Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Oppstart av enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Hei, ser det er mange gode svar å få av flinke folk på dette forumet så prøver meg på en tråd jeg og.

 

Jeg er i fast 100% stilling og har Foto/Video som hobby. Har nå kjøpt et kamera som kan brukes til videoproduksjon til Film og TV, jeg produserer videoklipp og bilder selv som kan selges og jeg flyr min egen drone for filming fra luften.

 

Har vært i kontakt med et større firma som er interrisert i å kjøpe videoklipp, leie kameraet, dronen og leie meg inn som dronepilot. Ser for meg at dette blir hovedkunden for mitt ENK.

 

Har idag oprettet et enkeltmannsforetak og er litt usikker på veien videre.

 

1. Er det et problem å kun ha en kunde, må jeg være aktiv for å finne flere? Eller kan vi skrive en avtale sammen som gjør at det ikke blir et problem at de ikke ansetter meg? Vi er jo i konkurerende bransje er det et problem, må vi ha en spesiell avtale?

 

2. Skal jeg fakturere med mva. fra første faktura og så bare kontakte brønnøysundsregisteret når jeg passerer 50 000,-? Kan jeg også da starte med kjøp av utstyr der jeg får igjen momsen eller må noe annet skje før den tid?

 

3. Skal oprette en konto med kort til mitt ENK, der kommer nok pengene til å få stå. hvilke utgifter kan jeg bruke dette kortet på? Minnekort, batteri, objektiver, kamerahus, vesker for oppbevaring, lagringsmedier og datautstyr er de "kostnadene" mitt ENK, men er det slik at jeg må bevise iløpet av flere år at jeg kan gå med overskudd med dette før jeg får fradrag på slikt utstyr slik at jeg ikke bare finansierer hobbyen min?

 

4. Skal sende inn kameraet mitt som er kjøpt privat, for en oppgradering og skal betale dette privat, er det noen mulighet for fradrag på dette og momsen som kommer på denne prisen etterhvert om det viser seg at jeg får fakturert oger 50 000,- innen 12 måneder?

 

Setter stor pris på de som tar seg tid til å svare på noen av spørsmålene mine!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Firmaet må være reelt, altså ikke et skjult ansettelsesforhold og monsfri hobby. Driver du salg av varer eller tjenester og dette er egnet til å gå med overskudd over tid (innen 3-5 år), så er det jo helt reelt.

 

2) du blir ikke momspliktig før du passerer 50.000,- i løpet av de siste 12 mnd. Fakturaen som får deg til å bikke over denne grensen skal være med moms. Om første faktura er på 50.001,- så skal den være med moms, ellers så kan du ikke kreve inn moms som du ikke avregner i momsoppgavene.

 

3) All utgift til inntekts ervervelse kan trekkes fra. Kostbart utstyr fører du til avskrivning (20%), mens forbruksmateriell kostnadsfører du direkte. Ingen kan nekte deg å gå med underskudd noen år, de fleste gjør faktisk det.

 

4) Ja klart, peis hele fakturaen inn som en kostnad. Setter du startdato for firmaet til 1.1.2014, så kan du ta med alt du har brukt tidligere i år også (forutsatt at det har med firmaet å gjøre). Husk å ta med bilkjøring og hjemmekontor på kostnadssiden.

 

Men OBS: Regnskapet og oppstarten blir mye enklere dersom du klarer å holde deg under 50.000,- de første årene. Momsregnskap er ikke å spøke med og heller ikke så enkelt å komme seg ut av.

 

PS: Skatteetaten holder kurs for nyetablerte. Lurt å delta på et slikt kurs.

Lenke til kommentar

Takk forr klarerende svar!

 

Men for å klarere enda mer, det er etter jeg har passert 50 000,- som er kommet inn på min ENK konto? om jeg har hatt 20 000,- i utgifter så kan jeg vel ikke tjene 70 000,- før jeg må betale moms?

 

Ja jeg har faktisk fått med meg dette men må vente til i 2015 til de setter opp nye kurs med ledige plasser.

Noen andre kilder til god info?

 

Skjønner at det kan være lurt å holde seg under 50 000 de første årene, men om det blir mer enn dette er det jo også værdt å betale litt for å få hjelp. Men ja blir nok mye å sette seg inn i på en gang.

 

Når det gjelder program for å produsere fakturaer, noen såm har enkle og billige løsninger på dette, må jeg kjøpe med en printer eller er det mulig å holde dette 100% digitalt? har fått med meg at jeg må oppbevare fakturaer og avtaler i 5 år.

Lenke til kommentar

Inntektsgrensen på 50.000,- før du må registrere deg i momsregistret måles etter inntekt, ikke etter fortjeneste. Dine kostnader har således ikke noe å si i denne sammenheng.

 

Har ikke oversikt over hva som finnes av literatur. På "Altinn.no" og "Skatteetaten.no" finner du jo litt, dog ikke smarte ting for å holde skatten lav.

 

Jeg bruker en nummerert regnings-bok (med 50 regninger) som jeg kjøpte hos en bokhandler. Ellers så lager jeg fakturaene i Word og eksporterer dem til adobe-pdf. Dog så henter jeg fakturanummer fra det manuelle heftet. Alternativt så må du ha et kassesystem eller en bankterminal. Det trur jeg kan bli kostbart.

Endret av 77679857
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, det er jo en smart måte å gjøre det på, da tror jeg jeg skal holde meg til word jeg og.

 

Skjønner jeg deg riktig i det du sier i punkt 3/4? at jeg kan føre momsen som kostnad og 20% av oppgraderingsprisen hvert år som kostnad? er snakk om ganske store summer: 16k i moms og 65k oppgraderingspris.

Lenke til kommentar

Skjønner jeg deg riktig i det du sier i punkt 3/4? at jeg kan føre momsen som kostnad og 20% av oppgraderingsprisen hvert år som kostnad? er snakk om ganske store summer: 16k i moms og 65k oppgraderingspris.

 

Alle driftskostnader trekker ned overskuddet, mens alle inntekter trekker opp overskuddet. Resultatet av utregningen kan gi deg et positivt overskudd eller et negativt underskudd. Går du med underskudd, så kan dette trekkes i fra på annen lønnsinntekt (slik at du får mer penger igjen på skatten).

 

Inventar/utstyr innen fotobedrifter kan saldoavskrives med inntil 20% hvert år. Dersom samlet verdi er 65.000,-, så fører du 13.000,- til fradrag i år. Neste år er saldoen 52.000,- og da kostnadsfører du 10.400,-.

 

Jeg holder meg under momsgrensen så det med momsbehandlingen har jeg ingen kommentarer til. Momsen inngår altså i alle mine føringer av kostnadsbilag, likeledes så sender jeg ut faktura uten moms. Trur regnskapsføring med moms blir såpass vanskelig at du bør skaffe deg en regnskapsfører (i allefall de første årene).

Lenke til kommentar

Ikke bruk word/excel faktura. Blir bare krøll (og er ikke ihht regelverket)

 

Jeg ville heller ha benyttet en av mange gratis web faktura sidene (feks. Conta). Da får du faktura som ser "proff" ut, tilfredstiller lovens krav med mer. Du kan både maile, skrive ut faktura derfra etter eget behov.

Du kan skrive ut både "kontantnota" og faktura, slik at det bør tilfredstille dine behov i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Ikke bruk word/excel faktura. Blir bare krøll (og er ikke ihht regelverket)

 

Jeg ville heller ha benyttet en av mange gratis web faktura sidene (feks. Conta). Da får du faktura som ser "proff" ut, tilfredstiller lovens krav med mer. Du kan både maile, skrive ut faktura derfra etter eget behov.

Du kan skrive ut både "kontantnota" og faktura, slik at det bør tilfredstille dine behov i begynnelsen.

 

 

Supert, da gjør jeg det!

Når det kommer til oppstartsdato var jeg muligens litt for kjapp i avtrekkeren og satt datoen til den dagen jeg registrerte ENK. Vil det si at prisen på det kameraet jeg nå skal oppgradere ikke er mulig å bruke som kostnad? da er det altså kun moms og oppgraderingspris jeg kan få avdrag på?

Endret av .Eirik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...