Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Liten bil til motorvei pendling?


Anbefalte innlegg

Skal begynne å pendle, ca 22mil pr dag på E6. Har nå Toyota Camry, som jo er en flott langtursbil, men den slurper unna omtrent literen på mila. Vurderer å bygge om den til gassdrift, men er litt usikker på om det får ned kostnadene nok. Tenker derfor på å kjøpe en liten bil som feks polo, corsa etc. De har små dieselmotorer som er nøysomme, men antar at de små bensinmotorene også blir bra når de går på gass. Men etter å ha leid sånne småbiler med 60-70hk bensinmotorer i utlandet så vet jeg at de fint kan bruke ekstremt mye når de kjøres i høyere hastigheter. Da er det jo gjerne 130+ det går i og her hjemme blir jeg liggende på 100-110km/t hele veien.

Er det noen som har erfaring fra pendling på motorvei med biler med små motorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Polo, Corsa osv er jo ikke særlig gode alternativer ved kjøring på motorvei.

 

Ved ombygging til gass vil trolig Camryen eller en annen litt større bil bli omtrent like billig i drift.

Du reduserer drivstoffkostnadene med ca 50% ved konvertering til gass. (20% økt forbruk, litt under halv pris pr. liter)

Lenke til kommentar

Elbil har jeg sett på, men Tesla er utelukket på pris og Leaf har jeg ikke trua på greier 11mil fra dørstokken til jeg står på jobben. Ikke hvis jeg skal holde fartsgrensen på 100-110 som det er 90% av veien. Og spesielt ikke når det er 9minus og saltslaps på veien. Ser det er en ladestasjon midtveis, men da må jeg kalkulere inn 20-30min lading pluss ev ventetid på ledig ladestasjon.

Lenke til kommentar

Liten diesel i en middels stor bil er greit for langveiskjøring, ikke noe problem å få en nyere 3serie ned på 0.3-0.4 liter/mila på langkjøring, ser ikke poenget med å sitte å pine seg selv i en bråkete, vinglete og bitteliten bil med 1 meter lang akselavstand om man først bruker en god del tid i bilen.

Endret av Primer4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er polo og corsa etter 2007 så vinglete og bråkete? Samboeren min har en Skoda Roomster som jeg kan låne til jeg finner ut hva jeg skal ha selv. Den bråker noe hinsides, men det er vel fordi den er en kassebil og en Skoda (som er en VW uten lyddemping hvis jeg forsto skoda forhandleren rett). Den er dog ikke vinglete på veien, men stabil og trygg. Det værste er setet som er ulidelig på langkjøring.

 

BMW har jeg hatt (E34) og sitter igjen med følelsen at de er dønn solide og koster ikke noe mer enn VW i service og rep, men innkjøpsprisen er litt høy. Samme med MB C-klasse 200/220diesel.

Personlig håper jeg å finne meg jobb nærmere så pendling kan unngåes. Får nesten ikke noe tilbake i form av fratrekk på skatten heller med mindre jeg også skaffer pendlerbolig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjører mange biltyper hvert år, reiser mye og kjører mye leiebil. Både Corsa og Polo er helt greie til norske fartsgrenser, og langt over det, jeg har kjørt Polo i over 180 (i et land syd for Norge), noe støy, men dønn stabil. Eneste jeg ikke liker av småbiler i stor fart er de japanske, spesielt Yaris, som får veldig vingling i bakre hjuloppheng i svinger når man passerer norske fartsgrenser med mer enn normal margin (130+), omtrent som første generasjon forhjulsdrevet Ford Escort.

Lenke til kommentar

Du sier ingenting om budsjett. Men for gode seter til langturene bør du ta en kikk på Volvo, f.eks V50 om kostnadene skal holdes nede. V40 om du orker høyere pris og dermed nyere.

 

Eller Ford Fiesta med ecoboost går ganske bra og du får dem til under 150 000.

 

Evt Audi A1, gode seter og god støydemping, men motor blir noe mindre om det ikke skal bli dyrere. Du kan få dem fra 130 000 ca.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vel gjerrigste 3-serie oppgitt med et forbruk på 0,37 på landeveiskjøring, da er det ingen grunn til å tro at man kan komme seg ned mot 0,3.

Stemmer at jeg tok litt hardt i, når det er sagt går det somregel å kjøre under oppgitt forbruk om man kjører dedikert nok.

Lenke til kommentar

Vel, nå blir disse normene kritisert ganske kraftig for å gi urealistiske forbrukstall..

Bilprodusentene tilpasser i tillegg bilen for å gjøre det best mulig i de testene, uten å ta hensyn til virkelige forhold.

Tallene er som regel lavere enn det reelle forbruket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...