Gå til innhold

Hvilken verdi har fri vilje dersom man blir straffet for å bruke den?

Anbefalte innlegg

Myndighetene gjør alt i sin makt for ikke å gi deg muligheten til å bruke narkotika.

Hva er poenget med å gi barn narkotika dersom du skal straffe dem med død dersom de bruker det?

Saken er ikke at gaven du har fått er dødelig. Men du har trussler og eksempler å se tilbake til der giveren dreper de som bruker den, tramper på dem, drukner dem, brenner dem, sender ville dyr etter dem. Hvorfor gi en gave, dersom du skal trampe på de som tar gaven ibruk?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det er mange som snakker fritt og uhemmet om hvor mye vi bruker fri vilje hver dag.

Det viktigste er kanskje å finne ut om vi har det eller ikke. Determinsme / indeterminisme (lite sannsynlig, da trenger vi en ny definisjon av fri vilje) VS fri vilje.

Hva er fri vilje, og hvordan fungerer den? Magi eller logikk?

Lenke til kommentar

Jeg har hørt noen teister si "dersom du gjør noe imot min guds vilje, så skal guden min straffe deg med død og evig pine". For eksempel blasfemi.

Samtidig så inkluderer denne troen at fri vilje er gitt til mennesker av den samme guden.

Jah, det er et under at de som bøyer seg for gudens allmakt samtidig ikke forstår at deres bønner ikke vil ha noen påvirkning på dens ufeilbarlige beslutninger.

Hva fanden skal bønner være godt for når guden allerede - på forhånd - har bestemt at de ikke gjelder?

Hvis bønn faktisk hadde noe for seg, hvorfor hjelper det bare å be om trivialiteter? Hvorfor hjelper det aldri å be om en slutt på krig, sykdom, hungersnød og naturkatastrofer? Eller enda verre: Hvis Gud er fullkommen og bare fatter perfekte beslutninger, hvordan er det mulig å påvirke hans beslutninger med bønn i det hele tatt?

Kristninger har en meget lang vei å gå!

Lenke til kommentar

Hva f(...) skal bønner være godt for når guden allerede - på forhånd - har bestemt at de ikke gjelder?

Gud kan ha sett på forhånd hvem som ville komme til tro, og hvem som ville strekke seg etter å komme til himmelen. Dette gjør ikke handingene deres verdiløse.

Lenke til kommentar

Et par raske tanker..

Jah, det er et under at de som bøyer seg for gudens allmakt samtidig ikke forstår at deres bønner ikke vil ha noen påvirkning på dens ufeilbarlige beslutninger.

Det stemmer ikke det du sier mtp de aller fleste vil jeg tippe. Ingen tror (får jeg håpe) at de kan be Gud gjøre noe, og at Gud ombestemmer seg pga det.

Hva fanden skal bønner være godt for når guden allerede - på forhånd - har bestemt at de ikke gjelder?

Bønn er godt for relasjonen til Gud. Vi skal be om å la Guds vilje skje, og la Hans rike komme. Gud er ikke en slags himmelsk julenisse som man kan gni litt på for å få sin egen vilje. Gud er ikke er ens egen løpegutt. Gud vet hva man trenger bedre enn en selv. Noe f.eks. sangen "Unanswered prayers" av Garth Brooks forteller en god historie rundt. (fant ikke noe bedre enn en litt sur karaokeversjon nå)

Hvis bønn faktisk hadde noe for seg, hvorfor hjelper det bare å be om trivialiteter? Hvorfor hjelper det aldri å be om en slutt på krig, sykdom, hungersnød og naturkatastrofer? Eller enda verre: Hvis Gud er fullkommen og bare fatter perfekte beslutninger, hvordan er det mulig å påvirke hans beslutninger med bønn i det hele tatt?

For å få slutt på krig må Gud overstyre den frie vilje. Sykdom har Gud helbredet, og fortsetter å helbrede. Hungersnød er nok også mer et resultat av fri vilje. Gud har gjort mer enn nok ressurser tilgjengelig til at alle kan spise seg gode og mette, men noen karver dessverre til seg mer enn de gir tilbake. Naturkataskrofer er nok bare et resultat av at universet opererer etter naturlover:

http://meningen-med-livet.com/undersider/naturlig_ondskap.php

Man påvirker ikke Guds beslutninger. Det finnes jo logiske umuligheter inne i bildet her også. F.eks. kan en person be om sol, mens en annen be om regn. Gud kan ikke innfri begge bønnene samtidig. Personlige ting derimot kan Gud innfri langt enklere, og gjør også det, men Gud er altså ikke en slags "geenie in a bottle" som gjør som man befaler bare man gnikker godt nok.

Lenke til kommentar

Så gud vet fra før hva som er best for deg. Du trenger ikke be om noe som helst. Din bønn endrer ikke noe. Din bønn endrer ikke guds vilje. Uansett hva du ber om så vil ikke allmektige guder og gudinner endre kurs eller gjøre noe annerledes. Om du ber "la guds vilje skje" eller ikke, så endrer det ingen ting.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Så gud vet fra før hva som er best for deg. Du trenger ikke be om noe som helst. Din bønn endrer ikke noe. Din bønn endrer ikke guds vilje. Uansett hva du ber om så vil ikke allmektige guder og gudinner endre kurs eller gjøre noe annerledes. Om du ber "la guds vilje skje" eller ikke, så endrer det ingen ting.

Stemmer delvis. Jeg ser jeg muligens skrev litt kjapt (det gjør jeg nå også btw - litt dårlig tid). Jeg skriver ikke dette som noe fasitsvar, men for at man kanskje kan få et innblikk i noen tanker man ikke har tenkt før. Å be om å "la Guds vilje skje" eller "la Guds rike komme" endrer noe, men endringen ligger hos deg og ditt forhold til Gud. Bønn vil jeg si er hovedsakelig for din egen del. For å "snakke med Gud". Likevel er det mulig å be Gud gjøre noe som f.eks. helbrede et menneske, og det kan hende Gud vil helbrede pga den viste tilliten (som ikke hadde funnet sted om man ikke ba om det - da det er Guds vilje å ha en tillitsfull relasjon til deg), eller pga mirakelet fører til et "større gode" som f.eks. at noen kommer til tro som følge av det eller lignende. Gud jobber i den retning at alle skal lære Ham å kjenne. At ingen skal fortapes, men at vi skal få en frelsende relasjon til Ham. Men selve bønnen endrer ikke Guds mening om ting.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva betyr å la guds vilje skje, om det ikke snakkes om å dempe eget begjær og dermed la det som er, få utfolde seg i frihet? Hvorfor blander vi bestandig vår vilje med guds vilje, hvordan skal vi se guds vilje når vi aldri lar den slippe til

Lenke til kommentar

Hva betyr å la guds vilje skje, om det ikke snakkes om å dempe eget begjær og dermed la det som er, få utfolde seg i frihet? Hvorfor blander vi bestandig vår vilje med guds vilje, hvordan skal vi se guds vilje når vi aldri lar den slippe til

Det er Guds vilje å dempe onde handlinger, tanker og begjær, men Gud kan ikke komme i logisk konflikt med seg selv. F.eks. å gi individer fri vilje, samtidig som å ikke tillate at de utøver sin frie vilje.

Hvorfor vi blander vår vilje med Guds vilje tror jeg kommer av vår natur. Som ikke er hellig og ren slik Guds natur er. Vi slipper nok Guds vilje til altfor lite, men aldri var da å ta litt hardt i synes jeg, men spørsmålet var kanskje ikke til meg?

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er Guds vilje å dempe onde handlinger, tanker og begjær, men Gud kan ikke komme i logisk konflikt med seg selv. F.eks. å gi individer fri vilje, samtidig som å ikke tillate at de utøver sin frie vilje.

Hvorfor vi blander vår vilje med Guds vilje tror jeg kommer av vår natur. Som ikke er hellig og ren slik Guds natur er. Vi slipper nok Guds vilje til altfor lite, men aldri var da å ta litt hardt i synes jeg, men spørsmålet var kanskje ikke til meg?

Hvordan vet vi hva gud mener er godt og vondt, når det eneste vi forstår som godt eller vondt er basert på vår feilbarlige og fragmenterte menneskelige/egoistiske fornuft og følelse, som igjen er forbundet med vår biologiske kropp og måten vi identifiserer oss med den samme, samt den kulturelle programmeringen vi har gjennomgått?

hvordan kan noe "uhellig" vite noe som helst om det som er "hellig"

spørsmålet var ikke til noen spesielle, men er ett paradoks som opptar meg for tiden :)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Har du fri vilje i Norge, dersom Norge ikke tillater deg å kjøpe/bruke narkotika?

Lenke til kommentar

Hvordan vet vi hva gud mener er godt og vondt, når det eneste vi forstår som godt eller vondt er basert på vår feilbarlige og fragmenterte menneskelige/egoistiske fornuft og følelse, som igjen er forbundet med vår biologiske kropp og måten vi identifiserer oss med den samme, samt den kulturelle programmeringen vi har gjennomgått?

spørsmålet var ikke til noen spesielle, men er ett paradoks som opptar meg for tiden :)

Litt feil å si at "Gud har en mening om det gode og det onde". Da er Gud ikke noe mer enn meg og deg mtp dette. Da eksisterer godt og ondt uavhengig av Gud, fordi Gud gjør seg bare opp en mening om godt og ondt. Det er derfor man sier at Gud er kjærlighet (det gode). Epistemologi (hvordan vi lærer å moralske verdier å kjenne) blir et litt annet spørsmål, som jeg ikke orker å begynne å gå i detalj i nå. Vi kan ikke vite eller forstå alt om Gud, men vi kan vite noe.

:)

Lenke til kommentar

Har du fri vilje i Norge, dersom Norge ikke tillater deg å kjøpe/bruke narkotika?

Ja, jeg har fri vilje til å gjøre det Norge ikke tillater. Det var litt dårlig formulert. Poenget var at Gud ikke kan kansellere frie individers valg, samtidig som Han gir dem fri vilje. Tar han bort muligheten til å gjøre frie valg så har de ikke lenger denne friheten.

Bedre forklart her:

Lenke til kommentar

Hvis Norge fjerner all narkotika, så har du ikke fri vilje til å skaffe det.

Har du fortsatt fri vilje dersom valget å kjøpe/bruke narkotika fjernes av samfunnet?

Har du fortsatt fri vlije dersom valget å kjøpe/bruke automatvåpen fjernes av samfunnet?

Kan du gjøre ondskap uten tilgang til automatvåpen?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Litt feil å si at "Gud har en mening om det gode og det onde". Da er Gud ikke noe mer enn meg og deg mtp dette. Da eksisterer godt og ondt uavhengig av Gud, fordi Gud gjør seg bare opp en mening om godt og ondt. Det er derfor man sier at Gud er kjærlighet (det gode). Epistemologi (hvordan vi lærer å moralske verdier å kjenne) blir et litt annet spørsmål, som jeg ikke orker å begynne å gå i detalj i nå. Vi kan ikke vite eller forstå alt om Gud, men vi kan vite noe.

:)

Ta det som det var tenkt, nemlig en løs post som bare datt ut av tastaturet her ;)

Satt og lyttet til den kjære vismannen "Jiddu Krishnamurti" - hvor han hadde en meget interessant tankerekke hva angår fri vilje, og hva som er mulig å si at man vet, uten å blande inn ego eller guder eller buddhaer for den del, og dermed referere til noe som andre har sagt eller ment.

Takk for svaret

Lenke til kommentar

Hvis Norge fjerner all narkotika, så har du ikke fri vilje til å skaffe det.

Jeg kan skaffe det ved å lage det selv f.eks, men dersom det også er umulig å fremstille det så kan jeg ikke skaffe det. Da er det umulig. Fri vilje betyr ikke at man kan gjøre det som er umulig.

Har du fortsatt fri vilje dersom valget å kjøpe/bruke narkotika fjernes av samfunnet?

Jeg vet ikke hvor du vil hen, men jeg har fri vilje til å gjøre en rekke ting, men ikke umulige ting.

Har du fortsatt fri vlije dersom valget å kjøpe/bruke automatvåpen fjernes av samfunnet?

Ja

Kan du gjøre ondskap uten tilgang til automatvåpen?

Selvsagt kan jeg det, men uten tilgang til automatvåpen kan jeg ikke gjøre ondskap som avhenger av automatvåpen.

Lenke til kommentar

Ta det som det var tenkt, nemlig en løs post som bare datt ut av tastaturet her ;)

Satt og lyttet til den kjære vismannen "Jiddu Krishnamurti" - hvor han hadde en meget interessant tankerekke hva angår fri vilje, og hva som er mulig å si at man vet, uten å blande inn ego eller guder eller buddhaer for den del, og dermed referere til noe som andre har sagt eller ment.

Takk for svaret

Jeg var ikke på noen krigsstier. Bare hyggelig at du hadde noe på hjertet.
Hva man kan vite er jo på bunn strengt tatt forsvinnende lite, men jeg holder med Descartes i at jeg i det minste kan vite at jeg eksisterer. Ellers "Principle of sufficient reason" eller tilstrekkelig grunn.
Lenke til kommentar

Vi har handlinger og konsekvenser. Der foregår det en vurdering av forskjellige utfall og sannsynligheten for disse, og utfra dette trekker vi konklusjoner om hvorvidt risikoen er verd gevinsten, eller om dette kommer oss selv eller andre til gode.

Siden vi alle er koblet ulikt, har vi alle vår egen "verditabell" når det kommer til risiko vs. gevinst, Mennesker som av natur handler mot oddsene eller kanskje er i en presset situasjon har en ulik vurdering av kriminelle handlinger enn en person som av natur ikke tar sjanser eller er bedre stilt.

Derfor finner man mennesker som ser på risikoen ved å rane en bank som verd det.

Så hva er "fri vilje"?

.

Selv handler jeg utfra konsekvenser og reaksjoner, og man finner fort ut at det kommer en til gode å ikke bare handle utfra sine egne interesser. For å fungere sammen er det slik man lykkes.

Endret av Raxzer
Lenke til kommentar

Ja

Ok. Så samfunnet kan sterkt redusere ditt potensiale til å gjøre skade/ondskap. Og du har likevel fri vilje.

Så kunne vel guder og gudinner sterkt redusert vår evne til å gjøre ondskap uten at det gikk ut over vår frie vilje?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...