Gå til innhold

Noe å hente i videoredigering på oppgradering fra i5 2500K til i7 4790K?

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har planer om å tygge meg gjennom både sortering av en stor og kaotisk samling av bilder med Adobe Lightroom, samt digitalisere masse video.

Når det gjelder bildene så ligger de i totalt kaos på mange disker, skal i første omgang scanne gjennom alt og få det sortert på dato, samt utelate duplikatfiler siden en del ligger lagret flere ganger.

Video skal hentes inn fra både VHS, Video 8, DV samt HDV, og i første omgang bare lagres på disk.

Men så skal dette klippes og redigeres, og noe av det renderes og ut på DVD eller Blu-Ray.

Har også noen få redigeringsprosjekter med litt mere behov for effekter på i form av animasjoner, samt blanding av HD-video og stillbilder.

Ser jo spesielt på det siste punktet at maskinen ikke er veldig rask.

Så kunne godt tenke meg en oppgradering av hovedkort, CPU og RAM. hvis det vil gi en god effekt uten at det koster for mye.

Maskinen jeg har nå er drøyt 3 år, og har en INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 CPU, ASUS P8P67 LE B3 P67 S-1155 ATX HK og CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) RAM.

Vil det bli vesentlig raskere til redigering med en oppgradering til rundt 4500,-? Ser for meg da et HK basert på Z97, en i7-4790K CPU og 16Gb med RAM.

Så er det vel også litt å hente på GPU støtte i en del videorendering? Har i dag et Radeon HD 5770 basert kort, og slik jeg har forstått det så er det stort sett Nvidia kort som er støttet i forskjellige program?

Et evt. bytte av skjermkort blir uansett en senere oppgradering, da blir det i så fall greit med et kort som gir noe bedre ytelse også i spill enn det jeg har nå. Men trenger ikke noe heftige greier, for spilling er det ikke mye av.

Ble lang post dette, men om noen har gode tips å komme med så er det flott.

Er helst hovedkort jeg er usikker på, samt om det er noen hensikt å ha muligheter for lettere overklokking av CPU+RAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye mer ytelse du får fra å gå fra en 4-kjernet Sandy til en 4-kjerner/8 tråder Haswell Refresh. Kanskje 30% Vil jo si at hvis du skal editere mye film er det smart å få de ekstra trådene. Har du råd kan du jo også se på 2011-3 (f.eks en 5820K), men med hovedkort, prosessor og RAM er du fort oppe i 6-7K. Alternativt en 2011 (4930K) fra bruktmarkedet hvis du finner noe greit.

Du bør absolutt gå for en plattform du kan overklokke ja. Mye å hente der, så lenge du har OK kjøling.

Asus Z97-A, i7 4790K og 2*8 GB minne sammen med en 212 Evo vil jo komme innafor budsjettet ditt

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at flaskehalsen blir utstyret som leser av de gamle tapene dine. Det er begrenset hvor mange Mb/s en VHS-spiller klarer å overføre.

Dersom du går tom for fysisk minne (ram) vil det være enormt mye ytelse å hente på å oppgradere ram til f.eks. 16gb.

Oppgradering av prosessor kan hjelpe litt men ikke forvent for mye av å oppgradere fra en 4 kjerne til en annen 4 kjerne cpu. Begge deler vil gå fort.

Skjermkort og videoredigering har jeg ikke erfaring med.

Ville begynt på jobben og sett hvordan det gikk, går det tregt kan du tenke på oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...