremgang både visuelt og på papiret. Folk blir aldri enige. Men til saken: Faktum er, det programmet har fungert for svært mange, inkl. meg som hadde en kjempe fremgang i perioden. Ingen sier man må følge det livet ut, men å gå igjennom det ihvertfall en gang er anbefalt. Du kan selvsagt være uenig i det, men svært mange går god for det, og jeg ser ingen grunn til å stole mer på deg enn de. en liten update... hadde 6x6 i dag på 60kg i dag, klarte 5 reps på ALLE 6 settene uten spot, men måtte alltid ha det på den siste 6 reppen på alle de 6 settene. Hva ville dere gjort? gå tilbake til 60 neste uke oxo? eller øke til 62.5 som da blir 5x5 nestegang? Har ikke du trent en del uker med økning nå? Isåfall begynn på ny periode. Lenke til kommentar
bchpls Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) For det aller første og det er på tide at folk får med seg akkurat dette nå, benkpress er ikke en øvelse du kan bli sterkere av ved å bare kjøre benkpress, når jeg ser de støtteøvelsene som er lagt inn får jeg lyst til å spy, i vill fortvilelse måtte jeg frem med CTRL-F og søke opp ordet markløft, fikk ett treff, var linket til en annonse helt nederst. Programmet er progresivt i den grad at det oppfordrer til belastningsøkning, hvorvidt man faktisk legger forutsetning for om man tåler belastningsøkning er ganske relevant i grunn. Dersom du kjører det programmet der vil du faktisk også på sikt skade deg, med tanke på hvor dårlig rygg/front ratioen er. Linær progresjon fungerer til en viss grad, men å garantere noe progresjon er i grunn ganske teit når trening bare er en liten del av forutsetningen. Dersom du ønsker å bli virkelig brutalt sterk typ dem som veier rundt 100 - 110 kg og ligger å presser mot grensen til 200kg steroidefritt med godkjente løft så har man jo programmer som bygger på virkelig styrkebyggende prinsipper. Eksempelvis har vi jo Dietmar Wolf sine programmer, som er litt over gjennomsnittet gode. Legger ved linken: http://styrkeloft.no/treningsprogram/ Først og fremst, jeg snakker kun om benkpress programmet publisert i det excel arket, de andre øvelsene er jeg enig at kan/burde endres. Gitt at man trener de andre muskelgruppene riktig er det et svært godt program, og vil ikke skade deg. Når du snakker om "hva fungerer" så er dette et svært omdiskutert tema ingen virker til å bli enige om. Jeg elsker alltid(snakker ikke nødvendigvis om deg) hvordan folk alltid kritiserer andres treningsprogrammer, spesielt når personene bak det har hatt tydlig fremgang både visuelt og på papiret. Folk blir aldri enige. Men til saken: Faktum er, det programmet har fungert for svært mange, inkl. meg som hadde en kjempe fremgang i perioden. Ingen sier man må følge det livet ut, men å gå igjennom det ihvertfall en gang er anbefalt. Du kan selvsagt være uenig i det, men svært mange går god for det, og jeg ser ingen grunn til å stole mer på deg enn de. en liten update... hadde 6x6 i dag på 60kg i dag, klarte 5 reps på ALLE 6 settene uten spot, men måtte alltid ha det på den siste 6 reppen på alle de 6 settene. Hva ville dere gjort? gå tilbake til 60 neste uke oxo? eller øke til 62.5 som da blir 5x5 nestegang? Har ikke du trent en del uker med økning nå? Isåfall begynn på ny periode. Begynte på 52,5(uke1 - uke 4 del 2) så har hatt problemfri økning fram til 60 nå som var litt problematisk. Så du ser ingen grunn til å evt kanskje kjøre uka med 60kg om igjen (og om 6x6 blir spotless) evt gå videre til 62,5? Endret 22. oktober 2014 av bchpls Lenke til kommentar
Akse Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Sånn helt seriøst, ingen stagnerer lenge på rundt 60kg. Så du trenger på ingen måte noe dedikert benkprogram. Saken hadde vært annerledes om vi snakket om godt over 100kg. Spis nok (opp i vekt), og sørg for at du legger på 2,5kg hver uke, så er du der. Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Trener du bare benk? If so, som Priim sier, hopp heller på 5x5 og tren hele kroppen skikkelig. Det er ufattelig viktig å ikke få en ubalansert fysikk. For det første ber du om å få skader, for det andre så ser det som regel ikke bra ut. Å bare benke, eller kjøre et program som favoriserer frontale press-øvelser over alt annet kan resultere i at du begynner å snappe ting opp i skuldrene fks, nasty greier. Lenke til kommentar
bchpls Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Trener du bare benk? If so, som Priim sier, hopp heller på 5x5 og tren hele kroppen skikkelig. Det er ufattelig viktig å ikke få en ubalansert fysikk. For det første ber du om å få skader, for det andre så ser det som regel ikke bra ut. Å bare benke, eller kjøre et program som favoriserer frontale press-øvelser over alt annet kan resultere i at du begynner å snappe ting opp i skuldrene fks, nasty greier. Trener ikke bare benk nei? Hele kroppen blir trent, men tenkte siden det er et benk program jeg har spm rundt var det nødvendig for meg å nevne alle øvelser / dager andre deler blir gjort? Endret 22. oktober 2014 av bchpls Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Mange av dem er faktisk ganske vitale for progresjonen din i benk, så ja skal du ka tilbakemeldinger må du frem med ett fullstendig program. Når du har noe du kaller ett eget benkprogram så går varsel lampene hos de fleste av oss som har fartet rundt både her på forumet og øvrig i treningsrelaterte miljøer. Uansett, hva og hvordan du legger opp din trening er din sak. Hva som funker og ikke funker har de fleste som har drevet med en stund mer eller mindre funnet utav. Viss du ser på de som trener seriøst, typ mye mer seriøst enn jeg for så vidt vet at noen her inne driver med så har mange av dem prøvd en del forskjellige rare programmer, når du ser på programmene dem lager selv er dem ofte veldig enkle som baserer seg på... prinsippene rundt 5x5, 5/3/1, 3x5, pyramidesett osv. Når tyngdekraften ikke kan bevises er det for min del veldig forståelig at alt rundt kroppen sine funksjoner ikke kan bevises heller, men noe funker og noe funker ikke. Så kan man velge å høre på dem som har gått i alle fellene, eller man kan gå i dem selv. Lenke til kommentar
piten97 Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Hvis du skal bli sterkere i benkpress e det beste å øke med 2,5 prosent av din maks hver uke i sånn 3 uker på rad og så tar du en uke med rolig bryst trening der du synker med ca 25% av maksen din. Da vil jeg garantere at du vil øke i styrke i bryst. Når det gjelder hvor mange reps og sett du skal ha må du nesten velge det selv, kommer an på om du vil ha volum eller styrke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå