Gå til innhold

Refleks er EKSTREMT viktig å bruke når det er mørkt

Schreiber

Anbefalte innlegg

Om du er for kul til å bruke refleks, finnes det jakker hvor det er sydd inn "usynlig" refleks. En del hodeplagg har også det, bla fra North Face.

Men som mye annet, naturlig seleksjon? Sidestiller slike folk med de som ikke bruker bilbelte. Er det dødsårsaken, så er det i grunn deres feil. Bare synd det påvirker de rundt deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi snakker om liv her. Ikke bare ditt eget, men andre sine liv også. Om jeg kommer kjørende og du går uten refleks, har jeg ikke sjanse til å stoppe i tide.

Hva med å senke farten til en hastighet som gjør at du overholder trafikkreglene:

§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten

1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

Lenke til kommentar

En sjåfør ble nylig frifunnet for å ha kjørt på en person i mørke klær:

http://www.budstikka.no/nyheter/sjaforen-frifunnet-for-pakjorsel-av-17-aring-i-gangfelt-1.8570901

Jeg bruker refleks, jeg bare reflekterte litt over hvorfor folk ikke gjør det.

Ville heller drukket ebola-diare enn å bli sett død i en refleksvest.

Vi snakker om liv her. Ikke bare ditt eget, men andre sine liv også. Om jeg kommer kjørende og du går uten refleks, har jeg ikke sjanse til å stoppe i tide. Resultatet er å nødsvinge og nødbremse, men det går aldri bra. Jeg kan prøve å styre mot grøfta, men da må jeg jo styre mot deg, ikke unna deg. Alternativet er å svinge unna deg, og dermed dra ut i feil kjørebane. Hva skjer da hvis det er en bil i motsatt kjørefelt? Tro meg, når det står på sekunder har du ikke tid til å foreta en risikoanalyse og velge den beste løsningen. Du styrer på rent instinkt for å unngå den nærmeste faren - altså forgjengeren.

Og hva om det så er en bil i den andre kjørebanen? Det gjør at jeg blir blendet, så jeg har enda dårligere sikt enn vanlig. Dermed er sjansen for å kjøre deg ned enda større enn før, og fra før var det snakk om sekunder. Om du heller svelger stoltheten din og tar på deg en refleks vest er sjansen for å se deg i tide langt, langt større. Kanskje du synes det ser teit ut, men det kan du klage over når du sitter hjemme i sofaen i stedet for i en sykehusseng.

Leste du innlegget du siterte? Jeg bruker refleks! Jeg synes alle burde gjøre det!

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

En sjåfør ble nylig frifunnet for å ha kjørt på en person i mørke klær:

http://www.budstikka.no/nyheter/sjaforen-frifunnet-for-pakjorsel-av-17-aring-i-gangfelt-1.8570901

Jeg bruker refleks, jeg bare reflekterte litt over hvorfor folk ikke gjør det.

Ville heller drukket ebola-diare enn å bli sett død i en refleksvest.

Vi snakker om liv her. Ikke bare ditt eget, men andre sine liv også. Om jeg kommer kjørende og du går uten refleks, har jeg ikke sjanse til å stoppe i tide. Resultatet er å nødsvinge og nødbremse, men det går aldri bra. Jeg kan prøve å styre mot grøfta, men da må jeg jo styre mot deg, ikke unna deg. Alternativet er å svinge unna deg, og dermed dra ut i feil kjørebane. Hva skjer da hvis det er en bil i motsatt kjørefelt? Tro meg, når det står på sekunder har du ikke tid til å foreta en risikoanalyse og velge den beste løsningen. Du styrer på rent instinkt for å unngå den nærmeste faren - altså forgjengeren.

Og hva om det så er en bil i den andre kjørebanen? Det gjør at jeg blir blendet, så jeg har enda dårligere sikt enn vanlig. Dermed er sjansen for å kjøre deg ned enda større enn før, og fra før var det snakk om sekunder. Om du heller svelger stoltheten din og tar på deg en refleks vest er sjansen for å se deg i tide langt, langt større. Kanskje du synes det ser teit ut, men det kan du klage over når du sitter hjemme i sofaen i stedet for i en sykehusseng.

Leste du innlegget du siterte? Jeg bruker refleks! Jeg synes alle burde gjøre det!

Finnes en 15 side lang diskusjon angående nettopp denne artikkelen du linket til her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626276

Lenke til kommentar

Har du ikke refleks, så bør man rett og slett gå ut fra at ingen ser deg, og at du alltid viker.

Det er kombinasjonen av null refleks og den litt arrogante "alle viker for meg" holdningen som nok er de som blir kjørt på. Ja, det gjelder nå også en svært halvhjertet gange langs veien og fortauet, hvor du uansett blir truffet om noen skulle finne på å bruke hele veien...

Selv om jeg garantert får pepper for kommentaren, da det ikke er politisk korrekt, så gjør det ikke det mindre sant.

Men for all del, er de ute å går en del i trafikken, hvorfor ikke bruke refleks liksom?

De holdningene er dog ikke noe man bare ser på mørke kvelder, men også på dagen. Folk tror de er 100 % sikre pga. et 10cm fortaug, som har blitt slitt ned i asfalten, og selv om tunge busser dundrer 20cm forbi deg, så nekter de å ta et steg tilbake. Neida, der skal de stå.

Utfallet av rettssaken ville sikkert blitt annerledes om fotgjengeren hadde fått enda hardere medfart, men her benyttet retten sjansen til å sende et viktig signal. Synes det var helt greit.

Absolutt. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke vitsen i å bruke refleks - med mindre du er døv eller blind. Hvis du ikke hører at det kommer en bil bak deg tidsnok er det noe som feiler hørselen din.

Når jeg tar meg en kveldstur langs veien 2 om natta hører jeg lett at det kommer en bil. Da går jeg som regel i gresset ved siden av til bilen har passert (veiene der jeg bor er ganske smale).

Dessuten er det upraktisk for meg å gå med refleks siden det da er større sjans for at folk kan se meg når jeg prøver å bryte meg inn i huset deres. lel jk :rofl:

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Vi snakker om liv her. Ikke bare ditt eget, men andre sine liv også. Om jeg kommer kjørende og du går uten refleks, har jeg ikke sjanse til å stoppe i tide.

Hva med å senke farten til en hastighet som gjør at du overholder trafikkreglene:

§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten
1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

Jeg overholder absolutt trafikkreglene. Det du overser er "påregnelig hindring". Kjører du på en glatt vei i tett snø er det ikke påregnelig å holde fartsgrensen, fordi det er dårlig sikt og glatt vei. Kjører du forbi et varselskilt med elg er det strengt tatt ikke nødvendig å senke farten, men du må være svært obs på at det kan sprette en elg eller to ut i veien foran deg, så du må være klar til å stoppe eller svinge unna i tide. Men en person i mørke klær uten refleks i mørket er ikke en påregnelig hindring, fordi man ikke kan forvente at man vil møte en sånn person når man kjører på en helt vanlig vei.

Ja, jeg leste det, og ja, du sier du bruker refleks. Men du sier også at de ikke vises, og at du heller vil bli sett død enn å gå med refleksvest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg leste det, og ja, du sier du bruker refleks. Men du sier også at de ikke vises, og at du heller vil bli sett død enn å gå med refleksvest.

Nei, jeg sa jeg følte at de ikke vistes, som sagt - det var ikke for å rettferdiggjøre manglende refleksbruk, men for å svare på hvordan folk kan finne på å sluntre unna. Å ikke ville gå med refleksvest må vel være lov.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Refleks er så vanskelig å få tak i. Det tok meg lang tid å få tak i vanlige reflekser, men de er upraktiske og synes jo ikke. Så jeg kjøpte et refleks-magebånd, men jaggu var jeg for tynn til at det satt skikkelig. Refleksvest vil jeg ikke ha når jeg er på områder der biler knapt eller overhodet ikke har lov til å ferdes.

Når jeg er ute om natta går jeg alltid ut i fra at bilen ikke ser meg uansett.

Lenke til kommentar

Hmm, det ble vel stopp på slike ved årtusenskiftet? Har i alle fall ikke sett noen på evigheter, og husker det ikke var uvanlig å ha de dinglende fra skolesekken.

Var jo en gøy leke det... :p

Var vel gode reflektorer det, men ble noe begrenset pga død-sonene, kontra noe som går 360 grader rundt ben, armer og overkropp. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...