Nelson09 Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Har begynt å kikke på et ekstrakamera/mulig full overgang etterhvert. Har etterhvert snevret det inn til a7 eller en av nevnte Fujivarianter. Med sonyen kan jeg vel nyttiggjøre meg canonobjektiver jeg har per d.d ved hjelp av adapter, med kurant resultat som jeg har forstått så det trekker jo litt i den retningen... Noen som har testa begge eller ett av de og har noe klokt å si. Har i dag 6d. Har lite behov for god følgefokus, med unntak av fotballkamper til eldstedatter, der holder den tilstrekkelig følge. Trenger ikke feedback på "standardfrasene" fra tester av de ulike kameraene, men gjerne mer erfaring fra hvordan de oppleves i praktisk bruk. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Jeg hadde en 6D som jeg solgte for å kjøpe en A7, så A7r. A7r og A7 har en ganske høy lukkerlyd. På A7 kan man aktivere elektronisk første gardin, men på A7r får man skikkelig høy lyd. Slik at folk snur seg for å se hva som lager lyden. Her kan du se forskjellen: https://www.youtube.com/watch?v=-qZBmfuwKhI Lyden er kraftigere enn hva som er fanget på videoen synes jeg. Autofokusen er ikke spesielt bra på A7r, litt bedre på A7. 6D og A7 er ganske like vil jeg påstå. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Jeg går mer og mer over til å kun benytte meg av Fuji X-E2, fordi det er mye mindre (fysisk) å ta med seg enn Canon 5D mklll med full sekk av objektiver i tillegg. Dermed blir det mye mer med ut, rett og slett pga vekt og fysisk str. for min del. Fotografisk så har jo Canon 5D mklll en del flere fordeler enn hva Fuji X-E2 har, større søker, bedre ISO-egenskaper, bedre følgefokus. Men alt i alt, så er det jammen mange flotte egenskaper på Fuji X-E2 også, så for min del så blir hele Canon sekken etterhvert solgt. Så får jeg oppgradere objektivparken til Fuji kameraet etterhvert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Hvorfor ikke kjøpe et Canon crop kamera som er mindre enn 6D og så kan du beholde objektivparken evt supplere med et par lette fastobjektiver, f.eks 24/2,8 som nettopp ble lansert? Endret 26. oktober 2014 av Slettet-U8ZiojSR Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hadde jeg hatt et velfungerende kamera i dag (som jeg antar 6D er), og vurderte fullformat speilløst i tillegg og eventuell erstatning ville jeg sett an over vinteren. A7 er førstegenerasjon - og bra kameraer - men det ville være rart om ikke Sony snart kommer med en oppgradering av de eldste modellenes. Får de til A6000-nivå autofokus vil det gjøre neste A7-generasjon til mye bedre allroundkameraer, og kanskje fullverdig erstatning for 6D. I dag kan du bare glemme følgefokus på A7. Ikke det at A7 er spesielt treg på AF, det er mer at de er litt under middels for dagens speilløse, godt nok for veldig mye bruk, men ikke hvis følgefokus har noe å si. Du kan selvsagt beholde 6D for fotballkampene og bruke et av dagens A7 til resten. X-T1 er mye raskere i bruk og bedre til action enn A7, men holder nok en knapp på speilrefleks likevel til type fotballbilder selv om X-T1 sikkert også kan gi bra resultater. Spørsmålet for deg er vel om du vil ha/trenger fullformat eller ikke. Når det gjelder bruk av Canon-linser på Sony/Fuji trenger du et adapter som overfører signalene fra objektivet til huset for å kunne stille blender på objektivet. Det finnes et slikt "aktivt" adapter for Sony (Metabones), men så vidt jeg vet ikke for Fuji. Metabonesadapteret gir også Exif og (tror jeg) støtte for IS hvis Canon-objektivet har det. Det gir også AF, men ikke brukbar AF-hastighet hvis du ikke har god tid. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Har prøvd X-T1 og har nå A7, samt A6000! X-T1 og A7 føltes veldig lik ut i bruk ang fokus og respons! Mens på brukervennlighet er A7 bedre etter min smak! Mye letter å juster div ting mens man har kameraet til øyet på A7 enn på X-T1. Begge har rask fokus på enkelt bilder, mens med følgefokus var X-T1 raskere. Men selv om X-T1 hadde raskere følgefokus var det i praksis vanskelig få skarpe bilder av motiver i fart. A6000 derimot er noe annet! Der går det ann å få flere bilder i en serie skarpe når man tar bilder av motiv i fart. I enkelt fokus vill jeg si at X-T1 og A7 har rask fokus, mens A6000 har lynrask fokus! Leste forresten nettopp at sony sier at på neste fullformat kamera med E-mount, der vil de prøve å få samme autofokus som på A6000. Endret 28. oktober 2014 av Rmatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå