Gå til innhold

Frekvensomformer på brønnpumpe?


Anbefalte innlegg

Går det å styre en brønnpumpe med frekvensomformer?

Hvis man feks har et konstant forbruk, men pumpen leverer 20% mer vann, og derfor blir det mye start og stopp.. Kan man istedenfor kjøre med lavere turtall og kjøre den konstant med styring via vanntrykket?

 

Spurte en pumpeseller, men han hadde ikke peiling..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte på en generell brønnpumpe som senkes ned i hullet.. Tror selve motoren pleier å ligge i oljebad, og vannet trekkes inn på midten og blir pumpet opp med en type skrue/impeller..

 

Så motoren får nok god kjøling hele tiden vil jeg tre, da den ligger i kaldt vann..

 

De fleste kommer vel som 1 fase.. men kondensatoren ligger i kontrollpanelet.. Så burde være ok å forsyne med 3 fas..

 

Men usikker hvor langt ned/opp man kan kjøre turtallet..

Lenke til kommentar

En motor med god nok kjøling kan ganske sikkert kjøres ned til 10% av maks, gjerne 5% også. Har du noe annet en stempelpumpe (tror ikke det er vanlig), så går sikkert virkningsgraden på pumpen bratt ned med høyere turtalen enn 10%. Så da er det bare å få til reguleringen.

NB. Det er ikke 3fase-motorer alt som har 3 viklinger.

Lenke til kommentar

Snakker vi fortsatt om brønnpumpen til PROuser eller har denne linken blitt kuppet helt?

Ikke mye om den nei..

 

Generelt, finnes det mange typer teknologier med de brønnpumpene som senkes ned i hullet? Kan alle kjøres med frekvensomformer? Eller bare noen typer? I tilfelle hvilke? Og noe begrensninger nedre og øvre hastighet/frekvens?

Lenke til kommentar

 

Har du typenummer på pumpa?

Har ikke kjøpt noe pumpe, derfor jeg må vite på forhånd hvilke som eventuelt kan styres greiest med frekvensomformer.. Hva jeg må ta hensyn til..

 

Du må ha en som er 3-fas.

 

Videre tror jeg det kanskje er greiest å bruke en strømningsmåler istedet for trykkmåling hvis det er strømningen du skal regulere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...