Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Tenkte å kjøpe en enkel DSLR. På finn.no ser jeg det er flere Canon EOS1100D, noen helt nye, til ca 1500. Er det fortsatt et greit kamera, prisen tatt i betraktning, eller bør jeg legge på litt å få en 1200? 1100 er noen år men er forskjellen så stor at det er verdt dobbel pris? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Tor det ikke spiller stor rolle, 1200D kommer med et nyere utgave av objektivet 18-55mm hvis jeg ikke tar helt feil "gen3", men ville nok minimum prøvd og finne et kamera som har objektivet 18-55mm m/IS "stabilisering" siden de objektivene er noe bedre på alle områder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Mener å ha sett i butikker at de nyeste 1100D-kitene også er merket med 18-55 versjon 3 (III). De har ikke IS, men er det viktig/nødvendig på en 18-55? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Stabilisering gjør at du holder kameraet mer stille, det igjen gjør at du kan bruke litt lengre lukkertid som gjør at det kan være litt mørkere når du fotograferer, noe du vil oppleve som er fordel på de plassene du ikke ønsker og bruke blits. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Takk for info. Får tenke litt, men 1500 er jo ikke så mye, selv for en bokstøtte :-) Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Det som er viktigst er hvilket objektiv du får med i pakken. 18-55 DC er ikke så mye å skryte av, 18-55 IS er betydelig bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Jeg har fått med meg at de gamle 18-55 var dårlige, men er det mye forskjell på 18-55 gen 3 og den med IS (bortsett fra bildestabilisatoren)? Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Så vidt jeg vet er det ikke store forskjellen optisk på nyere 18-55 uten IS og de med IS, men det er så mange varianter og relativt få tester av de uten IS at det er vanskelig å si noe sikkert. Jeg har til og med brukt den originale varianten av 18-55 som fulgte med 350D uten at noen la merke til at bildene ble ubrukelige (dvs ubrukelige basert på omtalen av objektivet på diverse forum). IS kan imidlertid være redningen når det er lite lys. Det fikser ikke problemer som at motivet beveger seg, men er en stor hjelp for å unngå kamerarystelse fra rundt 1/60 sekund og lengere - litt avhangig av brennvidden. Forøvrig har 1100D kun 720p video, mens 1200D har Full Hd (1080p). Du får også autofokus under videopptak, riktignok treg, men bedre enn kun manuell fokus. 1200D har også litt større skjerm og Canons "standard" 18MP sensor mens 1100D brukte en litt eldere variant. 1200D er også litt tyngre og dermed også bedre som bokstøtte. Jeg ville helt klart valgt 1200D av disse, men ser at halv pris er et godt argument for 1100D. Endret 18. oktober 2014 av se# Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 18-55mm versjon 2 og nyere er ikke så hakkende gale. De er optisk helt ok til å være kitobjektiver. Det var versjon 1 som var spesielt dårlig. Optisk stabilisering er selvsagt kjekt i noen situasjoner, men er det verdt prisen? Smak og behag, men jeg synes ikke det er verdt over dobbel pris for å få 1200D + stabilisert 18-55mm når man først er ute etter et skitbillig kamera. Skal man ha noe i prisleiet 1000-2000 kr så kan det også være en idé å følge godt med på finn.no og foto.no Begge steder dukker det ofte opp bedre kameraer med objektiv i de prisklassene. Jeg vet ikke helt hva du legger i ordet enkelt DLSR, men billigvariantene er ofte noe vanskeligere å justere innstillinger på fordi de har færre knapper og hjul og dermed må ty til mer meny-knoting om man vil noe annet enn å skyte på grønn auto eller scene-modusene. "Enkle" kamera gir også lavere treffprosent på autofokusen og gjør det dermed mer knotete å treffe riktig. Men "enkelhet" i form av få knapper og hjul har de altså. Litt eldre toppmodeller eller mellomklassemodeller kan altså være vel så "enkle". Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Om et kamera er et godt kjøp avhenger ikke bare av prisen, men også hva man vil bruke det til. Hvis du har begrenset budsjett til dette er det ikke dumt å gå på bruktmarkedet, men det er vanskelig å si ja eller nei siden vi ikke vet om EOS 1100D er passende kamera for ditt bruk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Takk for all god info. Bestemte meg for å vente litt, og se på andre alternativer også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Det kan lønne seg å følge med på tråden Kupp på bruktmarkedet i fotodelen av forumet og slå til kjapt. Les gjerne bakover i tråden for å se hvilke type kupp du kan forvente. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå