hean Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Vet det grovt sett gjelder elektriske produkter, leker, byggevarer, maskiner og personlig verneutstyr. Det jeg gjerne vil ha er EU direktivene hvor kravene er beskrevet. Hva kreves for å CE-merke varene og hvilke varer gjelder det? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Sjekk Forskrift om maskiner. Edit: I min snevre verden har det vært Forskrift om maskiner jeg har forholdt meg til. Tenker jeg litt mer over det er den ikke særlig passende for leketøy, elektronikk og diverse. På standard.no står det mer om hvilke produkter som er pliktig CE-merking, i det minste hvilke direktiver. Endret 20. oktober 2014 av WonderStivi Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Hva kreves for å CE-merke varene og hvilke varer gjelder det? På en måte er hva som kreves opp til den ansvarlige selv - CE er nemlig bare en samsvarserklæring - den som merker produktet erklærer og tar ansvar for at produktet er i samsvar med gjeldende normer. Det er altså ikke slik at CE-merket "utstedes" på noe vis av noen myndighet. Produsent/importør/etc som velger å CE-merke et produkt, erklærer i prinsippet at de har brukt en godkjent testinstitusjon til å teste produktet etter gjeldende norm/standard. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Produsent/importør/etc som velger å CE-merke et produkt, erklærer i prinsippet at de har brukt en godkjent testinstitusjon til å teste produktet etter gjeldende norm/standard. De erklærer (vanligvis) kun at produktet tilfredsstiller normene, men ikke (nødvendigvis) at de har brukt noen eksterne til å teste at det gjør det. Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Det er riktig, men det er vanligst å bruke eksterne både fordi disse har spesiell kompetanse på området, og fordi de ikke da sitter med et dilemma dersom noen skulle mene at produktet allikevel ikke samsvarer. Hvem ville i såfall tro på at de har bestått den samme testen tidligere? Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Takker for alle svar her... spørsmål! Vil spill gå under krav for CE merking? Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Tenker da på spill som sjakk, kortstokker (av forskjellige slag), ludo, etc. laget i papp/plast/tre/metall. Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Det er visse typer trevirke det ikke er tillatt å eksportere. Jeg mener å huske det var snakk om fare for spredning av parasitter. Videre er det viktig at materialene, spesielt plast, ikke inneholder forbudte stoffer, først og fremst miljøgifter og hormonforstyrrende stoffer. Merkingen er også viktig, og det skal være brukerveiledning på skandinavisk. Generelle sikkerhetshensyn vil selvsagt gjelde og for egen del bør produktene være tilstrekkelig merket, for eksempel dersom de inneholder små deler og således ikke er egnet for små barn. Jeg går ut i fra at du forstår at dette kun gjelder for import tenkt for videresalg, og ikke til eget bruk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå