Gasella Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Hei. Har eit gammelt hus som er i 3 etg som eg holder på med å bygge på i samme størrelse som det gamle.Har da tenkt å legge opp skikkelig hjemme nettverk. Men eg har så liten peiling på data å alt slike ting,så trenger tips om ka ej bør gjøre?har ogsa tenkt på høytalere i vegg og tak,å samle alt inn på eit teknisk rom. Har hørt eg bør legge opp nettverks kabel i dei fleste rom (men veit ikkje hva slags type)bruk av nas å diverse. Så om nåke kunne hjelpt meg litt på vei,om ka type eg trenger av kabler/harddisker osv so setter eg stor pris på det. Lenke til kommentar
Gasella Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2014 Skal no ogsa ha fibernett..vist det forandrer på noke Lenke til kommentar
Woods Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Hvis du bygger nå, er det ganske greit å trekke et K-rør til alle rommene. Det samme gjør du hvor du ønsker å ha høyttalere. Alle K-rørene må dog samles i et rom/skap. Ett kabelstrek går til 1-stikk, dvs, har du 2-stk uttak på en kontakt, må du ha to separate kabler. Blir mye å trekke, men det er verdt det. K-rørene er uansett greie i tilfelle du vil trekke noe annet. Fiber har ikke så mye å si, i og med du kobler denne til et sentral du får av leverandøren din. Er greit å legge opp CAT6-kabel (kjøpes hos f.eks Clas, i rull). NAS/Server blir stående i det tekniske rommet ditt, og kobles på routeren din. I det tekniske rommet må du ha et patchpanel. Dette panelet "tar imot" alle kablene du fører til rommet. Hver kabel får sin egen kontakt. Deretter kobler du en ny kabel til en switch. Bilde nedenfor: switch. Ovenfor: patchpanel. Deretter kobler du en kabel fra switch til en router. Gjerne trådløs. Uten å anbefale noen konkrete produkter. Har du noen spesielle behov? Mange brukere? Stasjonære pcer som skal stå? NAS/server? Mange trådløse enheter? Jeg ville også anbefalt å trukket noen K-rør til noen høye punkter i huset, hvor du kan montere en AP(access point) i tilfelle du ønsker å forlenge og styrke det trådløse nettverket. Har du stor hage? Isåfall kan du også montere en utendørs antenne i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå