Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor får man kjøpt T-lister til innglasset veranda?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TS. Bra oversiktsbilde, med savner et nærbilde av sprekkemne også.

Da jeg tidligere nevnte at jeg ikke kjente til t-profiler, tenkte jeg på profiler i treverk. Her kan jo alle typer materialer benyttes. Bl.a. aluminiumsprofiler. Og det finnes, men jeg vet ikke hvor du får kjøpt dem. Du får sjekke. Kan være en ide å høre med en glassmester og høre hva de bruker å gjøre i slike situasjoner. De har nok tips og det er jo normalt de som monterer slike "vegger". Ellers tror jeg det ofte benyttes klar silikon og sjelden lister.

Men skal dette tettes, blir det kanskje ikke noe ventilasjon av balkongen. Ser ut til at dette kan bli helt tett. Tror ikke det er noe fordel. Blir det tett uten venilasjon, er det ikke bare dårlig luft som ikke blir skiftet ut. Men trolig også kondensiering (dogg på glass/pleksiglass) i div. situasjoner, som gjør sikten dårlig, kanskje umulig.

Lenke til kommentar

Hadde selv innglasset balkong med slike lister tidligere.

Balkong ble byttet og innglasset i regi av borettslaget, og de som ville kunne kjøpe det de kalte "vinter-lister". Mener de kom fra produsenten (Lumon).

Ville hørt med de som leverer balkong-innglassing om de også selger lister.

Lenke til kommentar

TS. Isteden for bilde, kan du beskrive åpningen mellom glassene.

Har lite tro på ideen, selv om det kan virke fornuftig. Luftingen bør være tilnærmet permanent. En alu-list må ha paktning, eller noe annet fleksibelt mot glasset. Kan festes med silikon, men plunderte å ta av og på etter behov. Praktisk av og påmontering, blir nok et problem.

For dugging, er det størst problem ved temp. endringer og fukt innenfra. Blir en del av innelufta, i leiligheten.

Og da dette glasset trolig et et enkelt pleksiglass, har det ingen isoleringsevne. Så på vinteren blir det nok is (dårlig luftet) glass. Selv med denne luftingen, kan det bli is på glasset vinterstid. Personlig så ville jeg ikke endret på noe og kun benyttet balkongen sommers tid.

Lenke til kommentar

Kan det fungere med sånne gummilister man bruker til å tette dører og vinduer med store sprekker? De får man kjøpt på rull og finnes i flere varianter. En variant klistrer man til fast materiale og lar den myke siden tette mot et annet fast materiale, her glasskant mot glasskant. En annen variant trer man inn i et spor eller inn på glasskanten.

Ellers så ser jeg potensielle utfordringer med utlufting, kondens og brannsikkerhet (utlufting). Hør gjerne med entreprenøren som utførte byggingen om det er gunstig/lov å tette åpningene og i så fall, test med hensyn på kondens. Bare pass på at listene lar seg fjerne hvis det blir et problem.

Er det noen skyvbare glass (rømningsvei)? Der må du passe på at du ikke hindrer rømningsveien.

Hvis du vil ha det som ekstra oppholdsrom så blir det nok fortsatt ganske kaldt der på grunn av manglende isolasjon. Hvis du vil ha det til klestørking så kan tetting forhindre tørking ved at luftfuktigheta ikke slipper ut. Til klestørking bør du ha mest mulig gjennomtrekk uten at det blåser inn regn/snø. Tetting ned til gelenderet kan fungere dersom det er godt utlufting mellom platene under.

Lenke til kommentar

Hadde selv innglasset balkong med slike lister tidligere.

Hvordan fungerte det, med tanke på dugging på glass og ising om vinteren, hvis balkongen var helt tett? Se mitt innlegg #7.

Det funket helt utmerket. Kun dugging når det kom varmluft innenfra, som jo er helt naturlig.

Vinduene var herdet glass, noe jeg tror er det vanligste, kanskje 5mm tykke og lister i gjennomsiktig plast til å klemme på enden mellom vinduene.

Slike balkonger er vel sjelden helt tette, de listene gjorde heller ikke at det ble 100% tett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...