Gå til innhold

[Løst] Excel - betinget formatering på dato

Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ønsker at en spesifikk dato skal få en betinget formatering, uavhengig av måned / år.

Dette fordi jeg fører opp timelister i et excel-dokument og ønsker at en eller flere datoer har betinget formatering som synliggjør dem, ettersom det er flere måneder i et år, må det kun se etter dato.

Hvordan løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig dette er helt skivebom, for jeg er usikker på om jeg skjønner hva du mener. En spesifikk dato i min verden er nemlig alt annet enn uavhengig av måned og år, jeg vil heller si tvert i mot.

Men, jeg gjetter derfor at du er på jakt etter å markere en bestemt dag i måneden, f.eks. den 15. (ettersom dette f.eks. kan være lønningsdag).

Forutsatt at vi står i celle A1, så kan du ha betinget formatering basert på følgende formel: =DAG(A1)=15.

Merk at A1 står som en relativ referanse (altså uten $), slik at den vil kunne virke for en hel kolonne.

Lenke til kommentar

Hei

Forutsetter at du bruker norsk Excel (opplys helst om sånt). Hvis du vil fargelegge den 24. i hver måned bruker du formelen

=DAG(A1)=24

Hvis du vil fargelegge søndagene bruker du formelen

=UKEDAG(A1,2)=7

Du kan også brekke ned en dato med MÅNED(A1) og ÅR(A1). Styr unna ukenumre, det er kompliserte greier.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...