Jakoozie Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 (endret) Nylig ble HTC Nexus 9, arvtakeren til både Nexus 7 og 10 lansert. Hva synes dere? Skal dere kjøpe den? Personlig har jeg ventet på et android-nettbrett med byggekvalitet og design som kan måle seg med iPad. Denne ser ut til å være nettopp dette. Vurderer å selge min iPad Air og skaffe meg en Nexus 9. At man får ren android uten å måtte roote er toppen av kransekaka. Første hands on-video (på koreansk): https://www.youtube.com/watch?v=-dCq-cMOuog Specs: Skjerm: 8,9 tommers skjerm med 2048*1536 oppløsning, 4:3 aspektratio. Lagring: 16 eller 32 gb, ikke utvidbar. Kamera: 8 megapiksel-kamera med flash. Prosessor: nVidia Tegra K1 dual core @2,3 GHz. GPU: Kepler DX1 Minne: 2GB Finnes i LTE-utgave. Pris: 16 GB wifi only koster 399 dollar, 32 GB 479 og 32 GB med LTE koster 599. Norsk pris er ikke kjent Endret 17. oktober 2014 av Jakoozie Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 (endret) Full specs her: http://www.google.com/nexus/9/ Endret 17. oktober 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Intet minnekort -> intet kjøp Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2014 (endret) Intet minnekort -> intet kjøpTror utviklingen går i den retning dessverre. Ingen av nexus-telefonene eller nettbrettene har hatt mikro sd, det er tydelig at google ønsker å gå vekk fra denne løsningen. Det har liten betydning for meg. iPaden og Nexus 5 er begge 16 gig, og det har gått for det meste helt fint, siden jeg har alt i skyen. Blir nok en 32 gig Nexus 9 hvis jeg kjøper, selv om jeg kunne klart meg med 16. Det jeg faktisk er skuffet over er at basemodellen fortsatt er 16 gig. I 2014 hadde det ikke kostet noe særlig å inkludere 32 gig internminne, og 64 gig for toppmodellen. Endret 17. oktober 2014 av Jakoozie Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 (endret) For mange er faktisk 16 GB tilstrekkelig. Kona bruker 0,2 GB på sin 32 GB iPad :-) Det meste er i skyen eller streames. Endret 17. oktober 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Helt kurant at det for mange er nok med 16GB, spesielt ettersom man kan streame mesteparten av innholdet. Hadde jeg bare brukt den i sammenheng med å surfe på nett hjemme/streame serier/fotball så hadde jeg nok ikke brydd meg mye om lagringsplassen eller muligheten for minnekort. For min del brukes padda hovedsaklig til tv-serier/film når jeg er på jobbreise. Internettforbindelsen her jeg er nå er såpass ubrukelig at bruker jeg ikke gmail i basic html så er det et helvete å få åpnet eposter, så jeg kan vel stryke muligheten for å streame noe. Derfor setter jeg to ting høyt, muligheten for å utvide lagringsplassen med minnekort og god batterilevetid. Da kan jeg på forhånd fylle den opp med et par sesonger av en tv-serie + en hel rekke med filmer i god kvalitet. Reiser jeg i 27 timer er det forholdsvis kjedelig å skal trekke frem laptop + evt ekstern harddisk for å fylle opp padda med innhold fordi lagringsplassen er såpass begrenset. Når man ser på produksjonskostnadene så kan det neppe være snakk om mange kronene for å øke lagringskapasiteten på basisutgaven til 32gb. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Tilgjengelig for forhåndsbestilling fra play nå, med disse prisene: 3290,- for 16GB Wi-Fi 4090,- for 32GB Wi-Fi 4790,- for 32 GB LTE Endret 18. oktober 2014 av teitur 1 Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Blir en sort 32gb LTE version på meg. Det at den ikke har minnekort støtte er ikke jordas undergang. Har gitt opp å kopiere media over på internminne da det tar for lang tid, så streamer alt i stede. De kunne godt ha kommet med en 64gb modell siden N6 har dette. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 32 GB holder for mon del iallfall. Har en HTC One m7 nå og plass til overs. For ev ekstraordinære tilfeller har jeg en meenova micro usb/mikro sd-leser på størrelse med en bit melkesjokolade, men den har knapt nok vært i bruk. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 I dag får man kjøpt USB minnepenn med både USB og Micro-USB. Da kan man kopiere filmer over til denne fra PC hjemme, og plugge den i nettbrettet når man vil se film på tur. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 I dag får man kjøpt USB minnepenn med både USB og Micro-USB. Da kan man kopiere filmer over til denne fra PC hjemme, og plugge den i nettbrettet når man vil se film på tur. Selvsagt. Men det er mer upraktisk å skal være avhengig av en ekstern enhet som lett kan forsvinne, for ikke å snakke om at det trekker mer strøm og fører til dårligere batterilevetid (som ikke ser ut til å være all verdens med nexus 9) Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 18. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2014 I dag får man kjøpt USB minnepenn med både USB og Micro-USB. Da kan man kopiere filmer over til denne fra PC hjemme, og plugge den i nettbrettet når man vil se film på tur. Selvsagt. Men det er mer upraktisk å skal være avhengig av en ekstern enhet som lett kan forsvinne, for ikke å snakke om at det trekker mer strøm og fører til dårligere batterilevetid (som ikke ser ut til å være all verdens med nexus 9) Hvor har du det fra at Nexus 9 skal ha dårlig batteritid? På grunnlag av de løse spekulasjonene folk har basert på batteritiden til nVidia Shield Tablet? Eller er det noen som har fått testet brettet? Har troen egentlig. Android L bør jo uansett hjelpe en del på, og batteriet er jo stort. (6700 mAH var det vel) Men selv om brettet frister veldig, så er jeg fortsatt litt usikker på android og nettbrett. Er det noen av dere som har android-nettbrett? Er dere fornøyd med apputvalg, skalering og generelt brukergrensenitt? Har mye erfaring med android på telefon, men ikke brett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Det blir spennende å se tester av batteriet, det som står på nett er 9,5 timer med vanlig bruk. Den har jo større batterikapasitet enn Tab S 8,4, til gjengjeld hakket bedre ytelse + hakket større skjerm. Loop testene av video på Tab S 8,4 er jo ganske så kurante, ligger på rundt 12 timer. Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Jeg er mest interessert i denne pga. software og ytelse. Her får du nVidias desktop grafikkarkitektur, og såvidt jeg kan forstå den først egenutviklede CPUen til nVidia noensinne. Dette er den første enheten som faktisk kjører en 64 bit arm versjon av android, og det er kun note 4 i exynos versjon av dagens enheter som støtter slikt (pluss apples produkter). Siden CPUen er noe helt nytt som strengt tatt ikke er en arm arkitektur en gang, er det nesten umulig å si hvor ytelsen vil havne, men de første testene lover godt: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/1014854 Sammenlign med eksisterende enheter, ser man at denne skiller seg ganske tydelig ut: http://browser.primatelabs.com/android-benchmarks Det er knapt noen android enheter som scorer halvparten så bra som nexus 9 i denne CPU testen. Apple har vært overlegne her med sin A7, men nexus 9 ser ut til å havne ganske nær ipad air 2. GPU ytelsen vil jeg også forvente at vil ligge i samme området som den nye store iPaden. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Er spent på batteri levetid selv. Har hatt Nvidia Shield uten å bli veldig imponert. Men shielden er lynrask, så regner med at n9 er like rask hvis ikke raskere. Den aller beste grunnen til å kjøpe N9 man får stock android uten begrensninger og bloatware. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Sugler noe sykt på denne. Bare litt sånn i tvil om når eg skal kjøpe den. Har ingen bråhast (sånn sett bort ifra at eg har lyst på den) og spekulerer litt på om det kanskje vil komme noen gode tilbud på denne når den omsider kommer ut i butikkene. Kunne også gjerne tenkt meg å tafse litt før eg kjøper, men det kan vel bli litt utfordring hvis eg ikke venter veldig lenge da... Utenom det er eg litt spent på 4:3 løsningen på skjermen. Blir vel nydelig når man skal bruke brette til dagligdagse ting, men noe mer begrenset til filmer. Ikke at eg tror det blir noe stort problem. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Nexus pleier veldig sjelden å komme på tilbud, men det er ikke uvanlig at prisene er litt høyere før de blir lagervare hos alle. Det som er nytt i år er at vi kan kjøpe direkte fra Google, tidligere var vi avhengig av import (Multicom elller privat) før distributørene kom på banen i Norge. Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 Det som er nytt i år er at vi kan kjøpe direkte fra Google, tidligere var vi avhengig av import (Multicom elller privat) før distributørene kom på banen i Norge. Etter å ha skaffet flere Nexus produkter tidligere må jeg bare si at tilgjengeligheten på Nexus 9 er en utrolig forbedring. Det er helt rart å kunne få en slik enhet til en fornuftig pris med norsk garanti samtidig som den lanseres i USA. Nexus 4 var omtrent umulig å oppdrive i flere måneder etter lansering selv i USA. Det er nesten så jeg synes det er greit at den koster så mye så man slipper den voldsomme etterspørselen Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Digg at vi kan bestille fra Play store ja. Men er litt spent på hvor etterkommende de vil være vår forbrukerlovgivning. De har vel ikke butikker i Norge? Ellers er det påfallende hvor mye mer interesse det er rundt nexus 6 enn nexus 9. Noe som overrasker meg litt. Dette er det første nettbrettet med android som i det hele tatt har interessert meg, med et lite unntak for Xperia Tab Z-serien, og så virker det ikke om andre bryr seg noe særlig. Men en nexus-telefon som er langt større enn det de fleste sier de har lyst på er hot topic Kanskje nettbrett er i ferd med å gi tapt for store mobiltelefoner. For min del har de fortsatt ulike bruksområder. (Har både en Nexus 5-telefon, en Xperia Z Ultra som jeg bruker som nettbrett og en iPad Air for øyeblikket. Har ikke bærbar PC/mac da, bare stasjonær.) Endret 20. oktober 2014 av Jakoozie Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 For min del tar denne over for N7 2012 som jeg har hatt i daglig bruk, det blir en fin oppgradering. Bestilte wifi-utgaven via Google Play da det ble åpnet for bestilling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå