Gå til innhold

Finder krasjer

4nna

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite problem med Macbooken min. Har Mavericks 10.9.3.

Hver gang jeg åpner Finder for å lagre noe (f.eks. i Photoshop) eller laste opp en fil (har prøvd i flere nettlesere) krasjer hele programmet.

Noen som vet hvordan jeg fikser dette? Har prøvd å google uten hell, og har selvfølgelig prøvd å restarte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har et lite problem med Macbooken min. Har Mavericks 10.9.3.

Hver gang jeg åpner Finder for å lagre noe (f.eks. i Photoshop) eller laste opp en fil (har prøvd i flere nettlesere) krasjer hele programmet.

Noen som vet hvordan jeg fikser dette? Har prøvd å google uten hell, og har selvfølgelig prøvd å restarte :)

Først og fremst: en påminnelse om at du alltid bør ha backup av alt du ikke har lyst til å miste dersom disken plutselig dør! Men nå er det neppe så ille at den er i ferd med å dø, da...

Start opp diskverktøy, som du finner i Verktøy-mappen. Velg fanen for Førstehjelp, velg startdisken din (oftest kalt "Macintosh HD") i feltet til venstre. Klikk på "Verifiser Disk" og la den gjøre jobben sin, kan ta noen minutter å sjekke disken. Dersom feil rapporteres kan du prøve "Reparer Disk". Dersom ingen problem der, klikk på "Reparer Diskrettigheter", tar sikkert noen minutter å kjøre igjennom. Når det er gjort, avslutt Diskverktøy. Ta en restart av maskinen, og forsøk å gjøre det som forårsaket krasj i programmene igjen.

Dersom problemene løser seg og du kan friskmelde maskinen, last gjerne ned og installer 10.9.5 så har du nyeste versjon av Mavericks, her: http://support.apple.com/kb/DL1760

Du kan godt vente litt med å installere OS X Yosemite, som kom ut i går..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...