Gå til innhold

Hvor godt funker pengeinsamling

Anbefalte innlegg

Eg er litt kritisk til pengeinsamlingsaksjoner og hvor disse pengene egentlig havner, har hørt om at det forsvinner ein del i byrokrati og korrupsjon.

Så eg lurer på om noken kjenner til noen gode artikler eller innlegg som forklarer hvor godt det egentlig funker med alle dissa pengene som blir sent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er litt kritisk til pengeinsamlingsaksjoner og hvor disse pengene egentlig havner, har hørt om at det forsvinner ein del i byrokrati og korrupsjon.

Så eg lurer på om noken kjenner til noen gode artikler eller innlegg som forklarer hvor godt det egentlig funker med alle dissa pengene som blir sent

Siden du poster dette dagen for TV-aksjonen går jeg utfra at du sikter til f.eks innsamlingsaksjoner for kirkens nødhjelp.

Må påpeke at 'byråkrati' eller 'administrasjon' om du vil er helt nødvendig og ikke i seg selv noe negativt. Noe penger går til administrasjon nettopp for å begrense korrupsjon og sørge for at pengene blir brukt mest mulig effektivt. Samtidig er også kravet til å dokumentasjon enormt når det gjelder bistand.

Men la oss nå si at en vesentlig andel av dagens aksjon ikke går til rent drikkevann. Er da aksjonen negativt totalt sett? Eller er formålet så positivt at selv med endel svinn så er det totalt sett en god pengebruk?

Men jeg skal ikke gi i dagens TV-aksjon. Jeg gir aldri til religiøse organisasjoner. Skal jeg gi en lenke om bistand så blir det denne http://annualletter.gatesfoundation.org/#section=home

Lenke til kommentar

Nei administrasjon vil det alltid være men hvor mye som går til dette og hvor pengene faktisk havner hadde vert interesant å vite.

No veit eg veldig lite om slike hjelpeorganisasjoner men eg synest at eg hører om ufattelig masse penger som blir samlet over heile verden og veldig lite om at det blir bedre i di landene som pengene blir brukt på.

Lenke til kommentar

Vel, det skyldes primært sett fordi media ikke lenger er interessert når ting er "bedre". Samtidig er som regel situasjonen såpass komplisert og omfattende at det krever tid før forbedringene er synlige. Og hvor mange sjekker 10 år etter at de gav til ett formål? Særdeles få dessverre.

Lenke til kommentar

Nomore,

Nei det er vel desverre sånn at ingen bryr seg om det faktisk blir bedre fordi media ikkje dekker det og når det har gått noken månar så er området som skulle hjelpast glømt, og det er jo nett det eg lurer på, om det skjer noke eller alt bare renner ut i sanden, men det er vanskelig å finna eksempler på at ting har blitt fulgt opp.

Isbilen,

Er desverre litt av det synet eg og har på ting.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke vanskelig å finne ut om det har gått bra, blitt fulgt opp eller hva pengene er brukt til.

Ta kontakt med den organisasjonen som står som ansvarlig så vil du sannsynligvis få både info om hva som er(var) planen, fremgang, regnskap og info om dagens status. Krever litt innsats, men er ikke vanskelig.

De fleste organisasjoner vil bli kjempeglad om noen viser den interessen :)

Lenke til kommentar

Nei det er ikke vanskelig å finne ut om det har gått bra, blitt fulgt opp eller hva pengene er brukt til.

Ta kontakt med den organisasjonen som står som ansvarlig så vil du sannsynligvis få både info om hva som er(var) planen, fremgang, regnskap og info om dagens status. Krever litt innsats, men er ikke vanskelig.

De fleste organisasjoner vil bli kjempeglad om noen viser den interessen :)

Det er likevel langt fra enkelt å vise til hvilke effekter innsamlingsaksjoner har, i alle fall om man ønsker at det blir gjort uavhengig.

Se for eksempel en diskusjon rundt effekten av vannrensing på diare hos barn her:

http://www.givewell.org/international/technical/programs/water-quality

Så vidt jeg forstod er Gates Foundation i gang med noen større undersøkelser av hvor effektivt vannrensing er, og resultatene fra disse er forhåpentligvis snart ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...