Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rimelige 21" dekk?

Tullballj

Anbefalte innlegg

Har bestilt meg en tesla men ikke valgt felger ennå. Lyst på 21" felger men pga vekten og motoren spiser de dekk. Sjekket litt rundt og for 245/35-21" koster det mellom 10.000kr og 18.000kr for et sett. Det er 3 ganger så mye som andre biler jeg har hatt. Noen gode tips til hvor jeg kan få tak i rimelige dekk i den dimensjonen? Bilen min får firehjulsdrift så den må sikkert skifte alle dekkene på samme tid,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigste jeg fant var federal 595rpm. Det koster ca 1800kr dekket. Med 21" må det være et dekk som er litt sterkt slik at ikke felgene lett blir skadet. Det bør også være mest mulig stille og gi lite rullemotstand. Det er vel kanskje mer praktisk å gå for 19" til tesla i forhold til mer dekk å velge i og lavere pris. Ikke minst mindre støy og rullemotstand. Det er fortsatt bredt fotavtrykk på dekken. 19" er 245/45-19"

Men så syns jeg gjerne 19" ser litt lite ut på den store bilen.

19" felgene jeg vurderer vs 21" felgene

post-38974-0-53119900-1413409583_thumb.jpg

post-38974-0-18982800-1413409595_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nei, det gjør man ikke. Ikke jalla dekk. Jo, den blir billigere men hvis jeg skal skifte dekk like ofte som en del bekjente av meg blir bilen svært dyr med premium dekk. Så enten må jeg finne en som selger gode billige dekk eller så må jeg gå for en litt mindre dimensjon på felgene. Går jeg ned til 19" kan jeg få premium dekk for 6000kr settet. Det er billig for skikkelige dekk.

Men 19" er kanskje litt lite på en slik bil? Alternativt kan jeg gå for uoriginale 20" men har hørt om at folk har hatt en del problemer med uoriginale felger. Både at de ikke tåler vekten og effekten, men at de også ikke passer skikkelig. Tesla er også litt streng i forhold til garanti hvis det skjer ting som følge av feile felger.

Lenke til kommentar

Du kjøper deg bil deg over halv mill og du skal være gjerrig på dekk.

God kjøretur, og kos deg med støy og annet gøy.

Kan enten bruke lite på dekk og bytte de ut hver sesong. Eller skaffe deg noe ordentlig.

Du kommer uansett til å angre når du har sett deg i bilen med kina dekk og du lurer på hvorfor det bråker sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mest økonomisk å gå for minst mulig felgstørrelse, både på forbruk og slitasje. En annen faktor som spiller minst like stor rolle er komfort og sikkerhet. Komforten fra f. eks. 19" vs 21" er enormt mye bedre.

Skjønner ikke at folk virkelig ønsker å spare penger på å kjøpe dekk av dårlig kvalitet. Det er det dummeste man kan gjøre. Dekk er så utrolig viktig for sikkerheten, spesielt i et land som Norge som kan ha ganske varierende og krevende forhold.

Hvis du ønsker å kjøre lengst mulig mellom hver lading, mest mulig komfortabelt og med minst mulig støy, og samtidig ikke være redd for å kjøre på ujevn vei (som mesteparten av Norge består av) så tar du til fornuften og kjøper minst mulig felgstørrelse som er anbefalt på Tesla.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjøpt billige dekk hadde jeg kjøpt 21". Jeg hadde bare ønsket å finne de som selger de billigst mulig. Helt enig i at å spare på kvalitet på dekk er bare tull. Naturligvis er det sikrere med et nytt dekk i forhold til et som er helt utslitt selv om det er billig, men å kjøpe en bil med kraftig motor og stor vekt på toppen. Da må man ha gode dekk.

Inne på noe der i forhold til veistandard her i Norge. Jeg bor på vestlandet og vi har ikke noe e6 her. Masse slaghull og telehiv. Likevel har de fleste teslaene jeg møter 21". En annen faktor er at 21" er så dyre hvis de skulle bli skadet. Hvis man bestiller de med billen koster de 28laken pluss du mister de originale 19" som var med i prisen. Med moms selges de uten bil til 80.000kr settet med dekk. Det er sure penger hvis jeg skal være uheldig å ødelegge en felg.

Ikke minst jobber jeg i et belastet område med mye kriminalitet og rus. Ikke lyst å finne bilen min på lecablokker.

Så da er det ikke mulig å finne premium dekk under 10.000kr i 21"? Hvordan er det i forhold til vekten på bilen? Er det noe jeg må se på for å finne riktig dekk? Eller er det bare å kjøpe et dekk så lenge hadtighetskoden er riktig?

Lenke til kommentar

Premium dekk i 21" under 10 laken, selv med den latterlige rabatten (40-60%), er ganske vanskelig å finne.

Du må kjøpe felger og dekk som er anbefalt av Tesla for bilen din. Hva enn det er vet jeg ikke, men heldigvis så er jeg helt sikker på at det går an å finne ut ved å Google.

Du må først og fremst kjøpe dekk i riktig dimensjon (bredde, profil, felgstørrelse), også må du ta hensyn til hastighetsindeks og lasteindeks.

Lenke til kommentar

Tesla anbefaler naturligvis de felgene de selger. Her er felgene jeg kan velge. De som er på bilen er standard 19" som jeg også får på vinterdekkene. Nr2 fra venstre er 19" som koster 15k ekstra pluss jeg mister de originale på første bildet. De to siste er 21" felgene i to ulike farger - De to siste på konfiguratoren. De koster 28000 pluss jeg mister originalfelgen. Kanskje jeg skal gå for nr1 19" og nr2 19" på sommer. Se de to vanlige bildene.

post-38974-0-34422200-1413445176_thumb.png

post-38974-0-13570500-1413445308_thumb.jpg

post-38974-0-59930200-1413445342_thumb.jpg

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke hva som er så vanskelig her. Er det det faktum at det er 21" som gjør det så forbanna attraktivt? Alle felgene ser jo like kjedelige ut jo.

Er det bare jeg som syntes at felgene på bilde 1 tok seg best ut? Dette er jo 19"?

Hvis du ønsker fine felger (og å skille deg ut blant alle Teslaene som er kliss like) så bør du gå for felger fra en tredjepartsprodusent, for eksempel Vossen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke størrelsen som gjør det attraktivt. Det er at 19" har litt mindre rulleomkrets som gjør at bilen ser høyere ut i normal modus. 21" felgene med dekk fyller julbuen mer slik at bilen får et mer sporty utseende. Turbinfelgene kler bilen godt. Derfor kunne jeg godt tenkt meg den type felger. Hadde turbinfelgene vært tilgjengelig i 19" eller 20" hadde valget vært lett. Har funnet uoriginale turbinfelger i 19 og 20, men leste at de lett blir skadet. Fant også noen fine polar wheels i 19" og 20" men de har jeg funnet flere rapporter om at subber i skjermen med rattutslag.

Den sorte bilen har standard 19" inkludert i prisen. Den hvite har 19" uoriginale polar wheels.

post-38974-0-95084400-1413453189_thumb.jpg

post-38974-0-53717000-1413453228_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Felgene blir lett skadet (urunde/skjeve/sprukket) om du kjøper en billig felgpakke med felger fra ukjent merke som er produsert i Kina... De tåler rett og slett ikke bli brukt i Norge.

Skal du kjøpe andre felger så må du gå for en skikkelig produsent.

19" med dekk har ikke mindre rulleomkrets. Det har faktisk større. Er kanskje snakk om 0,26% større diameter.

For all del... Hvis du skal vurdere å kjøpe felger fra en tredjeparts produsent så er det utrolig viktig at du kjøper felger med riktig bredde og riktig innpress, slik at du slipper subbing. Det er ikke felgstørrelsen som avgjør om det subber, det er feil dekkdimensjon/feil bredde/feil innpress eller mest sannsynlig en god blanding av alle 3.

Lenke til kommentar

Jeg driver å sjekket litt rundt for å se på priser på uoriginale felger i 19" eller 20" nå. I følge denne oversikten er 21" litt større enn 19" i rulleomkrets. Spiller ikke noen rolle egentlig størrelsen pga poenget er at 21" gir bilen et mer sportslig utseende. Problemet er at det går på bekostning av komfort, rekkevidde og støy. Ikke minst er faren større for at felgene blir skadet og dekkene koster mye mer i forhold til hvis jeg går ned 1 eller 2 tommer.

Spørsmålet er om jeg skal satse på originale felger som jeg vet tåler en del eller om jeg skal kjøpe noen uoriginale felger av et kjent merke?

post-38974-0-66829300-1413462533_thumb.png

Lenke til kommentar

Husk at du kan endre rullediameter med inntil 5%.

Jeg har originalt 17" på bilen, og byttet til 19 - men så lenge jeg økte rullediameter med 4,96% har jeg fortsatt ganske godt med gummi og komfort :)

På bildet ditt har du endret 0,26%, du bør endre mye mer for å beholde komfort:

Hvis originaldim er 245/45/19, kan du gå på 255/40/21 (+4,9%), da taper du lite eller ingen gummi.

http://www.orpetveit.net/dekk/

Endret av toth
Lenke til kommentar

Endring inntil 5% er kun tillatt dersom speedometeret ikke da vil vise for lav hastighet.

Det er nemlig ikke lov med speedometer som viser for lite, for mye er derimot lov..

Jeg har gått opp 4,2% på min bil, det medfører korrekt visning av hastighet.. Men det er i største laget på bilen også.

Lenke til kommentar

Jeg har bare kjørt bil med standard 19" og de var komfortabel og bilen lå godt på veien. De som kjører 21" klager på mye støy. På P85+ modellen er dekkene 20mm bredere enn foran. Har ikke lyst å rote for mye med dimensjonene da det er luftfjæring på bilen. I hastigheter utenfor tettbygde strøk senker bilen seg automatisk for å redusere luftmotstanden. Selv om dekkene kan passe når jeg tester de på parkeringsplassen kan det hende de ikke gjør det ellers.

Jeg vet at 19" er en fin dimensjon ut i fra komfort men de er kanskje ikke de mest spennende felgene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...