JH73 Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Hvordan går man frem for å få ekstra fokus rundt en anmeldelse. Så langt jeg er kjent så er det ingen dommer i dag som hvor en mor eller far har blitt dømt for å manipulere barn i så stor grad at det er skadelig for de. Jeg står i en slik situasjon at jeg har en sterk dom i en barnesak hvor de sakkyndlige har vært helt klar om hva de mener der. Samt en rapport fra Familieklinikken som har fulgt opp barna etter saken hvor det står at de er svært bekymret for barnas psykiske helse og de viser klare symptomer på alvorlige diagnoser. Mor har effektivt stoppet behandling ved bruk av advokat og å legge inn en lang liste med falske anmeldelser som har blitt henlagt, men som de igjen klager inn og krever gjenåpnet osv... og slikt tar tid... dette har holdt på i to år og barnevernet som skal følge opp ungene har ikke svart meg på noen av mine henvendelser i denne perioden. Jeg har klaget saken inn til fylkesmann og fylkeslegen. For å kanskje få barnevernet til å reagere så ønsker å få slått fast at det som skjer er mishandling på lik linje som fysisk vold. I denne saken så har hun voksne barn som støtter meg. Den er kort og greit ekstrem. Kanskje en av de groveste manipuleringstilfellene som er avdekket her til lands. Barna viser mange av de samme tegnene som barn som slås, men vi har ingen rutiner her til lands for å følge opp en slik sak, så hvordan bør jeg gå frem for å bli hørt. Jeg har tenkt på flere mulige løsninger som: -Benytte media til å få fokus på det som kanskje er en av de groveste formene for mishandling som fortsatt er "akseptabelt"? -Sende kopi til justisdepartementet? -Involvere andre etater? -Jeg har forsøkt å ta kontakt med foreninger som sier de kjemper for likestilling for fedre, men de har ikke svart. Er det andre man kan kontakte som kan bidra med å få dette belyst? Da jeg forsøkte å anmelde det så sa de at jeg kan ikke nekte meg å anmelde men at den bare vil bli henlagt. Slik innstilling fra Politiet er svært uheldig. Kommer en mor og antyder den minste mistanke om vold eller overgrep så er helvete løs, det har mange uskyldige ferde erfart. Oppgitt far Endret 19. oktober 2014 av JH73 Lenke til kommentar
grenness Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Stine Sofies Stiftelse kan kanskje hjelpe deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Sterkt manipulerende mennesker har gjerne egne diagnoser, er det slik i dette tilfellet ? Lenke til kommentar
JH73 Skrevet 19. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Sterkt manipulerende mennesker har gjerne egne diagnoser, er det slik i dette tilfellet ? Mor har aldri vært til utredning så langt jeg vet, men at hun har en høyst uvanlig adferd er det liten tvil om, og er også det som jeg har forsøkt å få frem over barnevernet m.m. at dette er ikke den klassiske saken hvor det er høyt konfliktnivå. Men en sak hvor en mor mangler empati (dette konkluderte de sakkyndige med også) og ser ikke problemet med å bruke omgivelsene som virkemiddel for egen vinning. Virkemidlene hun benytter er gjerne premiering når barna følger hennes strategier og utfrysning/ignorering dersom de ikke følger de, noe som er veldig sårende for barn. Hun kan også bli svært sint, men sjelden voldelig. I sammenheng med rettsaken så kom det blant annet frem at barna hadde skuespill med mor, hvor hun var dommer og de skulle trene på svare riktig. Alt av gaver eller annet som kan minne om meg på en eller annen måte blir fjernet og alle i min familie har store problemer med å nå de på telefon eller annen måte, og kommer de igjennom så har de aldri tid til å snakke eller tid til besøk. Takk for tips om Stine Sofie Stiftelsen Endret 19. oktober 2014 av JH73 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Denne saken ligner veldig på den jeg er i. Mor er manipulerende både ovenfor barn samt truende ovenfor andre enn de som er på hennes side. Saken har vært i barnevernet i mange år men de ble presset av mors advokat til å avslutte saken, noe de faktisk også har gjort til tross for at de er svært bekymret for situasjonen! Send inn en bekymringsmelding til barnevernet, da er de nødt til å vurdere saken og gi deg en tilbakemelding. Ta også kontakt med advokat for å høre hva du kan gjøre videre. Anonymous poster hash: 35c23...48e Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Dette er emosjonell omsorgssvikt. Barna står i fare for å utvikle varige personlighetsforstyrrelser. Barnevernet plikter å sette inn tiltak, se utredning om barnevernet og praktisk og psykisk omsorgssvikt. Lenke til kommentar
JH73 Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2014 Takk for svar og interessante lenker Horten. Anonym: Barnevernet har åpnet sak etter bekymringsmelding fra retten, men ikke svart på mine henvendelser på snart to år eller fulgt opp sterke anbefalinger på behandling av barna fra familieklinikken. Har klaget barnevernet inn til fylkesmann og fylkeslegen og venter på svar derfra. Men vurderer også anmeldelsen som et grep for å få fokus på alvoret i slike saker. Poenget er ikke å straffen eller hevn, men å få poengtert at dette er mishandling på lik linje med bruk av vold. Mye av de samme senvirkningene har det for de som er utsatt. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Selvsagt er det ikke straff eller hevn som skal ligge til grunn her. Det er for «barnets beste» man har barnevernsloven og i loven framgår det at barnevernet har en fordømt plikt til å se på saken og gi tilbakemelding - alltid - uansett.Jeg synes du tar riktige grep dersom det er sånn at barnevernet ikke foretar seg noe og du klager barnevernet inn til fylkesmann og fylkeslegen. Lov om barneverntjenester LOV-1992-07-17-100§ 1-1.Lovens formål. Formålet med denne loven er - å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. § 4-1.Hensynet til barnets beste Ved anvendelse av bestemmelsene i dette kapitlet skal det legges avgjørende vekt på å finne tiltak som er til beste for barnet. Herunder skal det legges vekt på å gi barnet stabil og god voksenkontakt og kontinuitet i omsorgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå