Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiertaker - Huseier "Ødelagt" dør

TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg fikk melding fra min leietaker igår natt, men jeg sov og sjekket melding idag.

Der hvor leiertaker skrev at de ikke får låst opp døren (Hoveddør) og derfor ikke får åpnet den. Og skriver sin frustrasjon over dette til meg, men lurer da om det er jeg som har ansvar for det?

Leietaker har leid i over ett år og det har aldri vært noe problem før det heller, men plutselig igår så skjedde det.

Jeg tror ikke selve døren er ødelagt, men at det ikke går ann å låse opp eller åpne. Kanskje pga. Kulden? Noen tips her å?

Hvem har ansvar for dette? Og hva kan jeg si til dem/forklare dem?

Tusen takk! :-)

Endret av TheyStoleMyName
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være vanskelig å finne ut hva som har skjedd uten å løse problemet først, så jeg ville begynt med dette. Leier skal vedlikeholde låser og den slags, men det betyr ikke nødvendigvis at det er hans skyld at låsen streiker, jeg vil heller si at siden vedkommende bare har leid i et år er det tidligere manglende vedlikehold som har skylden. På moderne låser er det uansett ikke mye vedlikehold å snakke om.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Men leietaker vil sikkert forsvare seg ved å si at de ikke har forårsaket skaden. Og sjekket litt rundt, det er ikke noen hundrelapper det er snakk om.. Tvert imot noen tusenlapper. Men hvis det er huseier som har ansvar, så vil jeg selvfølgelig ordne dette. Ikke at jeg skal prøve å slippe billig unna eller noe.

Den som har ansvar for det, skal få ordne det og hvis det er meg.. Så er det vel jeg som skal gjøre det.

Snakket i Telefon og spurte om de har prøvd låsolje o.l.. Så sa de ja, men de visste ikke hva slags olje.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Men leietaker vil sikkert forsvare seg ved å si at de ikke har forårsaket skaden. Og sjekket litt rundt, det er ikke noen hundrelapper det er snakk om.. Tvert imot noen tusenlapper. Men hvis det er huseier som har ansvar, så vil jeg selvfølgelig ordne dette. Ikke at jeg skal prøve å slippe billig unna eller noe.

Den som har ansvar for det, skal få ordne det og hvis det er meg.. Så er det vel jeg som skal gjøre det.

Snakket i Telefon og spurte om de har prøvd låsolje o.l.. Så sa de ja, men de visste ikke hva slags olje.

Er det veldig langt til denne døren eller?

Ta med deg nøkkel og låsolje og en lykt og litt verktøy å stikk og sjekk døra! :)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke leietaker burde trenge å forsvare seg så mye.

Jeg ser for meg tre alternativer:

1) Låsen er gammel. Da skyldes manglende vedlikehold først og fremst deg og de som har bodd der før. Nåværende leietaker er uten skyld.

2) Låsen er ny, og installert etter at nåværende leietaker flyttet inn. Da har du en reklamasjonssak mot produsent, for låser skal ikke trenge vedlikehold før et år har gått.

3) Leietaker har selv ødelagt låsen på en eller annen måte.

Alternativ 1 og 2 er såpass mye mer sannsynlige at jeg ville gått ut ifra at dette er ditt ansvar.

En ting til: Siden det nå er helg er det mye som kan lønne seg bedre enn å ringe låsesmed på vakt. De skal gjerne ha flerfoldige tusenlapper bare for å møte opp, og det er godt mulig det er bedre å bryte seg inn hvis det er mulig. Eller rett og slett spandere et par hotellnetter på leieboer.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Klarer faktisk ikke se for meg ett scenario der leietaker uten å ha direkte ødelagt låsen med ett uhell er hovedårsaken til at den i dag er ødelagt med tanke på tiden vedkommende har bodd der.

Bare få det ordnet å la leietaker slippe mer tull...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Husleieloven §5-3 annet ledd regulerer dette (med mindre leietaker har begått skadeverk):

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Du må se hva som står i utleieavtalen, den kan være mer omfattende enn lovens hovedregel. Er den ikke det, er det leietaker som har vedlikeholdsplikt. Må dørlåsen skiftes ut (eller sylinder må skiftes) pga. alder så er det du som må betale dette.

Hvis låssylinder er ødelagt, trenger du ikke skifre hele låsen. Du må finne en sylinder som passer til det du har i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig firkantet og juridisk så faller vel utskifting av en dørlås inn under leietakerens vedlikeholdsplikt.

Hvis det dreier seg over en dyr dørlås som har blitt slitt over tid, så er det vel kanskje rimelig å se litt ut over de firkantede regler og bli enig om for eksempel en deling. Tenker at for en utvendig lås så er det nok mange utleiere som ville tatt regningen.

Det over forutsetter at det dreier seg om døren inn til leiligheten og ikke en dør inn til et fellesareal eller oppgang eller noe slikt. Da blir det huseiers ansvar.

(En utvendig dør til en leilighet ligger jo litt på grensen mellom det arealet som er utenfor leiligheten, som huseier har ansvaret for og det som ligger inne i leiligheten, som leietaker har ansvaret for.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Veldig firkantet og juridisk så faller vel utskifting av en dørlås inn under leietakerens vedlikeholdsplikt.

Hvis det dreier seg over en dyr dørlås som har blitt slitt over tid, så er det vel kanskje rimelig å se litt ut over de firkantede regler og bli enig om for eksempel en deling. Tenker at for en utvendig lås så er det nok mange utleiere som ville tatt regningen.

Det over forutsetter at det dreier seg om døren inn til leiligheten og ikke en dør inn til et fellesareal eller oppgang eller noe slikt. Da blir det huseiers ansvar.

(En utvendig dør til en leilighet ligger jo litt på grensen mellom det arealet som er utenfor leiligheten, som huseier har ansvaret for og det som ligger inne i leiligheten, som leietaker har ansvaret for.)

Firkantet og juridisk sett er vel du kanskje litt ute å kjøre...

For å spørre på en annen måte... har du sett en lås bli slitt på litt over ett år?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hvis det er sylinder som er ødelagt så er det svært lite som skal vedlikeholdes på en slik. Hvis det er en gammel sylinder som har tatt kvelden er det utleier som skal betale for dette.

En deling av utgiftene vil etter min oppfatning normalt sett gi utleier en uberettiget gevinst. Slike utgifter som dette er noe man må ha med i ligningen når utleieprisen skal fastsettes.

Bare for å være klar så er det forskjell mellom låsekasse og sylinder (regner med at det er snakk om en ytterdør med sylinderlås).

Lenke til kommentar

Jeg forutsetter rett nok at det å skifte ut en dørlås eller en sylinder i en dørlås faller inn under "ordinært vedlikehold". (Pris hos Clas Ohlson ca 300,- sist jeg skiftet en slik.)

Slik som jeg tolker innholdet i husleieloven så er leietker ansvarlig for det ordinære vedlikeholdet inne i leiligheten og i forhold til "det som hører med til leiligheten".

Det går ikke fram av husleleloven at leietaker bare skal vedlikeholde ut i fra den slitasje som han/hun har stått for selv, slik at man betaler for eksempel 50% av en dørlås.

Jeg ville ikke tro at en låssylinder til 300 kr er å betrakte som en del av det ordinære vedlieholdet som normalt skal falle på leieteker.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_5

Hovedregel:

"Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt."

Men så kommer det et lite unntak:

"Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd."

Man kan nok også argumentere for at en dørlås som ryker etter kort tid er en "tilfeldig skade".

Da er det i så fall huseierens ansvar å reparere denne.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann og takk for svar!

Fikk ordnet det, det var "låskassen" som var ødelagt eller noe slikt som kostet meg 1500 kroner.. Heldigvis så fikk jeg en bekjent til å komme bort å fikse den gratis og det ble ikke noe ekstra kostnader.

Men igjen, er det huseier som skal betale for dette?

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...