Aimles Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Hei spørsmålet er : Hva er konsentrasjonen av HCl løsning, hvis det tar 10 ml av 0,4 % (m/v) NaOH løsning til å nøytralisere 20 ml av HCl løsning... (Molarmasse til Na er 23 g/mol) Svaret er 0,05 MJeg får ikke til det svaret... Jeg fant ut at (m/v) er gram per 100 ml, men er ikke sikker på om det er riktig. Jeg så på noen nettsider der de sier at hvis man tar m/v som er g/L --> 0,4 g/L og dele med molar massen som er NaOH (23 + 16 + 1,008). Det er rart siden bare molarmassen til Na ble oppgitt og ikke oksygen og hydrogen? Enten så trenger bare å bruke Mm av Na eller så forventer de at vi vet Mm til H og O kanskje... men likevel... 0,4 g/L dele med (23 + 16 + 1,008) = 0,009998 som rundes til 0,01... og på nettsiden jeg så på var nevneren mol/L ... altså svaret blir 0,01 mol/L (kons. til NaOH) Ligningen er slik: C Hcl * V Hcl = C av NaOH * V av NaOH C Hcl er x, det vi skal finne ut. Så jeg tok 0,01 mol/L av NaOH som jeg fant ut og ganget det med 10 ml og delte deretter med V Hcl som er 20 ml og fikk 0,005 M Hcl... som er feil... Hjelp :O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå