Kimius Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 lurte på en liten ting. har tenkt til å kjøpe meg diverse deler for å få vannkjøling. dette skal da være et helt sykt system... lurte bare på om det ville være heltt trygt med to eheim 1250 i serie, med tanke på trykk og slikt. vil helst ikke ha kabinettet til akvarie... noen som kan hjelpe??? PS: til de som lurer på det: ja, jeg skal ha et helt sykt sett til maskinen, og ja, jeg er helt spenna gærn! bruker vel 9-10 tusen på vannkjølingen jeg skal ha *grin* *grin* *grin* Lenke til kommentar
Xell Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Ville heller satt de i parallell. Da får du også redundans hvis dene en pumpa ryker. Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Vakkert...men jeg vet ikke om det blir noe mer trykk av å ha 2 i serie...du får jo ikke dobbelt effekt av 2 vifter i serie... har du vurdert drikkevannpumpe??? de klarer et greit trykk... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Hvorfor bruke så enormt med penger på vannkjøling? Er da vesentlig smartere å bruke 4000 på Vapochill og 3000 på vannkjling av NB og GPU. Trykket trenger du ikke bekymre deg over. Vannbloker tåler trykket fra vannkrana dem. Hvorvidt du får noe bedre kjøling med 2 stk 1250 derimot. Eheim 1250 har et effektforbruk på 28W. Denne energien ender stort sett opp i vannet. Så om du bare kjøler CPU som kanskje tilfører 80W så ser du at 2 stk Eheim 1250 pumper vil stå for en vesentlig del av systemets totale load. Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Ville heller satt de i parallell. Da får du også redundans hvis dene en pumpa ryker. takk for tipset. tror jeg gjør det i stedet. ang. å bruke en drikkevannpumpe, så har jeg ikke vurdert det, nei. hvor mye koster det, og hvor får jeg det, osv osv??????????? Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 de er litt mucho macho.... jernvarehandlere...de trekker litt strøm, men de klarer ganske store trykk og stor vannmengde... men enig, hvorfor ikke vapochill eller en PROMMY!!!! og vann+peltierkjølte gpu+nb... Lenke til kommentar
@lf Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Vakkert...men jeg vet ikke om det blir noe mer trykk av å ha 2 i serie...du får jo ikke dobbelt effekt av 2 vifter i serie... 2 pumper i serie vil skape dobbelt så stort trykk som bare en pumpe, mens 2 pumper i paralell vil skape dobbel volumstrøm (m3/t) en bare en pumpe... Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 2 pumper i serie vil skape dobbelt så stort trykk som bare en pumpe, mens 2 pumper i paralell vil skape dobbel volumstrøm (m3/t) en bare en pumpe... skal ikke protestere nei, men vet ikke om to 1250 er verd pengene... kommer strax med link: Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Disse pumpene må isoleres fordi de er ikke lydløse: Pumpe 1 Pumpe 2 De er rene sirkulasjonspumper. Pumpe med tank 1 Pumpe med tank 2 Disse er komplette: Den første har trykk 2,0 - 3,8 bar, den andre har 1,3-2,8 bar... Til sammenligning har 1250 kun 0,2bar mottrykk... Begge pumpe nr 1 klarer 3600 l/time mot eheims 1200... Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 (som dere skjønner, er jeg biltemafan!!!) Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Hvorfor bruke så enormt med penger på vannkjøling? Er da vesentlig smartere å bruke 4000 på Vapochill og 3000 på vannkjling av NB og GPU. Trykket trenger du ikke bekymre deg over. Vannbloker tåler trykket fra vannkrana dem. Hvorvidt du får noe bedre kjøling med 2 stk 1250 derimot. Eheim 1250 har et effektforbruk på 28W. Denne energien ender stort sett opp i vannet. Så om du bare kjøler CPU som kanskje tilfører 80W så ser du at 2 stk Eheim 1250 pumper vil stå for en vesentlig del av systemets totale load. er jo seff en MYE bedre ide å kjøpe vapochill mm, men det er rett og slett for vanlig! jeg vil ha noe som ingen andre har laget før meg. det er da to eheim 1250, enten i serie eller paralell, og så to separate sett med radiatorer. med dette kan jeg da ved bruk av noen ventiler mm få det slik at to radiatorer brukes til vanlig, mens to andre brukes når jeg er på randen av å eksplodere fordi en eller annen dust hele tiden dreper meg i cs *grin* men ontopic, jeg ville ha noe unikt. derfor 2 eheim pumper. vapochill er for mye brukt... ville helst ha tips om hvorvidt jeg skulle koble i serie eller paralellt, og om jeg burde bytte til en annen type pumpe, osv. dessuten skal alt kjøpes fra microplex, og de selger jo ikke vapochill..... Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Hvorfor ikke lage engelaget kompressorkjøling da? Er bedre det.. Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Biltemapumpene er store og sterke... og ganske unikt... den dureste koster bare 200 spenn mer enn 2 stk 1250 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Du er virkelig spenna gæren! Du får bare høyere temperaturer hvis du setter to pumper rett etter hgverandre!! Mer vannflow=mindre varmeopptagning, og som sagt: en pumpe varmer den også! Edit: jeg har selv EN eheim 1046 til hele systemet mitt! den holder i masse hvis! Edit2: du skal vel ikke kjøpe den store 1800 radiatoren til ac med 15 deltaer også da? Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Jonas, må si meg litt uenig i det du sier...er ikke noe som heter at det blir mindre varmeopptagning ved større flow... men 1800raddis med 15 deltaer er jo en selvfølge om ikke noe noen bilraddiser... Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 sant nok. biltemapumpene er store og sterke, men jeg har da ikke all verdens plass i det kabbiset! det skal nemlig inn der... seff kan jeg jo ta slike pumper, men 2-3+ bar blir for mye. noen av komponentene i vannkjølingen tåler ikke så mye trykk. tror det var slangene eller noe sånt... uansett så vil en slik pumpe gjøre at en lekkasje blir uungåelig. var jo en genial ide, men blir i praksis ikke mulig uten custom blokker og slanger. dette er da langt over mitt nivå å lage. tanken var at alt skulle kjøpes fra microplex, biltema, clas ohlson eller noe sånt. skal være inne i kabinettet, som jeg forøvrig skal mekke selv, og skal helst ikke veie et tonn. det blir tungt nok som det er... PS: for de som vil vite det så skal kabbiset mitt bli svært likt det i prosjekt pandemona. dette er fordi at jeg ikke har noen andre valg med tanke på plass. målene blir mest sannsynlig 50cm bredt, 50cm dyp og 60cm høy. rommene deles i to helt like størrelser, på samme måte som pandemona. får håpe at det gjør det litt lettere å forstå hvor mye plass jeg har... Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Du er virkelig spenna gæren! Du får bare høyere temperaturer hvis du setter to pumper rett etter hgverandre!! Mer vannflow=mindre varmeopptagning, og som sagt: en pumpe varmer den også! Edit: jeg har selv EN eheim 1046 til hele systemet mitt! den holder i masse hvis! Edit2: du skal vel ikke kjøpe den store 1800 radiatoren til ac med 15 deltaer også da? først, takk for komplimentet *grin* vel, angående 1800 raddis med 15 deltaer, så tenkte jeg alvorligt på det, som min "forbanna modus" rad. det er da faktisk plass til det, om jeg er litt smart, men vat du hvor mye det koster??? det koster 5715kr pluss frakt! jeg er da ikke akkurat fattig, men jeg er da ****** ikke millionær! PS: ikke ta det som en fornærmelse. det var faktisk seriøst vurdert. har bare ikke så jævlig mye penger heller! men kanskje jeg kan ønske meg det til jul. hvem vet, kanskje er jeg heldig, og får besøk av moddenissen Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 15 vifter á 59 Decibel vil gi ca. 70.76 Decibel totalt. Du er virkelig spenna gæren hvis du skal gjøre det! poenget med vannkjøling er stilhet kombinert med god kjøling! Du kan jo like gådt kjøpe vapo eller prommy som er myeee bedre enn det systemet du setter opp.. Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Hvorfor ikke lage engelaget kompressorkjøling da? Er bedre det.. vel, CObra, for å forstå det, må du vite to ting om meg. en: jeg er smartere enn de fleste, men har ikke den fjerneste anelse om hvordan et kjøleskap funker, eller hvordan bruke den teknologien på pc. er heller ikke så svært interessert i det. kan like så godt kaste maskinen i fryseboksen... to: jeg er JÆVLIG lat. hvis du ser meg gjøre noe, så bør det fotograferes, for ingen vil tro deg... av den grunn vil jeg unngå å måtte gjøre noe jeg ikke trenger. jeg trenger ikke en cpu på -20 grader, så jeg gidder derfor ikke å lage, eller kjøpe, noe som gjør det. jeg har derimot behov for vannkjøling, siden viftene mine hele tiden stopper opp. trenger også å skryte litt vel mye, så derfor de helt syke ideene... men dette er offtopic. får droppe å svare på slike ting. vil jo ikke ha moderatorene på nakken... Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 15 vifter á 59 Decibel vil gi ca. 70.76 Decibel totalt. Du er virkelig spenna gæren hvis du skal gjøre det! poenget med vannkjøling er stilhet kombinert med god kjøling! Du kan jo like gådt kjøpe vapo eller prommy som er myeee bedre enn det systemet du setter opp.. som tidligere nevnt skal jeg IKKE ha vapochill eller slikt. dessuten vet jeg at 15 deltaer bråker noe så inn i h****** mye. skal ikke ha dette med det første. kanskje til bursdagen min... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå