del_diablo Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Da strøk man oppkjøringen på torsdagen da Vi kjøre stor sett i smale og svingete veiene som hadde mindre enn 6m veibredde, pluss så var jeg ganske nervøs og syntes at sensoren min likte meg ikke mye (fikk bare en håndhilse, sa ikke mye til meg under kjøringen osv.) etter kjøringen spurte sensoren om hvordan det gikk, og jeg sa den gikk ganske greit. Han skrev noen punkter som jeg må øve på, og lurte på om dere har noen tips til de? - Kutter uoversikttige svinger - For langt mot venstre foran bakketopper - Ustø kurs - Flere ganger på og utenfor kantlinje (se punkt 2(?)) - Ikke god nok fartstilpasning Eks - for fort inn mot kryss - Enkelte ganger over fartsgrense Godt mulig det menes helt andre ting: 1. Ikke vant til større svinger på uvant veibredde 2-4: Ikke vant til veibredde, husker jeg fikk samme problemet en gang da jeg kjørte min første gang før året fra flyplassen og ut av Trondheim. 1.5 med veldig bred vei. Brukte vel en hel uke på å bli stødig på posisjonen etterpå, for landevei. Prøv å få i vei en del landeveiskjøring, og finn ut hvordan du skal gjøre det. F.eks hyttetur eller sverigetur om du vil ha unskyldning. 5: Farttilpassing er ikke kjørefarten, men hvor god du er til å senke farten uten å bruke bremsene, ofte så tidlig som mulig. F.eks senke farten 100 meter før kryss, nok til at du kan trille den siste biten, eller så lenge før fotgjengerovergang at du slipper å stoppe. Eller passer på at du har oversikten før du kjører forbi syklister, så du senker farten til du har oversikten. Men fartstilpassning kan også bety at kjørelærer merker det veldig godt at du er veldig ujevn på farten. Så jeg vet ikke hvilken som er det store problemet. Men begge 2 går bort med trening. Det er også et poeng om kjørelærer er veldig opptatt av hardere vinterkjøring, hvor man kan gå rett av veien med litt skrens. Mange som er veldig strenge pga vinterføre. 6: Over fartsgrense går bort med litt trening. Fikk nettop vite ny dato på oppkjøringen, 12. desember kl 08:10. Noen som synes at jeg burde bytte? Eller er det lurere å kjøre midt i rushtiden? Er egentliig bare litt "små"byer spredt utover der jeg bor. Vis du får trent nok, og utbedret dine problemer, så holder det. Men, det er veldig vanskelig å dømme selv. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Noen kommentarer: 6m veibredde => bør være god plass. De fleste personbiler har under 2m bredde. Enkel regel - vit hvor du har alle fire hjørner på bilen, sitt med ryggen godt mot setet så merker du fra underlaget hva hjulene ruller over og kan etterhvert vite (og ikke tro) hvor tett du ligger mot veikanten. (Vegmerkingen er litt opphøyd og det vil du kunne merke i de fleste biler.) Det virker utifra beskrivelsen som om du kanskje har en halvmeter tilgode på veikanten noen steder. Øv på å parkere tett mot veikanten. Gå ut av bilen og sjekk om du er så nær som du tror. Juster i forhold til hvor langt inn på panseret du ser veikanten og hvor nært eller fjernt du da faktisk er fra veikanten. Ofte vil veikanten være ganske midt på panseret om du er tett på, men dette varierer med sittehøyde og biltype. ganske nervøs -> Det er helt greit, sensor vet det. At sensor ikke er snakkesalig behøver ikke bety noenting, ikke legg så mye i det. Sensor skal ikke like deg eller være din venn, men se helt objektivt på om du er klar for videre egentrening uten kjørelærer. etter kjøringen spurte sensoren om hvordan det gikk => at du vet om og forteller feil du gjorde er mye bedre enn å ikke si noe bestemt. Det viser at du er obs på hva du gjør feil og dermed kan lære av dine feil. Vet du ikke hva du gjør feil så er du ikke helt klar for å lære videre på egenhånd. - Kutter uoversiktlige svinger => Som motorsyklist om sommeren sier jeg fy fy! Hold deg i eget kjørefelt. Dessverre er det altfor mange sjåfører som har lappen som gjør dette også... selv om alle biler idag har servostyring som gjør det lekende lett å snurre på rattet, så jeg antar det er ren og skjær latskap hos mange... - For langt mot venstre foran bakketopper => Igjen ikke bra med tanke på møteulykker. Vit hvor langt inn på panseret du skal se kantstripe for at bilen følger veikanten og ikke siger over i motgående kjørefelt. Hør evt med kjørelærer om det er noen strekninger der kantlinje har rumlefelt - så er det lettere å få følelse med posisjonering av bilen hvis dere blir engie om å kjøre slik at dekkene mot veikanten "toucher" rumlefeltet. - Ustø kurs => Hmm, igjen ikke bra. Rolige og kontrollerte bevegelser er mye bedre. Hvordan holder du rattet? Selv holder jeg ofte avslappet kl 8 og kl 4 - holder du f.eks. hendene på kl 10 og kl 2 så er det lett å gjøre større utslag. Husk at slipper du rattet helt så vil hjulene rette seg og bilen gå rett fram helt av seg selv. - Flere ganger på og utenfor kantlinje (se punkt 2(?)) Hmm, ja igjen vit hvor bilens fire hjørner er. Øv med kjegler på P-plass eventuelt. Biltypen kan evt gjøre dette enklere eller vanskeligere (Golf enkelt, høy SUV krever litt øvelse) - Ikke god nok fartstilpasning => Fartstilpasning er noe sensor vektlegger. Dvs fartstilpasning mot kryss, fotgjengerfelt, men også når du skal kjøre ut på motorvei f.eks. da er det viktig å øke farten - dvs fartstilpasning i forhold til øvrig trafikk Jevn økning og senkning av farten er det som gjelder ved vanlig kjøring. Prøv å se hvordan trafikken flyter i god tid før rundkjøring f.eks. så du unngår bråbremsing rett foran. * Trafikkavvikling er også noe sensor ser på - dvs samspillet med andre i trafikken. Dvs at flyten i kjøringen er god og at du ikke er til hinder/irritasjon for andre. - Enkelte ganger over fartsgrense => Den kan være ett å glemme seg bort hvis alle andre kjører over... men sånn er det med oppkjøring, ha kontroll på fartsgrensene og ikke la speedometeret vise mer. Da er det egentlig en fordel at du ikke har har en samtale gående med sensor, så er fokuset på kjøringen og ikke på en samtale som stjeler oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Wafflebutt Skrevet 13. november 2014 Forfatter Del Skrevet 13. november 2014 Da strøk man oppkjøringen på torsdagen da Vi kjøre stor sett i smale og svingete veiene som hadde mindre enn 6m veibredde, pluss så var jeg ganske nervøs og syntes at sensoren min likte meg ikke mye (fikk bare en håndhilse, sa ikke mye til meg under kjøringen osv.) etter kjøringen spurte sensoren om hvordan det gikk, og jeg sa den gikk ganske greit. Han skrev noen punkter som jeg må øve på, og lurte på om dere har noen tips til de? - Kutter uoversikttige svinger - For langt mot venstre foran bakketopper - Ustø kurs - Flere ganger på og utenfor kantlinje (se punkt 2(?)) - Ikke god nok fartstilpasning Eks - for fort inn mot kryss - Enkelte ganger over fartsgrense Godt mulig det menes helt andre ting: 1. Ikke vant til større svinger på uvant veibredde 2-4: Ikke vant til veibredde, husker jeg fikk samme problemet en gang da jeg kjørte min første gang før året fra flyplassen og ut av Trondheim. 1.5 med veldig bred vei. Brukte vel en hel uke på å bli stødig på posisjonen etterpå, for landevei. Prøv å få i vei en del landeveiskjøring, og finn ut hvordan du skal gjøre det. F.eks hyttetur eller sverigetur om du vil ha unskyldning. 5: Farttilpassing er ikke kjørefarten, men hvor god du er til å senke farten uten å bruke bremsene, ofte så tidlig som mulig. F.eks senke farten 100 meter før kryss, nok til at du kan trille den siste biten, eller så lenge før fotgjengerovergang at du slipper å stoppe. Eller passer på at du har oversikten før du kjører forbi syklister, så du senker farten til du har oversikten. Men fartstilpassning kan også bety at kjørelærer merker det veldig godt at du er veldig ujevn på farten. Så jeg vet ikke hvilken som er det store problemet. Men begge 2 går bort med trening. Det er også et poeng om kjørelærer er veldig opptatt av hardere vinterkjøring, hvor man kan gå rett av veien med litt skrens. Mange som er veldig strenge pga vinterføre. 6: Over fartsgrense går bort med litt trening. Fikk nettop vite ny dato på oppkjøringen, 12. desember kl 08:10. Noen som synes at jeg burde bytte? Eller er det lurere å kjøre midt i rushtiden? Er egentliig bare litt "små"byer spredt utover der jeg bor. Vis du får trent nok, og utbedret dine problemer, så holder det. Men, det er veldig vanskelig å dømme selv. Takk for svaret Har kjørt en del med pappa og han sier egentlig at jeg er klar. Skal ha et par kjøretimer en uke før oppkjøring for å høre hvordan det går Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 (endret) Jo lavere fartsgrense, jo høyere straff for å kjøre over fartsgrensa. 70 i 60-sonen er nok til å miste lappen i fartskontroll. Det at faren din sier du er klar trenger ikke å bety at du faktisk er det. Han har kanskje lagt seg til masse uvaner over mange år som du "arver" etter han når du øvelseskjører. Du må ikke kjøre så fort at du bremser før alle svinger, det blir rykk og napp-kjøring og det liker ikke medtrafikantene dine særlig godt heller. Endret 13. november 2014 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Wafflebutt Skrevet 13. november 2014 Forfatter Del Skrevet 13. november 2014 Du må ikke kjøre så fort at du bremser før alle svinger, det blir rykk og napp-kjøring og det liker ikke medtrafikantene dine særlig godt heller. Men hva hvis det er vingete oppoverveier som jeg ikke vet er vinglete eller ikke etter toppen da? Pleier å senke farten før jeg kommer på toppen, men må likevel bremse fordi det kommer en brått sving Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) 70 i 60-sonen er nok til å miste lappen i fartskontroll. Med mindre det har kommet noen endringer i det siste så vil en ikke miste førerkortet om en kjører i 70 km/t i en 60-sone. Da skal det i så fall være andre grunner enn kun farten (for eksempel svært dårlige kjøreforhold eller i forbindelse med ulykker). Normalt må en kjøre i over 85 km/t for å miste førerkortet i 60-sonen. 70 km/t i en 60-sone er allikevel litt i overkant av hva en kan tillate seg på en førerprøve. Om din eneste feil hadde vært et par sekunder i 70 km/t (på speedometeret - reell hastighet hadde vært noe lavere) tviler jeg på det hadde ført til stryk, med mindre det var på et svært uheldig sted. Generelt sett er sensorer veldig streng når fartsgrensen er lav (30 og 40 km/t), men i noe høyere hastighet (under gode forhold på oversiktlige strekk) så er ikke nålen noe over fartsgrensen et stort problem...selv om det selvfølgelig ikke akkurat vil telle positivt på avgjørelsen. Endret 16. november 2014 av Sentenza Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Jo lavere fartsgrense, jo høyere straff for å kjøre over fartsgrensa. 70 i 60-sonen er nok til å miste lappen i fartskontroll. Det at faren din sier du er klar trenger ikke å bety at du faktisk er det. Han har kanskje lagt seg til masse uvaner over mange år som du "arver" etter han når du øvelseskjører. Du må ikke kjøre så fort at du bremser før alle svinger, det blir rykk og napp-kjøring og det liker ikke medtrafikantene dine særlig godt heller. Nei, det er ikke nok til å miste lappen i seg selv, i tillegg er det bare to/tre trinn i hvor mye over fartsgrensa man må kjøre for å miste lappen 25/35(40), det er feks 25 over både i 30, 50 og 60-soner. AtW Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Jeg vil anbefale deg å kjøre i områder rundt der du skal ha oppkjøring så du blir kjent. Da slipper svinger osv å komme så brått på som du sier du har opplevd. Kjørelæreren din bør vite hvor de fleste løypene går og kan sikkert gi tips, som f.eks "her er det mange som gjør feil" og "her bør du være litt ekstra observant" osv. Jeg tok lappen nå etter sommeren, gikk fra Trafikalt grunnkurs til bestått oppkjøring på 3 uker, hadde ca 2 timer 4 ganger i uka i 2 uker, og litt med fattern i helgene. Kjørte kun i områdene rundt trafikkstasjonen og ble derfor ganske kjent til trafikkbilde, utfordringene i områdene og fartsgrensene. Endret 16. november 2014 av KingArms Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Uansett slås det hardt ned på fordi man ikke skal lære seg til å kjøre tett opp mot maksgrense for å miste lappen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå