Gå til innhold

[Løst] Trenger hjelp med valg av grafikk kort

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe meg en pc (stasjonær) og vil ha en GPU som kan gjøre følgende: Jeg kommer ikke til å spille noe spesielt. Kanskje litt Lol, men jeg vil gjerne kunne koble til to monitor 1440p (helst begge via display port, innafor å koble den ene monitor via hdmi) og tven (1080) med hdmi. Hvordan kan jeg gjøre det? Har budsjett på 10k og har allerede bestemt følgende komponenter: i7 , 256 ssd og 16 gb ram. Pcen skal brukes mest til musikkproduksjon, hjemmekontor osv.

Litt mer info:

Har gpu budsjett på max 3000 kr og skal bare spille på den ene skjermen.

Ser for meg å kjøpe en av disse to:

https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10921

https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10947

Hvor jeg oppgraderer de resterende komponentene. Så GPU må være på listen på en av de.

Jeg beklager for de som allerede har brukt tid til å hjelpe meg at jeg ikke har hatt all informasjonen tilgjengelig for dere.

Endret av Edma89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært lettere å bare si hvor mye du har igjen til GPU?

Du vil aldri klare å spille på 2 skjermer i 1440p med dette budsjettet. Du vil kunne spille på 1 1440p skjerm, men ikke med full eye-candy og høy FPS.

Har du råd til et GTX 970 så kjøp det. Kanskje overkill ift de fleste av oppgavene du skisserer, men hvis du skal spille av og til så er det kjekt å ha såpass.

Lenke til kommentar

Ja det hadde vært smart å skrvet. Tar selvkritikk får å være dårlig til å forklare forutsetningene:

1. Prisen på gpu bør være rundt 2k. Max 3k

2. Jeg har ikke noe behov for å spille på begge skjermer. Kun den ene (derav at jeg var villig til å ha hdmi på ene monitor og display port på den andre.

Lenke til kommentar

Denne blir litt for dyr i konfigurasjonen til den første linken. Ferdig plottet så er jeg oppe i 10811 kr med den GPU som er standard valgt. Hvis jeg velger den du nevner så blir prisen 12428. Har du en litt rimeligere versjon å anbefale som er på lista for de to maskinene?

Lenke til kommentar

Det spørs hva du skal spille selvsagt.

Hvis det krever svært lite, kan du klare deg med dette: http://www.multicom.no/RADEON-GV-R725XOC-1GD-PCI-E-3e0-2GB-GDDR5-1050MHZ-HDMI-DVI2-VGA-IN-CTLR-GIGABYTE/cat-p/c/p7271051

Da det oppfyller alle dine tilkoblingskrav i det minste.

Jeg kommer som nevnt i teksten ikke til å spille noe mer avansert enn LoL hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg er mer opptatt av tilkoblingsmulighetene. Jeg finner dessverre ikke din GPU på noen av de maskinene jeg har tenkt å kjøpe

Lenke til kommentar

Hvis du på død og liv vil ha en ferdig pc fra komplett så kjøp den uten skjermkort.

Sett så inn det kortet du vil ha. Litt må du klare selv.

Og som kremt er inne på ovenfor her .. Du får sykt mye mer for pengene ved å bygge selv.

Radeon 280x er gammel morro, og ikke nok for 1440p gaming.

Kjøp GTX 970, alternativt Radeon 290 iallfall.

Edit: Det du kan gjøre er å legge gaming'a på hylla litt. Så benytter du bare integrert grafikk i begynnelsen for kontoroppgavene dine. Og så kan du slenge inn et skjermkort senere. Hvis du må spare litt først.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvis du på død og liv vil ha en ferdig pc fra komplett så kjøp den uten skjermkort.

Sett så inn det kortet du vil ha. Litt må du klare selv.

Og som kremt er inne på ovenfor her .. Du får sykt mye mer for pengene ved å bygge selv.

Radeon 280x er gammel morro, og ikke nok for 1440p gaming.

Kjøp GTX 970, alternativt Radeon 290 iallfall.

Edit: Det du kan gjøre er å legge gaming'a på hylla litt. Så benytter du bare integrert grafikk i begynnelsen for kontoroppgavene dine. Og så kan du slenge inn et skjermkort senere. Hvis du må spare litt først.

Tenker litt i forhold til garanti osv når man bygger selv. Ferdig plottet inn så koster komplett pcen 12628 med gtx 970. Kjøper jeg alle delene hver for seg på komplett koster det meg 10784. Sparer 2000 kr ca da hvis jeg ikke tar helt feil? Eller finnes det tilsvarende deler som er billigere? Jeg er ingen ekspert når det gjelder hardware så beklager hvis jeg er litt "dum" .

Lenke til kommentar

Handle på netonnet eller dustin. Da får du sikkert skivst ut mest mulig for penga. Hvis du i tillegg har mulighet til å gå på såkalt hentebu å hente varene, så sparer du jo frakt også.

For 10000,- skal det være fint mulig å få en god PC med i7, SSD, kraftig skjermkort osv osv.

Du har garanti på enkeltkomponenter også, så det er ingenting å tenke på. Men hvis du ikke kan noe med PC-bygging så må du jo enten lære det eller bare gå for den Komplett-pakka. Det er jo enkelt og greit, men du får som du ser ikke mest for pengene.

Anbefalingen min er fortsatt GTX 970, helst MSI eller EVGA (men disse er enda dyrere igjen). Hvis du kunne tenke deg å bygge selv tror jeg du vil bli mer fornøyd når du endelig er ferdig :) Blir sikkert litt lesing og banning og prøving og feiling hvis du er helt grønn.

Lenke til kommentar

Handle på netonnet eller dustin. Da får du sikkert skivst ut mest mulig for penga. Hvis du i tillegg har mulighet til å gå på såkalt hentebu å hente varene, så sparer du jo frakt også.

For 10000,- skal det være fint mulig å få en god PC med i7, SSD, kraftig skjermkort osv osv.

Du har garanti på enkeltkomponenter også, så det er ingenting å tenke på. Men hvis du ikke kan noe med PC-bygging så må du jo enten lære det eller bare gå for den Komplett-pakka. Det er jo enkelt og greit, men du får som du ser ikke mest for pengene.

Anbefalingen min er fortsatt GTX 970, helst MSI eller EVGA (men disse er enda dyrere igjen). Hvis du kunne tenke deg å bygge selv tror jeg du vil bli mer fornøyd når du endelig er ferdig :) Blir sikkert litt lesing og banning og prøving og feiling hvis du er helt grønn.

Er Sivilingeniør fra NTNU, men har holdt meg langt unna hardware :p Er kanskje på tide at jeg strammer meg litt opp og gjør noe med det. Du har klart å overtale meg til å bygge maskinen selv, men jeg trenger fortsatt hjelp til å finne visse komponenter. Disse har jeg kommet frem til hittil:

ZOTAC GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA

Intel Core i7-4770 Processor

Seagate Barracuda® 2TB

Resten trenger jeg hjelp med. Jeg ser for meg 256 ssd (har hatt god erfaring med samsung), 16gb ram. Når det gjelder hovedkort, kabinett og strømforsyning så har jeg null peiling.
Endret av Edma89
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for noe slikt:

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/31832

Hvis du klarer å strekke deg dit så har du en flott maskin. Hvis du må ned i pris så skal man alltids klare å kjipe inn litt her og der.

Den ser bra ut! Har gratis windows så jeg sparer på det, men ser at GPU'n du har linket har 1x hdmi port og 1x display port. Skulle gjerne hatt en GPU med 2x hdmi og 1x (vanlig eller mini) Display Port eller 2x ( vanlig eller mini) Display Port og 1x Hdmi hvis det er mulig uten å betale for mye. Eller så må jeg drive å ta ut hdmi for ene monitor og så putte inn hdmi fra tven bak pcen hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...