Gå til innhold

Føre regnskap selv: Forslag til bøker?


Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter å tilegne meg kunnskap tilstrekkelig til å føre regnskap selv. Jeg kan det grunnleggende, men kunne tenkt meg å lese meg litt opp. Kunne noen av dere kommet forslag til gode bøker som får meg litt i gang?

 

Jeg startet og lese lovverket, men dette ble litt vel mye tung lesning, uten gode eksempler.

 

Regnskapsføringen skal hovedsaklig benyttes til drift av investerin/holdingselskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei

Lær regnskap modul 1 og modul 2 av arena forlag skrevet av Lars otto og Alf H.Øyen ville hjelpe deg mye.

Nki Forlaget har "Finansregnskapet i Teori og Praksis" med oppgavesamling .

 

Faget Regnskap er vel ikke så mye teorifag men mer praksis fag. Ulike utfordringer kommer underveis og man prøver å finne svar på de aktuelle problemer.

Hvis du kan det grunnleggende,vil jeg anbefale deg å abonnere et regnskapsprogram online til din bedrift og samarbeide med en Regnskapsfører .Ikke start med de avanserte ,Et enkelt og rimelig Tripletex f.eks.

 

Det finne regnskapsfolk som kan veilede deg underveis mot rimelig betaling.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Trur ikke å lese regnskaps teori er veien å gå, har selv hatt regnskapsrelaterte fag under utdannelsen, følte meg like utivtende når jeg startet egen bedrift. Da tror jeg , som nevnt over her, at et online-regnskapsystem er tingen, gjerne med regnskapsfører tilknyttet (slik at du gjør noe selv men ikke alt). Selv bruker jeg også Tripletex, da dette ble (på tidpunktet da jeg startet) anbefalt som det mest brukervennlige. Men jeg føler grensesnittet er litt gammelt og det er fortsatt mye jeg ikke føler at jeg kan/ønsker å gjøre selv (jeg gjør kun fakturering og bilagsføring nå iallefall). I det siste er det kommet flere slike online-programmer, eks. Economic, Fiken og jeg tror Visma også har en løsning.

 

Hadde vært interessant med en test på disse, eller er det kanskje andre med erfaring med nevnte programmer?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd Fiken også men synes den er mye vanskeligere og krevende enn tripletex. Funksjoner i Visma er lettere å forstå for nybegynnere.

 

Det var interessant, jeg bruker Tripletex og synes den er litt tunvgvint og krevende. Har vurdert å prøve Fiken, da de legger opp til at den er ekstremt brukervennlig og grei å bruke. Får nermest intrykk av at regnskapet mer eller mindre gjør seg selv i Fiken.. Så det stemmer ikke? Kanskje du forteller litt?

Lenke til kommentar

 

Jeg har prøvd Fiken også men synes den er mye vanskeligere og krevende enn tripletex. Funksjoner i Visma er lettere å forstå for nybegynnere.

 

Det var interessant, jeg bruker Tripletex og synes den er litt tunvgvint og krevende. Har vurdert å prøve Fiken, da de legger opp til at den er ekstremt brukervennlig og grei å bruke. Får nermest intrykk av at regnskapet mer eller mindre gjør seg selv i Fiken.. Så det stemmer ikke? Kanskje du forteller litt?

 

 

Hadde også inntrykket av at Fiken var enkelt, håper noen kan utdype det litt. Tingen er vel at regnskapet aldri gjør seg selv, uansett hva slags program man bruker. Du må nok uansett gjøre en liten innsats om du skal føre selv. Det er min erfaring hvert fall.

 

Det beste hvis man er litt uerfaren vil jo være å ha en regnskapsfører som kikker over regnskapet ditt. Det kan man vel i Tripletex? Det kan du også i e-conomic, som jeg synes er noe mer brukervennlig. Og de hjelper deg rimelig kjapt på supporten.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har prøvd Fiken også men synes den er mye vanskeligere og krevende enn tripletex. Funksjoner i Visma er lettere å forstå for nybegynnere.

 

Det var interessant, jeg bruker Tripletex og synes den er litt tunvgvint og krevende. Har vurdert å prøve Fiken, da de legger opp til at den er ekstremt brukervennlig og grei å bruke. Får nermest intrykk av at regnskapet mer eller mindre gjør seg selv i Fiken.. Så det stemmer ikke? Kanskje du forteller litt?

 

 

Hadde også inntrykket av at Fiken var enkelt, håper noen kan utdype det litt. Tingen er vel at regnskapet aldri gjør seg selv, uansett hva slags program man bruker. Du må nok uansett gjøre en liten innsats om du skal føre selv. Det er min erfaring hvert fall.

 

Det beste hvis man er litt uerfaren vil jo være å ha en regnskapsfører som kikker over regnskapet ditt. Det kan man vel i Tripletex? Det kan du også i e-conomic, som jeg synes er noe mer brukervennlig. Og de hjelper deg rimelig kjapt på supporten.

 

 

Men hva er å "kikke over" ? Man må jo fortsatt gjøre tingene selv først..

 

Selv gjør jeg kun fakturering og reg. av leverandør bilag (utleggene mine). Omsetningsrapporter, mva, og all annen regnskapsføring tar setter jeg bort. Det virker for lite intuitivt til at jeg føler jeg blir å klare/gidde å gjøre dette selv. Så må man jo vite tidspunkt for innrapporteringer også (har hørt at Fiken har varsler om dette..men vet ikke).

 

Det store spm. er vel om det i det hele tatt mulig å lage et rengnskapsprogram som gjør mer eller mindre alt selv (forutenom fakturering) ?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har prøvd Fiken også men synes den er mye vanskeligere og krevende enn tripletex. Funksjoner i Visma er lettere å forstå for nybegynnere.

 

Det var interessant, jeg bruker Tripletex og synes den er litt tunvgvint og krevende. Har vurdert å prøve Fiken, da de legger opp til at den er ekstremt brukervennlig og grei å bruke. Får nermest intrykk av at regnskapet mer eller mindre gjør seg selv i Fiken.. Så det stemmer ikke? Kanskje du forteller litt?

 

 

Hadde også inntrykket av at Fiken var enkelt, håper noen kan utdype det litt. Tingen er vel at regnskapet aldri gjør seg selv, uansett hva slags program man bruker. Du må nok uansett gjøre en liten innsats om du skal føre selv. Det er min erfaring hvert fall.

 

Det beste hvis man er litt uerfaren vil jo være å ha en regnskapsfører som kikker over regnskapet ditt. Det kan man vel i Tripletex? Det kan du også i e-conomic, som jeg synes er noe mer brukervennlig. Og de hjelper deg rimelig kjapt på supporten.

 

 

Men hva er å "kikke over" ? Man må jo fortsatt gjøre tingene selv først..

 

Selv gjør jeg kun fakturering og reg. av leverandør bilag (utleggene mine). Omsetningsrapporter, mva, og all annen regnskapsføring tar setter jeg bort. Det virker for lite intuitivt til at jeg føler jeg blir å klare/gidde å gjøre dette selv. Så må man jo vite tidspunkt for innrapporteringer også (har hørt at Fiken har varsler om dette..men vet ikke).

 

Det store spm. er vel om det i det hele tatt mulig å lage et rengnskapsprogram som gjør mer eller mindre alt selv (forutenom fakturering) ?

 

 

Hvor mye en regnskapsfører skal "kikke over" og samarbeide er opp til en selv, hvor mye erfaring du har og hvilke ting du føler deg komfortabel med (blir vel dyrere jo mer regnskapsføreren brukes). Jeg er på samme måte som deg, at jeg ikke gjør all rapportering selv (men noe, som mva).

 

Man skulle jo tro at et av regnskapsprogrammene som finnes nå (eller et nytt) kunne bli såpass intuitivt at det omtrent går av seg selv, men det er vel ikke bare bare å få virkelig gode integrasjoner med Altinn, norske banker osv. En annen grunn er at det ikke finnes én typisk kunde som har det eller det behovet - omtrent alle har forskjellige behov når det kommer til regnskapsføring.

 

Men tidspunkt for innrapporteringer osv burde absolutt kunne være mulig å få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...