Gå til innhold

Fremkalling på lerret: eksponering, PPI

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver omsider å få somlet meg til å fremkalle noen bilder på lerret, og henge opp i leiligheten (kall det gjerne et desperat forsøk på å rettferdiggjøre alle pengene jeg bruker på utstyr).

I den forbindelse har jeg et par tekniske spørsmål:

- Hvor stor oppløsning kreves for å få "godkjent" skarphet på et lerret? Litt graving på nett sier som oftest mellom 100 og 150 PPI - bildet det gjelder ender på 125 PPI dersom jeg går for 100x70cm.

- Hvordan er lerret i forhold til klipping mot hvitt og sort? Jeg mener å huske at en tommelfingerregel for printing på papir er at alt under 5 klipper mot svart, og alt over 250 klipper mot hvitt (forutsetter 8-bits fargekanaler)

- Fotoknudsen har noen gode tilbud akkurat nå - noen som har erfaringer med dem i forhold til Japan Photo? Jeg har gode erfaringer med sistnevnte i forbindelse med fotobøker, men har aldri fremkalt noe på lerret.

Prøver for ordens skyld å legge med en liten versjon av bildet. Dersom noen mener at farger eller eksponering ser for ille ut, så rop gjerne ut (kalibrert skjerm er ført opp på ønskelista!)

post-365159-0-26330800-1413408747_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener Japan Photo bruker 300ppi og sRGB - skaler selv bildet til 300ppi og bruk sRGB. Pass også på at litt av bildet brettes rundt kantene - de burde egentlig opplyst hva slags oppløsning i piksler de helst tar i mot.

I forhåndsvisningen ser man hvor mye av bildet som går med til bretten. Jo større bilde, jo mindre går med. Bildet til TS vil ha problemer med å få med øretippen(ene)

Lenke til kommentar

Jepp, har allerede benyttet content aware fill på venstresiden for å balansere komposisjonen.

Trondster: har det virkelig noe for seg å oppskalere til 300ppi på egen hånd, dersom man kun bruker bicubic interpolation eller lignende?

Ville tro at den automagiske oppskaleringen til trykkeriet gjorde denne jobben like bra.

Lenke til kommentar

Hei,

Så flott bilde du har tatt! Hvis du har mulighet til å få lagt til litt meir på kantane trur eg det blir kjempefint på lerret. Vi har dessverre ikkje 70x100 cm som du tenkte på - det nermaste blir 80x100 cm, det går med 3 cm på kvar side som blir bretta rundt blindramma, så bildet bør i så fall vere 86x106 cm. Vi printar forstørrelsar normalt i 250ppi, og skalerar bildet automatisk til dette. Om du vil ha meir kontroll på prosessen sjølv kan du gjerne interpolere bildet før du lastar det opp. For å få korrekt farge i forhold til det du ser må bildet vere i sRGB slik ein av dei andre brukarane har skrive her.

Hvis du bestemmer deg for å prøve å bestille med oss kan du gjerne sende ein e-post til [email protected] med henvisning til dette innlegget, så sender vi deg ein verdikode slik at du får litt rabatt på ordren.

Beste helsing

Sissel

Kundeservice

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...