Gå til innhold

Ny kjøling? - Sapphire Radeon 9600 pro 128

deviant

Anbefalte innlegg

Vil jeg ha noe å vinne på å sette på en VANTEC Iceberq4 CCB-A4C GPU kjøler, og benytte de medfølgende heatsink'ene for skjermkortminne?

Jeg har i øyeblikket klokket kortet til 501/341 som er det høyeste jeg klarer, uten å få artifacts i Mother Nature i 3Dmark/03. (Det ser forøvrig ut som om jeg kan klokke skjermkortet litt lenger dersom jeg reduserer FSB - og CPU multiplier, hva nå sistnevnte skulle ha med skjermkortet å gjøre).

Den RAM klokkingen plager meg litt, ettersom minnet etter sigende er sertifisert for 350 Mhz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjalp!

Iceberq4 kjøleren passet så godt som akkurat, støyer merkbart mindre, og så har den pent lys da ;) Om den faktisk kjøler bedre har jeg ikke hatt mulighet til å måle.

Jeg brukte også de medfølgende kjøleribbene for skjermkort minne (4 små) kombinert med 2 store ribber fra Thermaltake sitt kjølesett. Siden Sapphire R9600pro har 8 minnebrikker.

Jeg har ofte lest at kjøling av minne er unødvendig på denne serien, fordi brikkene ikke utvikler særlig varme. Nå har jeg satt thermosensor på kjøleribbene, som vitner om temperaturer opp til 38 grader ved hardcore spilling. Dette er hele 12 grader mer enn luftemperaturen viste i den delen av kabinettet. Jeg vet ikke hva temperaturen var før jeg satt på ribbene.

Skjermkortet lot seg ikke klokke noe lenger, men ser ut til å være en del mer stabil på 501/351 som jeg bruker. Dette merkes spesielt i Anarchy Online, som normalt tryner for et godt ord.

Lenke til kommentar
501 på gpu med 9600? Stock kjøling?

Du vet det er ddr ram du skal gange med to?

Den var ikke helt stabil på 501 med stock kjøling. 3Dmark/03 kunne gå i timesvis, mens Anarchy Online kunne gi seg etter bare noen minutter.

Jeg vet at det er DDR, ja, men det er ryddigere å oppgi base clock. Her har kanskje PowerColor noe å lære ;)

Jeg har forøvrig montert temperatursensorer på kjøleribbene til minnet, og under GPU kjøleren, helt intil GPU'en. Har også satt en sensor i luften på begge sider av kortet. Bruker en CoolerMaster Aerogate II.

Med 501/330 som jeg kjører nå, måler jeg 41,5 (GPU) og 38 (DDR) grader, etter en time med Anarchy Online. Luftemperaturen på begge sider måler jeg til rundt 30 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...