Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kaste ut leieboer som er både kompis og (underordnet) kollega

Anbefalte innlegg

Hei!

TL;DR: kompis som jeg har kjent fra Vgs har leid hos meg i to år. Jeg har intet å klage på utover en så stor mismatch mellom personlighetene våre at jeg mistrives. Mismatchen fører til at jeg mistrives, og jeg vurderer å kaste han ut. På jobb er jeg sjefen hans.

Jeg har en kompis som har leid hos meg i to år nå. Han betaler leia når han skal, og er stort sett grei å ha å gjøre med. Problemet er at det er en stor mismatch mellom personlighetene våre. Så stor at jeg kjenner at jeg begynner å mistrives. Jeg er mye ute, og er glad i at det "skjer" ting. Han sitter alltid på rommet sitt og spiller, fra han kommer hjem fra skole til han legger seg, og hver eneste helg helga gjennom. Dette gjør at jeg faktisk begynner å føle meg ensom. Jeg har mange flotte venner og et rikt sosialt liv, men hjemme er det dødt. Jeg vet heller aldri hvor jeg har han. Vil han ha noe spør han ikke, han fisker mens han venter på jeg skal skjønne det av meg selv. Er han misfornøyd med noe (feks rot) får jeg aldri vite det, det holder han for seg selv.

Det er rett og slett nada kommunikasjon i det lille kollektivet vårt, og vi kunne omtrent ikke vært mer ulike hva kommer til personlighet. All spillinga hans (med headsett som han snakker høyt med spillkompisene sine i) gjør det også beint umulig for meg å lese lekser hjemme pga bråket. Jeg kjenner at jeg begynner å mistrives, og leker derfor litt med tanken på å se meg om etter en annen leieboer.

Så er det et par problemer: for det første er vi "kompiser". Han ser nok dog mer på meg som en kompis enn det jeg gjør med han. Som et resultat av all spillinga hans har han svært få venner, og jeg vil tippe at han holder meg for å være en av de beste vennene han har.

Et litt mer delikat problem (som jeg forsåvidt er skyld i selv, som frivillig blander jobb og privatliv) er at jeg er han sin sjef på arbeidsplassen.

Kaster jeg han ut (spesielt med begrunnelsen "beklager, vi to er så ulike som personer at jeg begynner å mistrives"), ser jeg for meg at det kan forsure ganske mye på jobb.

Jeg lurer på:

- er det smålig/fælt av meg å kaste han ut, kun fordi JEG (nå hører det med til historien at jeg flere ganger i uka prøver å dra han ut og med på ting) ikke trives i hans selskap? Han betaler som sagt leia, og gir meg som leieboer lite å klage på. Han har ikke mange venner, og med tap av inntekt som et mulig resultat (jeg hadde nok også hatt problemer med å forholde meg til sjefen min om jeg hadde hatt en passiv/aggressiv personlighet,og ble kastet ut av han) så ender han sikkert opp med å flytte hjem til mor.

- er det noen som har noen forslag til hvordan jeg evt kan ta dette opp med han? Siden vi er venner, og jeg sjefen hans, så synes jeg dette er en ganske delikat problemstilling.

vi er forøvrig begge 23 år.

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Du har ingen gyldig oppsigelsesgrunn her, og en oppsigelse av kompisen din vil være ulovlig på dette grunnlaget. Istedet så kan du heller bare snakke til han kompis til kompis, og si at du foretrekker at han finner seg et annet sted å bo. Fortell det som det er.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Du kan vel ikke juridisk sett kaste han ut heller så lenge han betaler i tide og overholder kontrakten, du kan jo si opp kontrakten men da har dere jo en gjensidig oppsigelsestid på tre måneder.

Man ikke ikke si opp kontrakten uten saklig grunn. At han heller ønsker seg en annen leieboer er ikke å regne som saklig.

Lenke til kommentar

Det juridiske er ikke det jeg bekymrer meg for. Om han får beskjed om at han er "uønsket"/at jeg helst ser at han flytter, så tviler jeg på at han klarmrer seg fast. Det burde jeg dog avklart i OP, det formelle og juridiske er ikke det jeg ønsker svar på. Da hadde jeg heller ikke henvendt meg til Samliv og Relasjoner ;)

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor dere i samme boligenhet?

Jeg personlig synes du bør snakke med han og si det som det er, at du er en sosial person som overhodet ikke trives med usosial samvær eller andre ting du mistrives med.

Si at du synes han er en ålreit kar, men at du som sagt er en sosial person som "hater/misliker/mistrives" uten den sosiale biten: å gå ut, gjøre ting, etc.

Og så må du så bestemme deg om du vil nevne det med at du synes det hadde vært best om han flyttet ut, hvis ikke du vil formulere det på den måten at du ønsker endringer fra hans side. Det er ingen andre alternativer slik jeg ser det, enn å prøve å formulere det på den rette måten.

Slik jeg ser det så er bofellesskapet noe dere begge er blitt enige om, og da har begge et visst ansvar til å møte hverandre på midten, på det som er rimelig. Du er jo fortsatt eier/vert.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Det er snakk om ingen gyldig oppsigelsesgrunn her, men jeg mener det er feil.

Sjekk husleieloven § 9-5.3

Leier selv ut rom i egen leilighet og har gjort noe tilsvarende. Forskjellen var at vi ikke kjente hverandre fra før, men ble gode venner av å bo sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hvordan mener du leietaker har misligholdt leieavtalen?

Lenke til kommentar

Bor dere i samme boligenhet?

Jeg personlig synes du bør snakke med han og si det som det er, at du er en sosial person som overhodet ikke trives med usosial samvær eller andre ting du mistrives med.

Si at du synes han er en ålreit kar, men at du som sagt er en sosial person som "hater/misliker/mistrives" uten den sosiale biten: å gå ut, gjøre ting, etc.

Og så må du så bestemme deg om du vil nevne det med at du synes det hadde vært best om han flyttet ut, hvis ikke du vil formulere det på den måten at du ønsker endringer fra hans side. Det er ingen andre alternativer slik jeg ser det, enn å prøve å formulere det på den rette måten.

Slik jeg ser det så er bofellesskapet noe dere begge er blitt enige om, og da har begge et visst ansvar til å møte hverandre på midten, på det som er rimelig. Du er jo fortsatt eier/vert.

Takk for fint svar. Og ja, vi bor i samme boenhet. Kan jo prøve noe sånt, men jeg lurer kanskje litt på om det er lik greit å formulere det som at "jeg synes nok det er best at du flytter ut". Har kjent karen i seks år er det vel nå, og slik jeg forstår det så er det lite som tyder på noen endring. Jeg noterer meg at du ikke sa noe om nevnte jobbsituasjon, det er slik jeg ser det kanskje det mest delikate. Har du noen tanker om dette?

Mr.os: takk for at du bidrar med informasjon. Det var klønete av meg å ikke nevne det i OP, men det juridiske er ikke det jeg lurer på. Hvorvidt jeg har lov til å kaste han ut eller ei tviler jeg på at har så mye å si. Hvis jeg som boligeier og utleier sier at jeg mistrives og helst skulle sett at noen andre bodde der istedenfor så tviler jeg på at han klamrer seg til leiligheten. Det er kun oss to som bor her (2.5 roms leilighet, og jada, jeg bor i rommet uten vindu ;)), og om da den ene sier rett ut at han helst ser at han andre flytter ut, så tviler jeg på at han faktisk har lyst til å bli boende. Det ville ikke jeg ihvertfall.

Kron: se over.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Hvordan mener du leietaker har misligholdt leieavtalen?

Det er dette mr.os sikter til.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Lovdata.no

Lenke til kommentar

Dersom jeg forstår det riktig er trådstarter eier av leiligheten. Den andre parten blir da leietaker. Dersom leietaker da har en kontrakt, noe han sannsynligvis har, og det her ikke er oppført noe periode for når leien skal ta slutt, så kan man bruke § 9-5 dersom det oppfylles av vilkårene.

Herunder:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

At du misliker han er ikke å anse som "saklig grunn". Det enkleste vil nok være å legge fram at eier skal bruke husrommet som leietaker disponerer selv.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Mantoius: Du overser siste del av §9-5. Bozzeye har sitert den to svar før ditt.

Ut fra trådstarters beskrivelse så leier han ut et rom i egen boenhet. Dermed kan han også si opp leieforholdet uten vilkårene som du viser til.

(Men nå var det strengt tatt ikke lovligheten av oppsigelsen som trådstarter lurte på heller)

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Det er sånn det er å dele leilighet med noen. Det kan bli fullklaff, men det kan også bli slik du beskriver. Du har ingen garanti for at nestemann vil være et fyrverkeri. Det kan godt være den egentlige grunnen til at du mistrives er dine høye forventninger til romkompiser. Om du rett og slett synes fyren er en drittsekk er det en ting, men for meg virker det som du bare er misfornøyd med hvor mye han deltar sosialt. Det er vanskelig å vite hvordan folk er å bo med, så det kan godt hende det blir på samme måte med nestemann selv om inntrykket fra før dere bodde sammen er kjempebra.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ts: Har du noen planer om hva du har tenkt å gjøre når du har kastet ham ut?

Ja, et tomt rom vil nok ikke gi stort mindre ensomhetsfølelse? :p

Det er utrolig mye rart der ute, og det å ta inn andre leiebeboere kan fort slå motsatt vei. Ja, jeg ville nå sagt du har funnet deg noe ganske så greit, og at dine krav kan bli vanskelig å fylle, med mindre du har noen solide og gode alternativer...

Ja, jeg ville ikke blitt sjokkert om det kommer frem at det er i kollektiver at du finner de mest crazy folka. I mine korte tid i litt forskjellige kollektiver så har jeg vært gjennom dem "alle". ^^

Partysvensker, alkoholikere, narkovrak, sterkt troende muslimer, psykotiske, inneslutta nerder, tyver, og de mer harmløse som aldri betaler for seg, og ellers noen hyggelige mennesker.

Så, jeg sier som Greddi, å få seg dame nå er nok veien å gå. :green:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...