Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruke piggdekk som har ligget ute en sesong.

Bleenda

Anbefalte innlegg

Hei, av en eller annen merksnodig grunn klarte jeg glemme at jeg la dekkene mine ute, i påvente av å få dem inn i skjulet. Dette ble da aldri gjort, noe som har resultert i at piggdekkene min, på stålfelg har ligget ute siden forrige sesong, ikke noe tak eller noe.

Kan jeg bruke dem? Selvfølgelig litt ymse overflate rust på stålfelgene, men ser jo greie ut. Noe jeg skal kikke etter?

Er selv lysten på å kjøpe nye, men kjedelig å spytte så mye peng ut av lommeboka om det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamlegutta på jobb sier jo at gamle dekk er dem beste. Ikke fordi gummien er smidig og fin, som gir godt grep, men fordi dem gamle dekka er så harde i gummien nå at de ikke slites noe mer :rofl: Dermed er dekkene lovlige i maaaaange år. Bare kjør sakte nok i svingene på glatt føre så har du dekk til du pensjonerer deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter signalet fra dekkeksperter og diverse informasjon om oppbevaring av dekk, så er gummiblandingen det mest essensielle i hele dekket. Dagens dekk er friksjonsdekk, og gummien gir så vidt jeg vet dekket denne egenskapen. Feil lagring kan ødelegge dekket, og det blir uforsvarlig å bruke det. Om et halvt års feillagring er innenfor vet jeg ikke. Husk at dekk er det som holder bilen din på veien, og det viktigste sikkerhetstiltaket du kan gjøre på glatt vinterføre (utenom å la bilen stå).

For alle andre trafikanters del, vil jeg oppfordrem sunbeam-transformer til å kjøpe nye dekk hvis de har ligget i 15 år.

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om piggdekk, så vil jeg tro at disse har ligget ut under sommerhalvåret og det går helt fint. Aldringen av gummien har nok økt kontra "rett" lagring (tørt, mørkt og stabil temperatur), stemmer nok. Men burde ikke tatt nevneverdig skade av dette.

Men gå over de, har de ligget mye i solen, så kan de fort bli sprø.

Lenke til kommentar

Hehopp, tak for svar. Rådførte meg på VIANOR idag, og han mente at så lenge gummien ikke var "porøs / små sprekker" kunne jeg bare kjøre på. Dog skal jeg se det litt ann, blir mye kjøring over våre store fjell i vinter, så sikkerhet er topp prio. Mulig det blir skodd på med Hakka 8.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter signalet fra dekkeksperter og diverse informasjon om oppbevaring av dekk, så er gummiblandingen det mest essensielle i hele dekket. Dagens dekk er friksjonsdekk, og gummien gir så vidt jeg vet dekket denne egenskapen. Feil lagring kan ødelegge dekket, og det blir uforsvarlig å bruke det. Om et halvt års feillagring er innenfor vet jeg ikke. Husk at dekk er det som holder bilen din på veien, og det viktigste sikkerhetstiltaket du kan gjøre på glatt vinterføre (utenom å la bilen stå).

For alle andre trafikanters del, vil jeg oppfordrem sunbeam-transformer til å kjøpe nye dekk hvis de har ligget i 15 år.

vi må få tilbake norsk viking dekkfabrikk!! viking dekkene av gammel type varer i 20 år +...... like god grep kvalitet som i dag. dekkene i dag er laget slik at dem ikke skal vare lenge, fordi da tjener dekkprodusentene penger. dette er slik som lyspæren. di første lyspærene var evighetsvarende. piggdekkene jeg har som er 15 år gamle er bedre en nye piggdekk. disse piggdekkene holder seg faktisk på plass. piggene på nye piggdekk detter ut/slites innen 4 år, og gummien får sprekker raskt. så fort sprekker kommer på dekket, så er det på tide og skifte det ut.

Endret av sunbeam-transformer
Lenke til kommentar

Det er en del myndighetspålagte krav også, disse får man ikke gjort så mye med..

En del av de går på piggenes vekt og overheng.. Det gjør også at de piggene som ble brukt for 15 år siden ikke er lovlige å montere i dekk i dag.

Dagens dekk er vesentlig bedre enn disse gamle dekkene, de baserer seg i dag i større grad på ren friksjon mellom gummi og underlag enn tidligere, piggene har altså mindre nytteverdi i dag enn for 15 år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...