Hveding Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Hei. Hvordan bli fagorganisertJeg har blitt anbefalt å organisere meg, siden jeg da ikke kan få sparken fra jobb osv uten en god grunn.Få betalt den lønnen man skal ha osv.. Hvordan vet jeg hvor jeg skal organisere meg ?Er helt ny i dette så trenger hjelp. Jobber på et fiskemottak. Mvh Hveding. Endret 19. oktober 2014 av Hveding Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Hei. Hvordan bli fagorganisert Jeg har blitt anbefalt å organisere meg, siden jeg da ikke kan få sparken fra jobb osv uten en god grunn. Få betalt den lønnen man skal ha osv.. Hvordan vet jeg hvor jeg skal organisere meg ? Er helt ny i dette så trenger hjelp. Jobber på et fiskemottak. Mvh Hveding. Arebeidsmiljøloven gjelder uansett om du er fagorganisert eller ikke. Forskjellen er at det er lettere å ta opp kampen mot arbeidsgiver dersom noe urettmessig skulle skje hvis du er organisert. I Norge er det ikke fastsatt noe minste lovlig lønn men er man organisert så får man det som kalles tariff, det er nok det du sikter til. For å hvite hvilken organisasjon du skal melde deg inn i må du sjekke hvilken organisasjon på arbeidsgiversiden som arbeidsgiver er medlem av og hvilke arbeidstakerorganisasjoner de har avtale med. Endret 19. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Å være den eneste fagorganiserte på en arbeidsplass er litt meningsløst, da. Da har du ikke "gruppe"-effekten mot arbeidsgiver uansett, og kan få en torn i siden på sjefen hvis du bare lager "trøbbel" med forskrifter og ditt og datt. Der jeg jobber er stort sett alle fagorganisert, og fagforeningen jobber direkte med ledelsen om lønnsforhandlinger hvert år, går inn i møter med personalavdelingen hvis det er personalsaker, har en representant på fagprøver og slikt. Noe sånt vil jo være umulig hvis du er helt alene om det på din arbeidsplass, så da kaster du vel bare penger ut vinduet. Men vi er en stor bedrift med 200 ansatte, ikke et lite fiskemottak med 10 ansatte. Men det er uansett ikke sånn at de som ikke er med i fagforening ikke får lønnstillegg som fagforeningen forhandler frem. Alle får lønnstillegget uansett, selv om det kanskje burde vært et "pressmiddel" for å bli med. Vi får også endel goder som helse/livsforsikring, innboforsikring, 12 timer gratis advokathjelp etc. Dette er goder du kan få også såklart. Endret 19. oktober 2014 av Bytex Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Er det noen god grunn til å ikke melde seg inn i en fagforening? Risikerer man bla lavere lønn da man f.eks ikke kan tjene mer en andre medlemmer? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Nei det er vel ikke noe ulemper, annet enn at ledelsen kan se deg som en "illojal bråkmaker" hvis de har dårlig innstilling til fagorganiserte, noe mange desverre har ute på landsbygdene. Du må jo betale fast månedsavgift til foreningen på 4-500kr, hos oss går det som lønnstrekk. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Men den avgiften kan vel skrives av på skatten? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Ja. Og hos oss får vi en tusenlapp tilbake fra fagforeningen rundt juletider. Men vi har også en fagforeningsleder som har drevet med slikt siden slutten av 70-tallet i diverse bedrifter, uten å få ekstra betalt for det. Han får en dag i uka til kontordag på fagforeningskontoret men jobber ellers sammen med oss når han kan. Er mye møter og slikt også da. Endret 19. oktober 2014 av Bytex Lenke til kommentar
TMB Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Men den avgiften kan vel skrives av på skatten? Det er en maksgrense. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Du kan fint velge å ikkje være organisert, den største forskjellen er at dersom du ikkje er medlem av ei fagforening så må du følge følge litt ekstra med sjølv og forhandle fram dine eigne avtaler. Er du god til å forhandle og er litt oppdatert på relevante lover og regler så kan du til og med klare å få til betre avtalar enn fagforeninga får til. Dersom du er på ein arbeidsplass der det alt er ei sterk fagforening så vil det også være mulig å være "gratispassasjer" sidan arbeidsgiver ofte vil gi dei uorganiserte dei samme ordningane som dei organiserte får. Men når det er sagt så vil du også få ein del fordeler av å være organisert. Fordelane vil blant anna være at du har nokon som passer på dine interesser, at du har tilgang til advokathjelp, at du får følge tariffavtalen som virksomheita er underlagt, samt at du ofte får rabatter på forsikringar osv. Det viktigaste er å finne ei fagforening som passer for deg. Dei forskjellige fagforeningane har forskjellige fokus, enkelte organisasjonar får du kun bli medlem av dersom du har ei bestemt utdanning. Vanligvis så vil det være mest hensiktsmessig å melde seg inn i den fagforeninga som er størst i din virksomheit, men det kan også være gode grunnar til å velge andre foreningar. Deretter så må du sjå på kor mykje du betaler i medlemsavgift kontra kor mykje du får igjen for medlemsskapet. Enkelte ting er det lett å samanlikne som f.eks. kor mykje du sparer på rabattordningane som du får dersom du er medlem. Men andre ting kan det være vanskeligare å vurdere, slik som f.eks. nytten av å betale for å være medlem slik at du kan benytte den juridiske ekspertisen dersom det skulle oppstå ei konflikt med arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 det beste med fagforening ( i LO ) er jo indboforsikring som følger med , var eneste grunnen til jeg ikke sa opp medlemskap mitt i gamle jobben , men nå har jeg byttet jobb og da er det ikke noe fagforeningstilstedeværelse så da sparer jeg de pengene Jeg jobbet føre i en rimelig stor bedrift og følte for det meste at medlemskap ikke ga meg så mye , men fagforeningen var sikkert flinke når det var lokale forhandlinger vert 2 år , men bedriften var så stor at vi hadde 1 person i fultidsstilling som leder for fagforeningen . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå