Gå til innhold

[Løst]


Wafflebutt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vis lappen til kjørelærer slik at han/hun kan følge ekstra mye på det samt foreldrene dine om du øvelseskjører er jo et greit tips.

 

Når du er på vei inn mot et kryss eller rundkjøring skal du ha oversikt lenge før du skal ut i krysset eller i rundkjøringen. Det skal ikke bli bråbrems eller noe liknende og man skal ikke kastes til siden.

 

At du kutter uoverstiktlige svinger er jo veldig dumt, er ikke så mye å si på det :p Samme med at du er over fartsgrensen. Dog vet jeg ikke hvor mye det var snakk om? Er det et par-tre km over noen ganger så burde jo ikke det telles.

Endret av Kristiann
Lenke til kommentar

Vis lappen til kjørelærer slik at han/hun kan følge ekstra mye på det samt foreldrene dine om du øvelseskjører er jo et greit tips.

 

Når du er på vei inn mot et kryss eller rundkjøring skal du ha oversikt lenge før du skal ut i krysset eller i rundkjøringen. Det skal ikke bli bråbrems eller noe liknende og man skal ikke kastes til siden.

 

At du kutter uoverstiktlige svinger er jo veldig dumt, er ikke så mye å si på det :p Samme med at du er over fartsgrensen. Dog vet jeg ikke hvor mye det var snakk om? Er det et par-tre km over noen ganger så burde jo ikke det telles.

 

Hadde vel 70 i 60-sonen i 5-6 sekunder, da jeg la merke til det gikk jeg ned til 60. Er det noen tips til hvordan jeg slutter å kutte uoversiktlige svinger? Tenker hele tiden av høyre siden av bilen er nær nok jeg..

Lenke til kommentar

- Kutter uoversikttige svinger

- For langt mot venstre foran bakketopper

- Ustø kurs

- Flere ganger på og utenfor kantlinje (se punkt 2(?))

- Ikke god nok fartstilpasning

Eks - for fort inn mot kryss

- Enkelte ganger over fartsgrense

 

Alt du sier her er jo egentlig nybegynnerfeil som bare gjøres av de som har kjørt lite bil.

Øvelseskjør mye og blir trygg på deg selv og kjøringen så vil det gå mye bedre.

Se langt frem og hold stø kurs, ikke korriger rattet hele tiden, enkelte har en lei tendens til det noe som er forbaska irriterende.

Husk at de vil ha en komfortabel kjøretur så de skal ikke merke noe særlig til at du gir gass, bremser, girer og svinger, alt skal gå rolig for seg, og selvsagt viktigst av alt, sikkert både for deg og medtrafikanter i et samspill. Sensor merker fort at du er nervøs og lite bestemt på kjøringen, da føler han ikke at han kan slippe deg ut i trafikken på egen hånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

-Dersom du kjører fort (får inntrykk av at du holder høy hastighet) så er det lettere for å kutte svinger. Tilpass farten før kurven og ligg i eget kjørefelt gjennom hele svingen.

-La være å ligge for langt mot venstre foran bakketopper :-p
-Ustø kurs kan tyde på at du ikke har blikket langt frem. Dersom du hever hodet, har blikket langt frem i veien så vil du også merke at kjøringen blir mer stabil og ikke så ustø. Dette gjør det også lettere å planlegge kjøringen for deg selv og kan derfor hjelpe deg med fartstilpasning.

-Dette med fartstilpasning og planlegging før kryss går mye på kjøreerfaring. Så her er det bare å trene mye.

Lenke til kommentar

Sensor har allerede avgitt resultat når han spør deg om korleis du meina sølv det gikk.

 

Med andre ord endrer ikkje det du seier resultatet på prøven.

 

Tipset mitt er å gå i deg sjølv og stol på hans tilbakemelding og fiks dei punkto.

 

Oi, virkelig :o? Men det hjelper vel en del hvis du sier de feilene du gjorde og hva du burde ha gjort underveis i kjøringen da? Er mange som sier til meg at det å kunne se sin egen feil og si i fra til sensoren, hjelper på resultatet

Lenke til kommentar

Mye av disse feilene går på det samme, du holder deg ikke på riktig sted i veien, ikke kjør over midten eller over kanten. Men som andre har vært inne på, hva med litt mer trening? Høres kanskje ut som du trenger det før du får lappen?

 

AtW

 

Skal øvelseskjøre mer, har jo tross alt 4 uker på meg. Høres jo ut som jeg trenger mer trening. Gikk jo fra grunnkurs til oppkjøring i løpet av 2 måneder.

Lenke til kommentar

 

 

Sensor har allerede avgitt resultat når han spør deg om korleis du meina sølv det gikk.

 

Med andre ord endrer ikkje det du seier resultatet på prøven.

 

Tipset mitt er å gå i deg sjølv og stol på hans tilbakemelding og fiks dei punkto.

Oi, virkelig :o? Men det hjelper vel en del hvis du sier de feilene du gjorde og hva du burde ha gjort underveis i kjøringen da? Er mange som sier til meg at det å kunne se sin egen feil og si i fra til sensoren, hjelper på resultatet

Etter normale omstendigheter har sensor krysset av i ruten for enten bestått eller ikke bestått i det du svinger inn på plassen og parkerer.

 

Når dette er gjort lukker han/hun igjen mappa si og spør om du har noen kommentarer til kjøreturen din. I dei fleste tilfeller vil dei bare høre din egen tilbakemelding for å forstå bedre hva du har inni skallen. Dette gir på ein måte bare sensor ein tilbakemelding på hans/hennes avgjørelse.

 

Som feks at du sier at du trur kjøringa gikk helt greit betyr i deres øre at du ikkje er bevisst nok på hvordan du opptrer i trafikken (med tanke på tilbakemeldinga sensor ga deg). Så det skrivet du fikk er ein bevisstgjørelse som du bør ta til deg.

 

Når det er sagt så finnes det heilt sikkert unntakstilstander der sensor er skikkelig i tvil og bruker din/dine kommentarer til å bestemme om dette skal bli bestått eller ikke.

 

Kanskje litt rotete forklart, men håper det var litt forståelig.

Lenke til kommentar

 

 

En viktig ting til, å gjøre feil er en ting, men å gjøre samme feil gjentatte ganger viser til for lite mengdetrening.

Skjønner (y)! Synes du det er nok mengdetrening hvis jeg øver 2 timer i uka i 4 uker (lørdag og søndag)? Eller burde jeg kanskje øve litt mer gjennom en uke??

Hva som er nok mengdetrening er alt for individuelt.

 

Noen tar det raskt, andre ikkje. Det er derfor det er viktig at du kanskje repeterer litt med trafikklæraren din frem mot neste prøve. Ta i det minste en enkeltime (helst to) minst en uke i forveien. Har du god fartstilpassing, trafikkflyt og god presisjon over lengre tid, då får du helt sikkert en god tilbakemelding fra din lærer. Be han være obs på det du fikk tilbake fra sensor.

 

Viser læreren din tvil, då bør du og spør om han vil anbefale å utsette prøven litt til. Stol på hans anbefaling.

Lenke til kommentar

 

 

En viktig ting til, å gjøre feil er en ting, men å gjøre samme feil gjentatte ganger viser til for lite mengdetrening.

Skjønner (y)! Synes du det er nok mengdetrening hvis jeg øver 2 timer i uka i 4 uker (lørdag og søndag)? Eller burde jeg kanskje øve litt mer gjennom en uke??

Hva som er nok mengdetrening er alt for individuelt.

 

Noen tar det raskt, andre ikkje. Det er derfor det er viktig at du kanskje repeterer litt med trafikklæraren din frem mot neste prøve. Ta i det minste en enkeltime (helst to) minst en uke i forveien. Har du god fartstilpassing, trafikkflyt og god presisjon over lengre tid, då får du helt sikkert en god tilbakemelding fra din lærer. Be han være obs på det du fikk tilbake fra sensor.

 

Viser læreren din tvil, då bør du og spør om han vil anbefale å utsette prøven litt til. Stol på hans anbefaling.

 

 

Skjønner, skal prøve å få kjøretimer med han etter jeg har tatt mørkekjøring den 29. I mellomtiden øvelseskjører jeg bare med fattern :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Fart er så å si fasit på nesten alt i trafikken.

Haha ja det har jeg lagt merke til. Problemet er egentlig at jeg sakner ned farten før en sving og ser at det er kø bak meg slik at jeg blir drinervøs....

 

Drit i andre. Hold fartsgrensen, kjør rolig og ha oversikt til enhver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...