Gå til innhold

Bankens oppbevaring av. og overføring av penger, hvordan fungerer det og hvordan vet man at databasene ikke er fiklet med?

*F*

Anbefalte innlegg

Banker, og hvordan alt henger sammen er ikke nødvendigvis noen enkel sak å sette seg inn i.

Verdensøkonomien baserer seg jo på at penger kan overføres mellom personer, orginisasjoner eller virksomheter. Enten det er snakk om en tannbørste fra ebay eller tusen milliarder etter et oppkjøp.

Jeg har derfor et par spørsmål som jeg lurer på om det finnes noen gode ilustrasjoner på:

Hvordan overføres penger mellom banker?

Det skjer vel i dag først og fremst via internett, men hvordan, i praksis blir vel dette bare et nummer.

Hva hindrer en bank i å sende bort penger til en annen bank, men så å unnlate å slette det samme beløpet i sitt eget system?

Man kan dra en sammenlikning til piratmoral:

Filer kan kopieres, og mange ser ikke helt hva som er så ille, mange tenker vel, hvorfor ikke bare kopiere penger

WhyPayTaxesAndNotJustPrint(1).jpg

Sett fra et samfunnsperspektiv kan man ikke bare lage mer penger for å løse problemer, rett og slett fordi resterende penger synker i verdi tilsvarende implementasjonen av de nye sedlene.

Men det er med andre ord ikke et argument for at enkeltpersoner eller enkeltforetak av rent egoistiske hensikter kan ha nytte av å kopiere penger.

På samme måte blir pengene mindre verd, men likevel vil dem ha en større andel av verdiene da dem sitter med all økningen selv.

Med papirpenger har vi prøvd å gjøre det vanskelig å kopiere, og vi har tydeligvis lykkes ganske bra siden det ikke er et enormt problem.

Spør du meg er det rart det ikke er et større problem, for å kopiere identiske sedler vil være en genistrek sett fra et kriminelt ståsted.

I dag er kontanter på vei ut, og digitale penger er på vei inn, og nå snakker jeg først og fremst om den allmenne digitale platformen, ikke cryptocoins osv.

Så hva med å kopiere digitale penger, det må da være enda lettere, penger i dag lagres nødvendigvis i en digital database, og med tilgang til denne databasen. hva hindrer noen å å bare endre et 3tall til et 4tall?

Jeg ser for meg at løsningen kanskje henger sammen med rapportering av penger inn og penger ut. Men noen må eventult ha en samlet kontroll på dette?

Og hva om serveren til en bank krasjer, og den mot formodning ikke har backup, er pengene tapt, som ikke eksisterende? som om man hadde tent på en pengetransport?

Noen som kunne kommet med en liten enkel og grei beskrivelse av hvordan disse problemene er løst og hvordan det hele henger sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som har "samlet kontroll" på bankenes overføringer seg imellom er sentralbanken, i Norge er det Norges bank. Bankene har hver sin konto hos Norges bank, akkurat som enkeltpersoner har kontoer hos vanlige banker. Innskuddene på bankenes konto hos Norges bank kalles for sentralbankreserver, og det er disse som bankene bruker for å overføre seg imellom. Sentralbankreserver kan veksler inn mot kontanter dersom en bank skulle ønske det.

For å gjøre det litt mer konkret, tenk på to ulike tilfeller:

1. Jeg overfører 100kr til deg, og vi har samme bank (for eksempel DNB). Da vil dnb trekke 100kr fra min konto, og legge til 100kr på din konto. Både dnbs mengde innskudd, og pengemengden totalt sett er uendret.

2. Jeg overfører 100kr til deg, men vi har forskjellig bank (jeg har DNB, du har Nordea). Da trekkes min konto 100kr. Samtidig overfører DNB 100kr i sentralbankreserver til Nordea, og nordea krediterer din konto med 100kr. Nå sitter DNB med 100kr mindre i sentralbankreserver enn tidligere, mens nordea sitter med 100kr mer. Pengemengden totalt sett er uendret.

En bank kan altså ikke sende penger til en annen bank uten å slette i eget system, fordi det er sentralbanken som har kontroll på sentralbankreserver.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan lese mer konkret om systemet på Norges banka nettsider.

Bank of England (Storbritannias sentralbank) har også skrevet to gode notater som forklarer systemet i detalj, som jeg vil anbefale alle å lese:

http://www.bankofengland.co.uk/publications/Documents/quarterlybulletin/2014/qb14q1prereleasemoneyintro.pdf

http://www.bankofengland.co.uk/publications/Documents/quarterlybulletin/2014/qb14q1prereleasemoneycreation.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...