Gå til innhold

64 bit & 32 bit hjelp!


jonask0212

Anbefalte innlegg

hei! jeg lurer på to ting i samme innlegg, det første er at jeg har 64 bit prosessor da lurer jeg på hva som er forskjell på å laste ned programvarer eller ting om det er veldig stor forskjell om jeg laster ned i 64 bit eller 32 bit? lizzom blir pc'en tregere vis jeg laster ned ting i 32 bit vis jeg har 64 bit system? dårlig forklart men... å det andre spørsmålet mitt er: jeg har en asus laptop med intel inside core i7 prosessor å Nvidia geforce 740M kort... å derfor skal den være rask til gaming å sånne ting... men jeg har vært dum å pleid å laste ned en del fra piratebay... men har fått fjernet all virus som er mulig... eller som virus programmet mitt har funnet... har også brukt %temp% metoden å slettet alt der... men føler pc'en er veldig treig i noe ting... noen som har noen tips til å få den raskere? Dårlig forklart det også men for dere som forstår, TAKK PÅ FORHÅND!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste prosessorene som selges i dag er 64-bit.

Operativsystemer (sånn som feks. Windows) kommer i både 32-bit og 64-bits versjoner.

32-bits operativsystem fungerer på 64-bits prosessor, men ikke motsatt.

For å kunne installere et 64-bits program, må man ha et 64-biters operativsystem. Du kan IKKE installere et 64-bits program på et 32-bits operativsystem, men du kan fint installere et 32-bits program på et 64-bits operativsystem.

 

En av grunnene til at man bruker 64-bits prosessor og 64-bits OS, er at man da kan bruke mer enn 4GB ram.

 

Har man feks. 8 GB ram i en moderne PC, men har feks. 32-bits Windows, kan man bare utnytte halvparten (egentlig litt under, iom. at skjermkort og en del andre komponenter bruker opp adresseområder). Iom. at Windows selv tar opp halvparten, har man godt under 2 GB ram tilgjengelig, selv om det altså er 8 GB ram installert fysisk i maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...