Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis verre, litt avhengig av hva du mener. Men uten å vite kameratype og bruksområde er det ikke lett å komme med mer konkrete anbefalinger.

Nikon D3100, men vurderer å kjøpe D800.

Det er antakelig 30-35 mm du er ute etter men som se# er inne på så må vi vite hvilket kamera du har og hvilke bilder du har tenkt å ta.

Hvis du har et zoomobjektiv så zoomer du til du er fornøyd og sjekker på skalaen hvilken brennvidde det er.

Tar mye portrett i naturen, mye av barn som går kjapt ut av "linsa" om jeg bruker 50mm linsa.. Trenger noe som er "videre" på en måte. At jeg kan være nært uten at jeg bare får bilde av ett øye, eller ett halvt øre.

Vurderer å kjøpe Nikon D800, men ser det er mere et studiokamera. Men trenger ett kamera som er både til portrett og natur, så vet ikke om den er det jeg leter etter? Bor i en liten by, så har ikke mulighet til å sjekke grep osv heller, alt må bestilles på nett..

Lenke til kommentar

Mulig det jeg skriver nå til dels er kjent stoff, men må jo starte et sted.

Kameraet du har D3100, har mindre sensor enn D800 som igjen har like stor sensor som filmbaserte speilreflekser. På D800 (og de som bruker film) regnes linser med rundt 50mm brennvidde som normal, dvs at de er egnet till allround bruk, gjerne portretter i helfigur og all mulig "vanlig" fotografering. Mange synes ennå litt kortere brennvidde som rundt 35mm er bedre siden kortere brennvidde gir større bildevinkel (du får med mer), noe som for eksempel er fordel inne.

På D800 er 85mm en kort tele, og brukes for eksempel til portretter hvor du bare vil ha med hode, eller hodet og overkroppen (og selvsagt mye annet).

På D3100 gir alle objektiver en litt annen effekt enn på D800, noe som betyr at D3100 50mm gir omtrent samme effekt som 85mm på D800 (omregningsfaktoren er 1.5), og 35mm gir samme effekt (ca) som 50mm på D800.

For å få et objektiv som får med mer bør du derfor se etter noe i området 28/30/35mm til D3100, det vil være en svak vidvinkel til "normallinse" for ditt kamera. Hvis du har en zoom fra før (for eksempel 18-55 som følger med mange kameraer) kan du se effekten av ulike brennvidder ved å stille de inn på zoomen.

Har du ikke zoom fra før kan du også vurdere en såkalte standardzoom i stedet for en ny fast brennvidde. Tamron 17-50mm F2.8 VC og Sigma 17-50mm F2.8 OS er slike objektiv og de har litt bedre lysstyrke enn 18-55 F3.5-F5.6 som er Nikons rimeligste standarzoom. Det betyr ikke at jeg mener du bør ha en standardzoom for enhver pris, men mange liker fleksibiliteten en zoom gir. Ulempen er normalt dårligere lysstyrke og optisk kvalitet.

Merk også at hvis du vurderer overgang til D800 så bør du tenke over objektivene. I tillegg til at brennviddene gir forskjellig effekt vil objektiv tilpasset sensoren i D3100 ikke utnytte sensoren i D800 fullt ut, ønsker du objektiv som gjør det må du holde deg til objektv laget for fullformat.

Jeg skal ikke argumentere verken for eller i mot overgang til fullformat/D800. D800 (og det nye D810) er kanskje Nikons beste allroundkameraer, men samtidig er det et stort hopp i både pris, størrelse og vekt. Det du kan tenke over er hva du savner på D3100, og/eller hva du synes det er for dårlig på. Kanskje D800 blir svaret, men det kan også være at andre modeller løser problemene du har nå like bra eller bedre.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er antakelig 30-35 mm du er ute etter men som se# er inne på så må vi vite hvilket kamera du har og hvilke bilder du har tenkt å ta.

Hvis du har et zoomobjektiv så zoomer du til du er fornøyd og sjekker på skalaen hvilken brennvidde det er.

Tar mye portrett i naturen, mye av barn som går kjapt ut av "linsa" om jeg bruker 50mm linsa.. Trenger noe som er "videre" på en måte. At jeg kan være nært uten at jeg bare får bilde av ett øye, eller ett halvt øre.

Vurderer å kjøpe Nikon D800, men ser det er mere et studiokamera. Men trenger ett kamera som er både til portrett og natur, så vet ikke om den er det jeg leter etter? Bor i en liten by, så har ikke mulighet til å sjekke grep osv heller, alt må bestilles på nett..

D800 er ypperlig for bruk i naturen, det er et suverent kamera på alle måter. Hvis man trenger lange serier på høy frekvens så er det ikke optimalt. Du får ca 18 bilder i RAW format i en serie. Ellers er det veldig likt D700, meget god ergonomi, tåler alle typer vær og brutal bruk.

På D800 vil 50 mm objektivet gi betydelig videre utsnitt, tilsvarende 30 mm på det kameraet du har. D800 vil være et betydelig steg opp i bildekvalitet i forhold til D3100 men forskjellen i byggekvalitet og ergonomi er enda større. Hvis du er fornøyd med et realtivt stort og tungt kamera så er det vanskelig å gjøre bomkjøp med D800. Det måtte være hvis du elsker lange bildeserier av ting i rask bevegelse.

Når det er sagt så er det fotografen som skaper bildene, de blir ikke automatisk bedre med et bedre kamera. Jeg har følelsen av at du kansje burde finne noen som har foto som hobby sånn at du har noen å lære sammen med, det hjelper ofte mye.

Lenke til kommentar

Jeg ville faktisk ha anbefalt deg et fotokurs, der du ville ha lært en del basisting om brennvidde, lukker etc. Det er neppe noen kurs der du bor, men da ville jeg ha kjøpt meg ei bok som omtaler disse begrepene evt. et kurs på nett. Det finnes også en del weekendkurs som omfatter både teori og fotografering i felt. Var på et slikt kurs i Spania, og det var vell anvendte penger.

Jeg har selv en Nikon D800, og er meget fornøyd. Dette er et kamera for profesjonelle/entusiaster og kan nesten sammenlignes med en Ferrari. Skal man utnytte en slik bil, så må kjøreferdighetene være i orden.

For å utnytte en D800, så må man ha objektiver i det øverste prisleiet. Man kan selvsagt kjøpe middelmådige objektiver, men da kan man sammenligne dette med å kjøpe middelmådige dekk til en Ferrari (dvs. at hele greia er bortkastede penger).

Det finnes alternativer til D800 som D610 og den nye D750. Generelt vil jeg anbefale følgende prioriteringer:

1. Kurs/Workshop

2. Objektiver

3. Kamerahus

Så etter kurs/workshop så ville jeg ha brukt penger på et godt objektiv, og et rimeligere kamera. Husk vekt og volum. Kanskje et lett og lite speilløst kamera kan gjøre en vell så bra jobb?

Kurset jeg var på var i Villajoyosa, og ble kjørt av to norske fotografer (Tone Hugerud & Solveig Grande).

Endret av Boeing
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan få et videre perspektiv på to måter. Enten beholde kameraet du har og gå ned til 35mm på objektivet, ELLER beholde ditt 50mm objektiv og skifte til et D800 hus (noe som også vil gi deg et videre perspektiv). Et bedre alternativ er å finne deg et større lokale for å ta portrettbildene dine i. Dette fordi alternativet med å ta bildene med et videre perspektiv kan få modellen til å framstå noe merkelig (rund i fjeset med stor nese).

50mm på D3100 vil normalt være et fint valg for portrettfoto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...