Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Homofilt ekteskap er jo lovlig... Så hvorfor all den sytinga at Kirken ikke vil vie dem? Hvem bryr seg

Mopi

Anbefalte innlegg

Både idretten, politiske organisasjoner og mange av avisene er helt avhengige av økonomisk støtte for å kunne driftes som i dag.Jeg tror eksempelvis kirken har en veldig viktig effekt for mange, særlig med tanke på liv og død.

Jeg tviler ikke på at de er avhengige av det, mens for eksempel DNK får godt over 90 % av pengene sine fra staten, og bare en relativt liten del som gaver og lignende. Hvis jeg ikke husker helt feil så ligger støtten fra staten og kommunene på rundt 4 milliarder, mens gaver o.l. var 300 millioner.

Jada, det kan godt være at kirka er viktig for mange. Men jeg våger å påstå at det er nettopp fordi de har blitt, for å bruke potensielt provoserende ordbruk, avhengige av det. Vi ateister greier oss helt selv, og for eksempel i store områder av Tyskland (tidligere Øst-Tyskland) er det nesten ingen religiøse uten at de lider noen nød av den grunn. Sånn sett er kirka og andre religiøse institusjoner kun nødvendige fordi de har et godt fotfeste.

Et kompromiss ville være å gjøre som med idretten, at deler av støtten er fra staten, mens resten betales av medlemmene.

Når det er nevnt så liker jeg å tro (hah!) at veksten av ikke-religiøsitet vil fortsette å vokse her i Norge, slik som den har gjort de siste tiårene.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...