Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk til bilen (Piggfri)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da var det på tide å bytte/kjøpe dekk til min Nissan Leaf 2012 modell

Og lurer da på hvilke dekk dere anbefaler og størrelse osv.. (Har null peiling på detta, ønsker bare at jeg kan kjøre på veien trygt og greit)

Kjører til jobb hver dag cirka 65km hvis det har noe å si.

Kom gjerne med andre tips :-D

Rett og slett kvalitetsdekk, helst billig (Vet ikke hva prisene bør være, da jeg ikke er kjent med det.. Men til rimelig pris).

Dekk bør kjøpes på nett eller innen Oslo, Akershus & Buskerud

Ønsker kun piggfri dekk!

Tusen takk! :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hakka R2 er vel det beste du får tak i nå for tiden.

Råder deg til å ringe til Nissan forhandler og få korrekte dimensjoner til vinterdekk for Nissan Leaf. Når du har denne informasjonen kan du ringe rundt til diverse dekksentre og få tilbud på et sett med Nokian Hakka R2 ferdig lagt på felgene dine, så setter du tilbudene opp mot hverandre og gir tilbakemelding til dekksentrene, kanskje de matcher tilbudet eller tilbyr deg et bedre! Så enkelt er det!

Lenke til kommentar

Jeg regnet litt på dekktesten til NAF, og det er tildels store forskjeller på de beste dekkene.

Spesielt på problemføre som glatt is.

ABS-bremsing på glatt is ga en forskjell i bremselengde på litt over 13 meter.

Det vil si at når bilen med de beste piggdekkene står stille, seiler bilen med de beste piggfrie dekkene ytterligere 13 meter.

Man rekker å gjøre mye skade i løpet av 13 meter hvis man er uheldig.

På snøføre var forskjellen skarve 1,3 meter hvis jeg husker riktig, så der er det rimelig hips om happ.

Selv skulle jeg gjerne kjørt piggfritt, men med slike voldsomme forskjeller tør jeg rett og slett ikke.

Det er på problemføre og når noe uforutsett skjer man trenger mest mulig grep tross alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...