Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mindreårig disponent på konto

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på en liten ting jeg ikke helt forstår meg på.

Hvorfor er det ikke mulig å legge til en mindreårig disponent på min konto? Er voksen selv, men har opprettet en ekstra konto jeg gjerne skulle "delt" med min venn, som er 17, altså mindreårig, men får beskjed at det ikke er mulig å ha mindreårige som disponent på konto.

Begrunnelsen jeg får er at "mindreårige har ikke full råderett over egne penger, og heller ikke andres." Hva menes med dette? Vedkommende har jo nettbank og kan overføre osv. selv? Så hvorfor ikke ha tilgang til en annens konto også?

Anonymous poster hash: a2f45...5d0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Myndlinger hev berre avgrensa mynde til å binde seg sjølv rettslig, og litt avhengig av kva banken krev av ein disponent vil ikkje ein myndling kunne oppfylle kravene.

At ein myndling hev tilgang til sin eigen konto er eit anna spørsmål - det er noko verja hev godkjent.

Lenke til kommentar

Her er det snakk om at person A er 20 år - person B er 17 år, altså ikke myndig.

Av ubetydelige grunner, og et ubetydelig forhold mellom A og B, har person A opprettet en ekstra brukskonto, som vil bli brukt for person B, og ikke av person A. Penger vil overføres fra denne kontoen til person B sin egen konto, men det er lettere hvis person B har tilgang til denne nye kontoen SELV (som person A eier) slik at person A slipper å overføre.

Altså, kort forklart; person B ønsker å være disponent over en vanlig bruks/sparekonto som person A har opprettet.

Hva er problemet? Det er ikke mulig å "overtrekke" kontoen, det er altså ikke mulig å stifte gjeld. Det er ikke mulig å gjøre noe som helst annet enn å overføre fra/til kontoen osv og logge inn i denne kontoen som disponent.

Lenke til kommentar

Tror dette har mer med bankens egne regler enn loven å gjøre. De har sikkert dårlige erfaringer med sånne opplegg.

Det kan man vel diskutere... bankens regler er vel en følge av lovverket enten direkte eller indirekte.

Nei. Lovverket danner et rammeverk som bankene må holde seg innenfor. Innenfor rammeverket har de spillerom til å lage retningslinjer for hvordan de vil drive banken sin, både mtp. overholdelse av nevnte lovverk og hva som er kommersielt gunstig.
Lenke til kommentar

Tror dette har mer med bankens egne regler enn loven å gjøre. De har sikkert dårlige erfaringer med sånne opplegg.

Det kan man vel diskutere... bankens regler er vel en følge av lovverket enten direkte eller indirekte.

Nei. Lovverket danner et rammeverk som bankene må holde seg innenfor. Innenfor rammeverket har de spillerom til å lage retningslinjer for hvordan de vil drive banken sin, både mtp. overholdelse av nevnte lovverk og hva som er kommersielt gunstig.

Hva sier du nei til? 1. eller andre setning?

Lenke til kommentar

At bankens regler er "en følge av lovverket". Det er de ikke nødvendigvis.

Ok... hvis de ikke er nødvendigvis det så er vel "ja" i noen tilfeller også riktig? :)

Du fikk det til å høres ut som at reglene enten direkte eller inndirekte alltid er en følge av lovverket, noe som ikke er tilfelle. Veldig store deler av reglene til banken er der fordi det er enklere for banken å gjøre jobben sin ved å ha regler for hvordan den skal gjøres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At bankens regler er "en følge av lovverket". Det er de ikke nødvendigvis.

Ok... hvis de ikke er nødvendigvis det så er vel "ja" i noen tilfeller også riktig? :)

Du fikk det til å høres ut som at reglene enten direkte eller inndirekte alltid er en følge av lovverket, noe som ikke er tilfelle. Veldig store deler av reglene til banken er der fordi det er enklere for banken å gjøre jobben sin ved å ha regler for hvordan den skal gjøres.

Kanskje greit å lese litt mellom linjene... når jeg snakker om regler mener jeg så klart de av finansiell og økonomisk betydning siden det er det tråden handler om.

Hvis du kan nevne noen slik regler som ikke indirekte eller direkte er en følge av lovverket så bøyer jeg meg langt ned i grusen....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Hva med dersom den mindreårge driver en virksomhet med tillatelse fra Fylkesmannen?

§ 11.Den mindreåriges adgang til å drive næringsvirksomhet

Vergen kan med samtykke fra fylkesmannen gi tillatelse til at en mindreårig som har fylt 15 år, kan drive en bestemt næringsvirksomhet. Fylkesmannen kan samtykke til at den mindreårige i den forbindelse også gis råderett over midler som er under fylkesmannens forvaltning etter kapittel 7. En mindreårig som har fått tillatelse til å drive næringsvirksomhet, kan på egen hånd foreta de disposisjoner som faller innenfor virksomhetens område. Dette gjelder likevel ikke disposisjoner som etter kapittel 6 krever samtykke fra fylkesmannen.

Vergen skal føre tilsyn med at den mindreårige ikke handler utenfor den tillatelsen som er gitt.

Vergen kan med samtykke fra fylkesmannen trekke tilbake tillatelsen dersom hensynet til den mindreårige krever det. I så fall bestemmer vergen med samtykke fra fylkesmannen om virksomheten skal fortsette for den mindreåriges regning eller avvikles. Tilbakekall etter første punktum får bare virkning for en tredjeperson hvis denne kjente eller burde kjenne til at tillatelsen var kalt tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...