sirius Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Hva er egentlig fordelen ved å partisjonere en HD i flere deler ? Øker det hastigheten på noen måte ? Hvor stor bør hver del være ? Eller er det like greitt å bruke en partisjon på en disk 60Gb. Har hørt at grensen oppad for hver partisjon er 60Gb. Snakker her om Win98se FAT32. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Kan nok være greit å stykke opp disken litt, kommer an på behovet. Det kan være greit å dele disken i 2 eller flere deler for å ha OS'et på en litt mindre del for enklere formatering (spesielt når man har Win9x...) Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Kjekt med en backup-partisjon hvis du formaterer ofte. Så har du en partisjon med all MP3'en osv... Så kan du bare formatere den med OS på. Snakker ut i fra egne erfaringer. Lenke til kommentar
tvika Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Store disker med mange filer fører til tapt diskplass pga stor Cluster størrelse på FAT32 disker (32kb). Hvor mye kommer an på hvor mange filer du har. Typisk tap ligger rundt 5-10%. Jeg har selv en 40 GB disk. Den har jeg 26GB med filer. Inkludert clusterene blir den 28GB. DVS 2 GB tapt. Bruker du disken til få og store filer (f.eks filmer) gjør det ikke så mye. Bruker du den til å ha os, spill og programmer på, vil du tape en del plass ved å ha store disker. En løsning ved store disker er å kjøre xp eller w2k og NTFS filsystem. Clustersizen der ligger på 4kb (i forhold til FATs 32KB). _______ TV Lenke til kommentar
BBC Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Quote: On 2002-02-20 21:48, tvika skrev:En løsning ved store disker er å kjøre xp eller w2k og NTFS filsystem. Clustersizen der ligger på 4kb (i forhold til FATs 32KB). Ehh..Nei! Cluster-størrelsen til Fat32 er avhengig av størrelse på partisjonen: 260MB-->8GB : 4KB 8GB-->60GB : 8KB 60GB-->2TB : 16KB 2TB--> : 32KB http://www.project9.com/fat32/ Lenke til kommentar
tvika Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Sammenlignet med 40GB disker da. Uanstt. Ser va de har skrevet på linken din, men jeg får 32kb cluster på min 40 GB disk som kjører fat32. ___ TV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå