Pallantir Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Jeg er endelig i gang med å montere rullegardiner etter RollerTrol-gruppekjøpet i fjor. Ting tar tid... Det er jo noe forskjell på motorens tykkelse og rullegardinet, men for selve valsen som driver rullegardinet og den andre enden, der det er en løsgående valse, kan det ordnes med passende mengder elektrikerteip. Men det er et lite problem: Den lille rullen i enden av motoren, som RollerTrol kaller "crown roller". Uten å fore den ut, blir det lyder og hakking når gardinen går ned, og det kan vi jo ikke ha noe av! Det nærmeste jeg har kommet, er 3/4x1" O-ringer fra Biltema, men de passer ikke helt 100 prosent. Er det noen som bruker akkurat denne kombinasjonen, og hvordan gjør dere det? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Uten å fore den ut, blir det lyder og hakking når gardinen går ned, og det kan vi jo ikke ha noe av! Klart du kan. Noe av fordelen med automatiske rullegardiner er jo at du ikke hører dem, for du er jo ikke i rommet. Men har du haugevis med "crown" endestykker til overs? Jeg har ikke fått noen... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Misforsto du litt? Crown er ikke endestykket, det er denne: Altså den lille plastringen som sitter på motoren. Og selvsagt betyr det noe! Hovedpoenget med dette systemet mitt er at jeg kan si: "Nå ser vi en film, vennen min." Og så slippe å vente til etter midnatt om sommeren! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Altså den lille plastringen som sitter på motoren. Aha. Går den rundt? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Ja, det skal den iallfall gjøre. Det er den som støtter enden på rullegardinet, mens den røde motoren står stille og driver rundt valsen i enden. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Hmm... må sjekke mine nye, den var ikke en del av oppskriften da jeg monterte min første, men det er nå over to år siden. Kan du ikke bare ha noen tynnere runder med tape? Det er jo kun for stabilitet, og da regner jeg med det er enklere å få den skikkelig på plass. Husk at friksjon er din verste fiende her. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Det er vanskelig å få teip til å sitte på 3 mm bredde, og den blir lett vridd ut av stilling så den kommer i bend når jeg skyver den inn i røret. Da er den nevnte O-ringen bedre. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Det er vanskelig å få teip til å sitte på 3 mm bredde, og den blir lett vridd ut av stilling så den kommer i bend når jeg skyver den inn i røret. Da er den nevnte O-ringen bedre. Bare at det ser ut som om "crown"-stykket er skrått. Da skal det mye til for at o-ringen blir hengende i lengden. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Nei, det er helt flatt, omtrent 1 mm større i omkrets enn motoren. Med en liten forhøyet "strek" på. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Okay... da er det vel bare å kjøre på. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2014 Ja, jeg får prøve. Det er jo bare snakk om 10-12 stykker som må rettes opp hvis noe går galt! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Jeg fant frem O-ring-settet mitt, en motor og en gammel rullegardin. Jeg fikk ikke o-ringen til å sitt skikkelig i lengden, for "crown"-en er faktisk ikke flat. Den skrår litt, og det er nok til å få forskyvning etter et par turer opp og ned. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2014 Svarte... Den ser jo flat ut. Men det burde gå an å fikse det med noen punkter lynlim på rullen. Må bare finne et lim som også sitter på gummien i O-ringer. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Det ble faktisk ikke nødvendig. Røret i rullegardinet presset nok imot til at greia sitter i spenn, så det funker ypperlig. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Hva er indre diameter på Tupplur? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2014 Ser ut som 2,5 cm, men jeg har ikke skyvelær her, så jeg kan bomme med noen millimeter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå