ahs1989 Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 jeg har tenkt og kjøpe meg en ny spille tv til ps4. men hva er best? jeg vil ha best mulig bilde/grafikk. takker for svar Lenke til kommentar
ColossusZ Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Forslag: https://www.komplett.no/samsung-40-led-smart-tv-ue40h5505/813628 Veldig fornøyd, den er LED og HD som du kan se, HD betyr at det er 720-1440p (Denne er 1080p) altså skjermoppløsningen, LED har med farge på bildet, så LED er jo kjekkt å ha. Endret 18. oktober 2014 av ColossusZ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 LED har bare med baklyset å gjøre og har lite (ingenting) å si for kvaliteten i seg selv. Fordelene med LED er tynnere skjermer og mindre strømforbruk. Tror levetida også er bedre enn CCFL. Tror de aller fleste nye LCD-skjermene i dag har LED baklys. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 ...Kansje greit å forklare forskjellige teknologier til Tv. LCD (Liquid Crystal Display) er den mest brukte skjermteknologien som brukes på TVer i dag. Finnes i mange forskjellige oppløsninger, bl.a HD (High Definition). Du kan ikke se bilde på en LCD-skjerm uten at den belyses fra baksiden (bakbelysning). I dag brukes lysdioder (LED), før brukte man lysrør (kald katode). Så det det er ingen ting som er best mellom lcd, hd eller led. Det finnes nok en del modeller å velge mellom for å få bra bilde fra en PS4. Personlig kan jeg ikke gi noen anbefaling. Du sier heller ikke hvor mye penger du ønsker å bruke, eller hvor stor TV du vil ha. LED har med farge på bildetDet er først og fremst paneltype og bildeprosessering som bestemmer hvor bra farger man får, ikke bakbelysningen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Bakbelysningen er det som "lager" fargene. Panelet bare filterer bort/blokkerer det som ikke skal vises. Så skal man ha bredt "fargeregister" så må man nødvendigvis ha baklys med det "fargeregisteret". Men det har jo ingenting med at det er LED eller ikke, men med kvaliteten og evt. hvilken teknikk de bruker, hva slags forsfor de bruker etc. Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 LED har bare med baklyset å gjøre og har lite (ingenting) å si for kvaliteten i seg selv. Fordelene med LED er tynnere skjermer og mindre strømforbruk. Tror levetida også er bedre enn CCFL. Tror de aller fleste nye LCD-skjermene i dag har LED baklys. Så lokal dimming og dermed mye bedre sortnivå har lite eller ingenting med kvalitet å gjøre? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Poenget er at bare det at det er LED er ikke tegn på kvalitet. Du får LED-skjermer med elendig sortnivå, uten lokal dimming og med så mye backlight bleeding at du blir gal i hodet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Poenget er at bare det at det er LED er ikke tegn på kvalitet. Du får LED-skjermer med elendig sortnivå, uten lokal dimming og med så mye backlight bleeding at du blir gal i hodet. Da kom poenget ditt fryktelig dårlig frem i sted... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) LED markedsføres på en måte som gir uttrykk for at det er noe konkurrerende til LCD. LED-TV vs LCD-TV gir ingen mening fordi en såkalt "LED-TV" har LCD-panel. Det har skapt et unødvendig forvirret og misvisende bilde om begreper og teknologier. Det ble gjort bare for å hype opp noe som i praksis ikke utgjør stor forskjell. For å gjøre det enkelt. Det selges i dag to typer TV-er (bygget på to forskjellige teknologier) og de kalles LCD og plasma. Det som kalles LED eller LED-TV er en LCD-TV. En LCD-TV har et panel som har flere millioner firkanter (piksler) som kan endre farge og bakgrunnsbelysning som lyser opp panelet slik at du faktisk kan se bildet. Lyset ble tidligere skapt av lysrør (CCFL), men TV-ene ble bare kalt LCD. Men så kom LED på banen og erstattet lysrørene med lysdioder. Og til tross for at man brukte LCD-paneler akkurat som før så endret markedsføringskanalene LCD-TV til LED-TV. Plasma: Så lurer du kanskje på om det er LED i plasma-TV-er. Det er det ikke, fordi plasma er bygget på en annen måte som gjør at det ikke trenger bakgrunssbelysning. Panelet kan skape lys selv. Nesten alle produsenter har sluttet å produsere plasma-paneler, og siste rest slutter vel i 2014. Det er grunnet utfordringer med høyt strømforbruk og vanskligheter med å presse flere piksler inn på samme området. HD (High Definition) refererer til oppløsningen. Som jeg sa så er en TV delt opp i mange millioner firkanter der alle kan skifte farge mange ganger i sekundet. For å lage et bilde så må firkantene vise samme farge iforhold til samme plassering iforhold til bildet det skal skape. Høyere oppløsning betyr flere firkanter, og derfor et mer detaljert bilde. Nå selges TV-er med Full HD (1920x1080) og 4k/Utra HD (3840x2160). Sistnevnte er ganske dyre (med unntak av f.eks. Vizio sine modeller). Så Full HD er fortsatt veldig relevant for de fleste. Det er nærmest umulig å skille TV-er utifra opplysninger man får på plakater i butikker eller fra produsenten. Det krever testutstyr for å sette tall på dette, noe produsentene ikke på ærlig eller spesifikt vis opplyser om. FlatpanelsHD er en god side med relativt dyptgående tester av TV-er. Der dekkes alt ifra kontrastområde, forsinkelse, hvordan det er å bruke TV, øvige bildekarakteristikker etc. Det hjelper deg heller ikke å se på TV-ene i butikken da bildet er manipulert. En vanlig person er ikke istand til å gjøre noen gode konklusjoner utifra slike testbilder og TV-instillinger. Det har heller ikke en kompetent tester evnen til, fordi det som sagt er manipulert for å se best mulig ut. Det innebærer som oftest å skru opp fargene slik at de blir skrikende. Så lokal dimming og dermed mye bedre sortnivå har lite eller ingenting med kvalitet å gjøre?LED gir potensialet til en bedre løsning, en løsning som sjeldent blir brukt. Det er ganske få TV-er med lokal dimming, det er forbeholdt noen få, fyre TV-er. Denne teknologien er i praksis ikke nødvendigvis bedre, fordi teknologien i praksis er avhengig av pris. Så LED kan være bedre, men kan også være verre. Denne illustrasjonen er litt ironisk: ...fordi nå blir LED brukt på en tilsvarende måte. Lokal dimming var noe de lokket med i begynnelsen og dermed praktisk talt kuttet ut for å spare penger - for å få prisen ned. Endret 19. oktober 2014 av AdNauseam 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) For å gjøre det enkelt. Det selges i dag to typer TV-er (bygget på to forskjellige teknologier) og de kalles LCD og plasma. Det som kalles LED eller LED-TV er en LCD-TV. OLED? Enig at LCD med LED kan både være bedre og dårligere enn lysstoffrør men å si at det ikke har noe å si for kvaliteten er missvisende og forenklet. De aller beste LED bakgrunnsbelyste TV-ene slår de beste lysstoffrør bakgrunnsbelyste TV-ene så klart at man trenger ikke noe måleutstyr for å se forskjell. Endret 19. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) OLED?Og OLED. Ikke ha så store forventninger midt på natta! Enig at LCD med LED kan både være bedre og dårligere enn lysstoffrør men å si at det ikke har noe å si for kvaliteten er missvisende og forenklet. De aller beste LED bakgrunnsbelyste TV-ene slår de beste lysstoffrør bakgrunnsbelyste TV-ene så klart at man trenger ikke noe måleutstyr for å se forskjell.Skal man skal være korrekt til en hver tid skal man passe veldig på hva man skriver, så man ikke utelukker noe. Det er det ikke alle som gjør (og det er fort gjort uansett). Endret 19. oktober 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
ahs1989 Skrevet 19. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2014 ...Kansje greit å forklare forskjellige teknologier til Tv. LCD (Liquid Crystal Display) er den mest brukte skjermteknologien som brukes på TVer i dag. Finnes i mange forskjellige oppløsninger, bl.a HD (High Definition). Du kan ikke se bilde på en LCD-skjerm uten at den belyses fra baksiden (bakbelysning). I dag brukes lysdioder (LED), før brukte man lysrør (kald katode). Så det det er ingen ting som er best mellom lcd, hd eller led. Det finnes nok en del modeller å velge mellom for å få bra bilde fra en PS4. Personlig kan jeg ikke gi noen anbefaling. Du sier heller ikke hvor mye penger du ønsker å bruke, eller hvor stor TV du vil ha. LED har med farge på bildetDet er først og fremst paneltype og bildeprosessering som bestemmer hvor bra farger man får, ikke bakbelysningen. jeg ser etter en ca 50 55 tommer. ikke mer en 15.000. om det er mulig og få tak i. jeg har sjekket priser rundt mange steder. men jeg vet ikke hva som er best. jeg har hørt at lcd tv er skal være best for spilling? eller er det helt på trynet? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 jeg ser etter en ca 50 55 tommer. ikke mer en 15.000. om det er mulig og få tak i. jeg har sjekket priser rundt mange steder. men jeg vet ikke hva som er best. jeg har hørt at lcd tv er skal være best for spilling? eller er det helt på trynet?LCD kan være både bra eller dårlig på spilling, kommer an på TV-en (det brukes forskjellig TYPER LCD, og det varierer også fra LCD-panel til LCD-panel). Men iforhold til plasma så er LCD tregt. Men plasma finner du neppe, og sikkert ikke i det prisområdet. Dessuten er det ingen plasma-TV-er med 4k. En god TV for spilling er en TV med lav inngangsforsinkelse (input lag) og raskt panel. Som regel pleier inngangsforsinkelsen å være på rundt 50 ms (+/-), det er litt høyt. Jeg har ikke et detaljert bilde over gjeldende TV-modeller på markedet. Men 4k-skjermer har generelt sett høy inngangsfrekvens. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) På bagkrunn av tester på HDTVtest.co.uk ser det ut til at Sony TVer egner seg godt til spilling denne generasjonen. De har bra bilde og lav input-lag. Både 6-, 7- og 8-serien skal visst være ok. Se mer her: http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl50w829b-201403023650.htm http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl42w705b-201402233639.htm http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl40w605b-201404233740.htm Endret 20. oktober 2014 av Zlatzman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå