Sindruz Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Hei, går nå på VG2 El-energi og hadde tenkt til å bli elektriker, men for en eller annen grunn, sitter jeg med tanker om at jeg ikke komme til å like meg i dette yrket, og at jeg kommer til å bli lei veldig fort. Derfor tenker jeg om jeg skal søke Påbygg til neste år, og bli politibetjent. Lurer på hvor mye gjennomsnitslønna til en elektriker og en politibetjent er. Hvordan er en normal arbeidsdag som en politibetjent? (Vet allerede elektrikerens normale arbeidsdag) Er det lurt å satse på politi? Er det lett å få jobb som politibetjent? Er veldig god fysisk form for å si det sånn. Lenke til kommentar
Populært innlegg nomore Skrevet 16. oktober 2014 Populært innlegg Del Skrevet 16. oktober 2014 Begge deler passer jo for en som liker spenning 16 Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Du må ha mye energi i begge yrkene. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Du vil lett få kontakt i begge yrkene. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Begge deler passer jo for en som liker spenning er vel akkurat dette man burde unngå at de som søker er ute etter ? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Er det lett å få jobb som politibetjent? Det er jo relativt kjent at nyutdannede fra politihøgskolen har problemer med å få seg jobb. De søker gjerne på alt som er av relevante stillinger i hele landet, og likevel kan det ta ganske lang tid. Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Mye sikring også... 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Kan vel få seg en karamell i begge jobbene 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Både når det gjeld lønn og muligheitene for å få seg jobb så er elektriker det sikraste valget. Startlønna for ein politibetjent er under 350 000 kroner i året. I tillegg kjem det sjølvsagt litt ulempetillegg for kvelds og nattarbeid, men dette utgjer nok ikkje meir enn ca 100 000 kroner ekstra. Snittalderen for ein politibetjent er også langt høgare enn for ein elektrikar. Så innan du får din fyrste jobb i politiet så kunne du ha jobba i fleire år som elektrikker med omtrent samme lønna. Dette lønnsgapet vil det ta lang tid å tette. Fordelen med ein jobb i politiet er at arbeidsdagane kan bli svært forskjellige. Men denne variasjonen i arbeidsoppgåver gjer også at det sliter på deg psykisk. Du må være forberedt på å takle svært store svingningar i dei inntrykka du får. Alt frå dei veldig positive opplevelsane som gjer at du er stolt over det du har fått til, til dei veldig tragiske hendelsane der alt er berre elendigheit. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Det kan være greit å tenke på hva som er mest lønnsomt. Som elektrikerlærling har du lønn i to år, mens du som politistudent risikerer å måtte leve på tre år med studielån. Per dags dato er det også noe vanskelig å få seg jobb i politiet. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 19. oktober 2014 Del Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Både når det gjeld lønn og muligheitene for å få seg jobb så er elektriker det sikraste valget. Startlønna for ein politibetjent er under 350 000 kroner i året. I tillegg kjem det sjølvsagt litt ulempetillegg for kvelds og nattarbeid, men dette utgjer nok ikkje meir enn ca 100 000 kroner ekstra. Snittalderen for ein politibetjent er også langt høgare enn for ein elektrikar. Så innan du får din fyrste jobb i politiet så kunne du ha jobba i fleire år som elektrikker med omtrent samme lønna. Dette lønnsgapet vil det ta lang tid å tette. Fordelen med ein jobb i politiet er at arbeidsdagane kan bli svært forskjellige. Men denne variasjonen i arbeidsoppgåver gjer også at det sliter på deg psykisk. Du må være forberedt på å takle svært store svingningar i dei inntrykka du får. Alt frå dei veldig positive opplevelsane som gjer at du er stolt over det du har fått til, til dei veldig tragiske hendelsane der alt er berre elendigheit. Mange stillinger for politibetjent 1 på jucan.no stiller med lønnstrinn 41 og 42. Trinn 41 har i følge finansforbundet en årlig inntekt på 433 101,-. Tillegg for overtid, ubekvem arbeidstid osv er ikke medregnet. Jeg er politistudent på første året og trives veldig godt så langt. Har per dags dato ikke møtt en student som velger dette yrket på bakgrunn av lønn og det er vel ikke helt riktig utgangspunkt for å bli politi heller. Da har man nok enklere veier å gå. Det er riktig at det ikke er like enkelt å få seg jobb som ferdigutdannet slik utsiktene er nå, men har man pågangsmot og klarer å karre til seg noen vikariatjobber i starten, så tror jeg personlig man kommer ut av den "gropa" etter en liten stund. Politi er forøvrig ikke det eneste yrket hvor jobben ikke står å venter på deg etter utdannelse. Det er mange retninger hvor man må kjempe litt for å få seg en jobb. Hva med å prøve elektriker først? På den måten kan du jo finne ut om elektriker er det rette for deg. Vi er mange på skolen som har noen år på baken - selv er jeg 24 år og langt i fra eldst. Endret 19. oktober 2014 av Mantoius Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Både når det gjeld lønn og muligheitene for å få seg jobb så er elektriker det sikraste valget. Startlønna for ein politibetjent er under 350 000 kroner i året. I tillegg kjem det sjølvsagt litt ulempetillegg for kvelds og nattarbeid, men dette utgjer nok ikkje meir enn ca 100 000 kroner ekstra. Snittalderen for ein politibetjent er også langt høgare enn for ein elektrikar. Så innan du får din fyrste jobb i politiet så kunne du ha jobba i fleire år som elektrikker med omtrent samme lønna. Dette lønnsgapet vil det ta lang tid å tette. Fordelen med ein jobb i politiet er at arbeidsdagane kan bli svært forskjellige. Men denne variasjonen i arbeidsoppgåver gjer også at det sliter på deg psykisk. Du må være forberedt på å takle svært store svingningar i dei inntrykka du får. Alt frå dei veldig positive opplevelsane som gjer at du er stolt over det du har fått til, til dei veldig tragiske hendelsane der alt er berre elendigheit. Mange stillinger for politibetjent 1 på jucan.no stiller med lønnstrinn 41 og 42. Trinn 41 har i følge finansforbundet en årlig inntekt på 433 101,-. Tillegg for overtid, ubekvem arbeidstid osv er ikke medregnet. Jeg er politistudent på første året og trives veldig godt så langt. Har per dags dato ikke møtt en student som velger dette yrket på bakgrunn av lønn og det er vel ikke helt riktig utgangspunkt for å bli politi heller. Da har man nok enklere veier å gå. Det er riktig at det ikke er like enkelt å få seg jobb som ferdigutdannet slik utsiktene er nå, men har man pågangsmot og klarer å karre til seg noen vikariatjobber i starten, så tror jeg personlig man kommer ut av den "gropa" etter en liten stund. Politi er forøvrig ikke det eneste yrket hvor jobben ikke står å venter på deg etter utdannelse. Det er mange retninger hvor man må kjempe litt for å få seg en jobb. Hva med å prøve elektriker først? På den måten kan du jo finne ut om elektriker er det rette for deg. Vi er mange på skolen som har noen år på baken - selv er jeg 24 år og langt i fra eldst. Helt enig, bli politi pga lønn da har man valg feil fra starten av. Men velger jo et slikt yrke for variasjon, opplevelser, hjelpe felles medmennesker i samfunnet. Samt man kan jo alltids etterutdanne seg i politiet, så er jo et godt yrke om man går inn med riktig innstilling. Endret 20. oktober 2014 av DaniNichi Lenke til kommentar
mushi Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Jeg ville ikke valgt politi pga jobbutsiktene hvis ikke du er topp motivert. Jeg kjenner flere som er nyutdannede og det virker rimelig håpløst hvis du ikke er i topp% av avgangselevene. Det var nylig 170 søkere på en stilling hos et lennsmannskontor i indre Finnmark. 350 søkere på en sommerjobb her jeg bor. Mange ender opp som vekter. Tar du elektriker og og finner ut at det ikke var helt det du så etter har du mange videreutdanningsmuligheter, blant annet elektroingeniør eller brannmann! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå