Gå til innhold

HTC Nexus 9 - det perfekte android-nettbrettet?

Jakoozie

Anbefalte innlegg

Plukke opp min idag, usikker på om jeg skal beholde den eller sende tilbake for å få en ny. Men tror jeg beholder den. Litt lightbleed samt en ganske merkbar glipp/åpning i nedre venstre hjørne, men ellers flott. Vil heller ikke vente i flere uker på en ny som muligens har enda dårligere byggekvalitet. Men er ikke så ille at jeg irriterer meg over det :)

Endret av baguett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noen av reviews oppdatert med nye tester nå når brettet er blitt litt oppdatert etc?

Begynt å bli litt sugen igjen nå. Ventet så lenge nå at eg kan likså greit vente til eg får prøvd den selv i butikk/prøvetid.

Alternativt vil eg vente til Sony kommer med en z3 i vanlig størrelse...

Lenke til kommentar

Flere som har en slik sprekk i et av hjørnene? Er litt større en den ser ut.

Hvis den er større enn den ser ut, så har jeg ikke det. Har en liten glippe øverst i høyre hjørne og nede i venstre. Men de er mindre enn på bildet ditt, men ser at det er en glippe når jeg holder den mot lyset.

Lenke til kommentar

Flere som har en slik sprekk i et av hjørnene? Er litt større en den ser ut.

Hvis den er større enn den ser ut, så har jeg ikke det. Har en liten glippe øverst i høyre hjørne og nede i venstre. Men de er mindre enn på bildet ditt, men ser at det er en glippe når jeg holder den mot lyset.
Okei. Har små glipp i alle hjørner, men nedre venstre kan jeg høre lyder ifra om jeg presser der. Men Google skulle sende meg en ny som jeg kan sjekke ut før jeg eventuelt returnerer min gamle. Satser på å få en som er fersk fra fabrikk med bedre volumknapper o.l.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått en erstatningsenhet pga dårlig byggekvalitet. Men artig nok er skjermen på den nye helt udugelig med enorm lightbleeding... Vet ikke hva jeg skal gjøre lengre, sendte dem en ærlig mail om kvalitetskontroll iallefall... Samsung blir mer og mer aktuelt, selv om jeg hater touchwiz. Begge er laget i oktober i Taiwan.

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Han treffer vel spikeren mer eller mindre midt på hodet hva gjelder ren maskinvare differanser. Hvor Android på mobilfronten uten tvil tilbyr modeller som er fult på høyde med det Apple har å tilby hva gjelder både kvalitetfølelse, utforming og hele pakka så har ikke Android dette på nettbrett per dags dato.

Modell nummer to av Nexus 7 var et fantastisk pris / kvalitet produkt, du fikk veldig mye for pengene men det var aldri "kremen av kremen" om vi skal benytte et slikt klisjéaktig uttrykk. Mange ønsket ikke å bruke mer penger på nettbrett og da var Nexus 7 et fantastisk alternativ, om ikke det beste alternativet fra et rent maskinvareperspektiv på markedet. Men 16:9 og 7" ble litt snevert for mange, og øvrige Androidnettbrett var liksom ikke helt der, noe Nexus 7 2013 heller ikke var men den gav såpass mye for pengene at den ble jo alltid en heit kandidat åkkesom.

På mobil så har man jo et bredt spektrum av knall produkter å velge mellom, og alle er jo i mer eller mindre samme prisklasse som Samsung Galaxy S-serie, Note-serie, Sony Xperia Z-serie, HTC One-serie og ønsker du noe rimeligere så har Oppo for alvor kommet på banen, diverse fra Huawei osv.. Du finner av gjennomført kvalitet i alle former og fasonger fra flere produsenter. Alternativene er mange.

Situasjonen er på ingen måte den samme når det kommer til nettbrett. Og hva pris / kvalitet angår så virker det jo som Nexus 9 ser ut til å gjøre et aldri så lite mageplask iforhold til forventningene. Mye light bleed på skjermpanelene, veldig varierende kvalitetskontroll på produksjonen, mange sliter med fleks i plastikken på baksiden og den generelle byggekvaliteten og kvalitetfølelsen virker generelt under pari og det til en temmelig stiv pris. Den sagnomsuste NVIDIA Tegra K1 SoC'en innfridde ikke forventningene, og det rapporteres om endel ymse for CPU-biten med endel uforutsigbar ytelse som skaper litt problematikk og GPU-en som skulle være det store var ikke i nærheten av det man hadde trodd og forventet på forhånd. Absolutt bra, men ikke fantastisk som veldig mange trodde og forventet på forhånd.

Men det som er mest skadelidende for Android og nettbrett er ikke først og fremst maskinvaren, vi har et par hederlige forsøk fra Samsung med Galaxy Tab S selv om det også her har vært rapportert endel ymse med Exynos SoC og CPU-ytelse, og Sony med sin Xperia Tablet serie. Men de når liksom ikke helt opp, og så fort noen virkelig forsøker å pushe Apple og iPad så ender de stortsett alltid opp med å koste mer eller mindre det samme eller mer, noe som blir litt absurd.

Hovedutfordringen med Android er og blir Google sitt totale mangel på fokus og anerkjennelse av at nettbrett er eget marked som trenger en egen segregert appseksjon med apps som faktisk nyttiggjør seg av den større skjermen og det større skjermarealet. Noe Android Policy illustrerte veldig greit så er så godt som enhver app til Android på nettbrett bare en oppblåst versjon av mobilutgaven og benytter skjermen mildt sagt elendig, spesielt når du ser det opp imot samme app på iPad. Dette skyldes jo ene og alene Google som gikk for en "vi kjører samme app til nettbrett og mobil", noe de sterkt burde revidere snarest.

Når det er sagt så er Android (med god hjelp av skall fra produsenter) bedre til å faktisk utnytte skjermarealet på mange området i selve operativsystemet, men i apps å faller det helt igjennom noe som er trist og ødelegger veldig for totalopplevelsen.

Lenke til kommentar

Han treffer vel spikeren mer eller mindre midt på hodet hva gjelder ren maskinvare differanser. Hvor Android på mobilfronten uten tvil tilbyr modeller som er fult på høyde med det Apple har å tilby hva gjelder både kvalitetfølelse, utforming og hele pakka så har ikke Android dette på nettbrett per dags dato.

Enig! Hvis man evner å se bort fra Apple sitt "lukkede system" - med de begrensninger dette medfører, så gir de siste 3 generasjoner Ipad'er en helt annen brukeropplevelse enn hva som er tilfellet på android nettbrett - (i vertfall på de jeg har prøvd - og det er noen).

Har ingenting å utsette på telefoner med android - og har selv nettopp "oppgradert" fra en G2 til G3, og er storfornøyd.

Endret av poffer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...