Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp angående bolignummer

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat kjøpt min første bolig og skal nå bestille internett og søker litt hjelp med utfylling av skjemaet.

Gateadresse, husnummer og leilighetsbokstav vet jeg ikke finnes der jeg har kjøpt leiligheta, men det sto at man kan ignorere de om man har Bnr og Gnr (som jeg har) men da må man også ha leilighetsnummer, er leilighetsnummer og seksjonnummer det samme? (det er 4-mannsbolig), det står i prospektet at det er seksjonummer 12 av 12 og jeg søkte opp boligfeltet på http://www.seeiendom.no men der finnes bare alle seksjoner t.o.m seksjon 11, så jeg tenkte det kanskje er best å gå med den typen som er slik: H0102

Problemet er da at jeg ikke helt vet hvordan man får tak i det nummeret, det er i andre etasje så det blir H02 hvertfall, tingen er at i første etasje er inngangene mot veien/innkjørselen, mens i andre etasje er innganen på baksiden av huset, når man står ved innkjørselen er leiligheta mi til venstre, men når du står bak med døra mi er den da til høyre, hvilken av de teller? Jeg fant ut man skal telle med klokka men har ingen anelse om de mener fra veien eller den siden inngangen er på. Så er det H0201 eller H0202? Noen som er helt sikker på hvordan det fungerer?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seksjonsnummeret bør stå på skjøtet ditt, og i salgsoppgaven.
Seksjonsnummeret er det siste i matrikkelen (der hvor bruksnummer og grunnummer står), og det står på formen: Kommunenr/Gnr/Bnr/Fnr/Snr. Fnr har du nok ikke, men siste tallet bør være der!
Og er det et boligfelt bestående av 12 enheter som har samme bruksnummer, og du har fått beskjed om at du er 12 av 12, er nok 12 også seksjonsnummeret ditt, og eventuelt hvis du har siste seksjonen ville det og vært logisk at du har H0202, men det er dog ikke sikkert at det hjelper deg, hvis det finnes flere like firemannsboliger på samme nr, og som da kanskje er knyttet sammen i samme skap.

Hvis du ikke finner ut av seksjonsnummeret ditt, kan du jo ta en tur og hilse på de nye naboene og høre med de hva de oppgav når de bestilte internett. Det er og en mulighet at en telefon til internettleverandøren og kan løse problemet.

Lenke til kommentar

Seksjonsnummeret bør stå på skjøtet ditt, og i salgsoppgaven.

Seksjonsnummeret er det siste i matrikkelen (der hvor bruksnummer og grunnummer står), og det står på formen: Kommunenr/Gnr/Bnr/Fnr/Snr. Fnr har du nok ikke, men siste tallet bør være der!

Og er det et boligfelt bestående av 12 enheter som har samme bruksnummer, og du har fått beskjed om at du er 12 av 12, er nok 12 også seksjonsnummeret ditt, og eventuelt hvis du har siste seksjonen ville det og vært logisk at du har H0202, men det er dog ikke sikkert at det hjelper deg, hvis det finnes flere like firemannsboliger på samme nr, og som da kanskje er knyttet sammen i samme skap.

Hvis du ikke finner ut av seksjonsnummeret ditt, kan du jo ta en tur og hilse på de nye naboene og høre med de hva de oppgav når de bestilte internett. Det er og en mulighet at en telefon til internettleverandøren og kan løse problemet.

Det står at det er seksjonsnummer 12 i skjøtet, synes bare det er rart at min seksjon er den eneste som ikke er registrert der, de er jo alle like gamle, i prospektet fulgte også med tegninger til alle seksjonene inkludert min hvor det står "seksjon 12" på. Men i bestillingsskjemaet står det "Etg/Leilighetsnummer", kan jeg skrive inn seksjonsnummer der da istedenfor H020?

Står det ikke på en plakett i karmen til ytterdøra?

Har hørt det bruker å stå i dørkarmen, men det er noen uker til jeg overtar leiligheten og jeg har hørt at man burde bestille internett 2-3 uker i forveien da ventetiden er lang.

Lenke til kommentar

Er dette helt nytt hus? Vet du om internett er tilgjengelig via telefonledninger, coax eller fiber?

Seksjonsnummer og bolignummer (bruksenhetsnummer) er ikke det samme. Se mer her: http://www.statkart.no/Eiendom-og-areal/Matrikkelen/Finn-bolignummer/

Huset ble bygd i 2009. Vet ikke helt hva som er tilgjenglig der, vet at det bare er 1 bredbåndsleverandør der og ifølge guiden på hjemmesiden deres kan jeg få ADSL, ADSL2 og bredbåndstelefon, men jeg vet ikke helt hva ADSL2 og bredbåndstelefon er for noe, beste de leverer hos meg ifølge guiden deres heter 2+ og er 10mbs/1mbs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg er ikke ute etter dine TV-interesser, men dersom det er kabel-TV i leiligheten, kan du få mye bedre internett enn 10/1 gjennom denne enn du tydeligvis får gjennom telefonledningen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter dine TV-interesser, men dersom det er kabel-TV i leiligheten, kan du få mye bedre internett enn 10/1 gjennom denne enn du tydeligvis får gjennom telefonledningen.

Det går da vel ikke ann å ha kabel-internett uten å betale for kabel-tv? De nektet hvertfall å gjøre det før og jeg gidder ikke å betale ekstra 400 kr måneden for kabel-tv som ikke blir brukt.

Anyways, noen som har peiling på spørsmålet mitt?

Lenke til kommentar

Hei, har akkurat kjøpt min første bolig og skal nå bestille internett og søker litt hjelp med utfylling av skjemaet.

Hvorfor kontakter du ikke kommunen, opplysningene er registrert i GAB registret. :)

Det er en stund siden jeg jobbet med dette, så jeg er litt usikker. Men som tidligere ansvarlig for bl.a. SØK, har jeg fylt ut mange slike Gab skjemaer. Da kun for ene- og to-mannsboliger. Litt mer komplisert her. Men leilighetsnr. og seksjonsnr., er ikke det samme.

Slik jeg forstår det skal alle boliger ha egne seksjonsnummer, uansett om det er flere boenheter (les; leiligheter). Hvis det er flere innganger i en bolig, blir det skilt ved bokstaver. Og etasjer med "etasjekode". I ditt tilfelle H02. Der H står for hovedetasje og nummeret for hvilken etasje. (bokstavene er mer relevant på en enebolig, med flere etasjer)

Da jeg kun har erfaring med mindre boliger, har jeg ingen erfaring med dette med "å telle med klokka", for å finne det siste tallet, som kanksje skal tilføyes H02. Men jeg er ganske sikker på, at det er ment du skal se dette fra den naturlige tilkomsten (vei) til boligen og ikke gangstier. Så tenk deg at du står forran boligen (ikke bak) og teller mot venstre og videre rundt.

Er likevel usikker på, om det i ditt tilfelle skal benyttes kun bokstav for inngang, eller et tall bak "H02". Men dette vet da kommunen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...