Hertug Fluesopp Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Niks! Påstanden min er hovedsakelig basert på rykter, samt bilder av døde mennesker som ser lame ut. Mange av de kuleste folka som har spankulert rundt omkring i to sko er døde. Sier ikke det deg noe? Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Nei, det sier meg ingenting. At Jimmy Hendrix var en kul fyr, og at materialet hans er bra i dag, impliserer ikke at han er kul i dag, for å eksemplifisere. Nå kan vi godt slutte å kjøre denne tråden, som faktisk hadde et viktig tema, dypere i dass for min del. Lenke til kommentar
Hertug Fluesopp Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Du har vel et poeng der. Jeg skal prøve å finne tråden i tråden igjen med et lovforslag: Om man som fotgjenger blir påkjørt av motorisert kjøretøy under kjøreforhold som kan karakteriseres som lite oversiktlige på grunn av dårlige lysforhold, og føreren av kjøretøyet skal dømmes til å betale tilbake en erstatningssum, skal denne summen alltid halveres om det kan bevises med rimelig sikkerhet at den påkjørte ikke brukte refleks. (En nærmere karakteristikk av hvor grensen går mellom dårlige og ikke-dårlige lysforhold følger.) Hva syns dere om denne loven? Rettferdig? Ikke rettferdig? Upraktisk? Den vil ihvertfall sende et klart signal om at du deler skylden for ulykken når du ikke bruker refleks. Men dette med rimelig sikkerhet er kanskje ikke en god ide. Det er jo ikke så lett å bevise dette om ikke politiet dukker opp like etter at ulykken har skjedd før den påkjørte er kjørt til sykehuset. Kanskje teksten heller burde være noe slikt som "om det kan bevises at den påkjørte ikke brukte refleks"? Det er vel ikke så ofte dette ville skje i praksis, men det viktigeste vil jo uansett være signaleffekten. Endret 12. november 2014 av Hertug Fluesopp Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Hvilken signaleffekt? Signaleffekten ansvarsfraskrivelse for de som velger å kjøre rundt på en måte som er farlig for omgivelsene? Det er ingen menneskerett å kjøre så fort du vil med et farlig kjøretøy. Hvorfor er det alle andre en de som er farlige som skal ta ansvaret for at ingen blir skadd? Satt litt på spissen såklart, men jeg synes det er et ganske uheldig prinsipp du skisserer. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå