Alkohoel Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Hei, Jeg har akkurat gjort en stor investering i ny PC, men jeg har problemer fra første stund. Når jeg skrur maskinen på blir skjermen ofte svart i det den laster Windows. Maskinen fortsetter å rulle, men ingenting skjer. Jeg må derfor skru den av. Når jeg så skrur den på igjen får jeg feilmelding fra BIOS som sier "overclocking failed". Den tar meg deretter inn i BIOS. Når jeg så starter maskinen på nytt fungerer det igjen (vanligvis). Dette skjer regelmessig og er forferdelig irriterende. Jeg har enda ikke overclocket CPUen og alle BIOS instillinger står på Default. Jeg skjønner ikke hva dette kan være. Jeg gjorde et raskt søk på google. Der finner jeg en artikkel med samme type problem (http://rog.asus.com/...-w-no-overclock). Den tråden konkluderer med at PSUen er unsufficient og at det er grunnen. Jeg har kjøpt en Corsair 860AX. Det burde være mer enn nok, selv med 2x GTX 980?Mine specs er: Asus Rampage V intel i7 5960x corsair dominator 4x8 2666mhz ddr4 2x msi gaming gtx 980 corsair h110 corsair ax860 samsung ssd 850 pro Setter stor pris på all hjelp. På forhånd takk, Henrik Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Reset BIOS til default deretter oppdaterer du BIOS til siste versjon. Ta så en gjennomgang av BIOS, alltid noe som kan tweekes right of the bat. Installer så windows, drivere og oppdateringer med bare ett skjermkort i maskinen i primær pcie slot. Se om det går da. Så kan du sette opp SLI etterpå (pass på at du bruker anbefalte pcie-slots til dette). Endret 15. oktober 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Alkohoel Skrevet 15. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2014 Reset BIOS til default deretter oppdaterer du BIOS til siste versjon. Ta så en gjennomgang av BIOS, alltid noe som kan tweekes right of the bat. Installer så windows, drivere og oppdateringer med bare ett skjermkort i maskinen i primær pcie slot. Se om det går da. Så kan du sette opp SLI etterpå (pass på at du bruker anbefalte pcie-slots til dette). Betyr det at jeg må reinstallere Windows for å få det til å fungere? Hvilke hensikt har det å bare kjøre ett skjermkort? Hva slags tweaks i BIOS skal hjelpe hvis det ikke fungerer etter CMOS reset og med default BIOS settings? Jeg tror det har noe med PSUen å gjøre ettersom det skjer hver gang jeg fysisk skrur PSUen av for så og skru på maskinen igjen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Prøv med en annen PSU først da Vil uansett anbefale deg å oppdatere BIOS og gjøre deg kjent der. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 (endret) Bakdelen med ROG hovedkort er at selv med "Default" innstillinger så vil den hersens "Tweaker" eller hva det nå heter, prøve å overklokke både CPU og RAM. Har selv fått den derre "Overclocking Failed" beskjeden, men driter stort sett i den. Uansett så bør du gjøre som Kyrre S sier, oppdater BIOS til siste versjon som er 0706, sjekk også timing og volt til RAM. Du kan også sette hastigheten til RAM selv, f. eks. 2133 MHz. PSU'en burde holde til det oppsettet da GTX 980 er strømgjerring og bruker ikke med enn ca 180 W ved full belastning. Og under boot, kreves det ikke mye guffe til GPU'ene. Endret 16. oktober 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
Alkohoel Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Bakdelen med ROG hovedkort er at selv med "Default" innstillinger så vil den hersens "Tweaker" eller hva det nå heter, prøve å overklokke både CPU og RAM. Har selv fått den derre "Overclocking Failed" beskjeden, men driter stort sett i den. Uansett så bør du gjøre som Kyrre S sier, oppdater BIOS til siste versjon som er 0706, sjekk også timing og volt til RAM. Du kan også sette hastigheten til RAM selv, f. eks. 2133 MHz. PSU'en burde holde til det oppsettet da GTX 980 er strømgjerring og bruker ikke med enn ca 180 W ved full belastning. Og under boot, kreves det ikke mye guffe til GPU'ene. RAMet står på 2133MHz som default. Hvilke timing og volt bør RAM stå på? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Med de brikkene ville jeg vel prøvd 1.2V og 15-16-16-33 og altså 2666mhz, men dette er ikke likt fra system til system eller fra brikker til brikker. Du kan muligens ha lavere spenning enn dette, og tightere timings ved 2666, eventuelt høyere volt, løsere timings og høyere frekvens. Du må ha strap til 125 for å kjøre brikkene over 2133 på X99. Dette er OC og da er det mye prøving og feiling. Igjen vil jeg jo anbefale deg STERKT å lære dette siden du har kjøpt en slik entusiastplattform. Lenke til kommentar
Alkohoel Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 (endret) Med de brikkene ville jeg vel prøvd 1.2V og 15-16-16-33 og altså 2666mhz, men dette er ikke likt fra system til system eller fra brikker til brikker. Du kan muligens ha lavere spenning enn dette, og tightere timings ved 2666, eventuelt høyere volt, løsere timings og høyere frekvens. Du må ha strap til 125 for å kjøre brikkene over 2133 på X99. Dette er OC og da er det mye prøving og feiling. Igjen vil jeg jo anbefale deg STERKT å lære dette siden du har kjøpt en slik entusiastplattform. Definitivt. Det har hele tiden vært planen å overclocke systemet. Som du sier, tross alt galskap å ikke gjøre det med et slikt system. Problemet er at systemet ikke kjører selv UTEN overclocking. Jeg må derfor få det til å kjøre stabilt uten overclocking først. Endret 16. oktober 2014 av Alkohoel Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Problemet er vel at "default" ikke betyr noe i denne sammenng. Joda - stort sett fungerer det greit - men: Etter man har skrudd sammen en ny maskin skal man alltid og uten unntak: Resette BIOS. Oppdatere BIOS. Gå gjennom BIOS. Deretter starter windowsinstallasjon. Selvsagt etter en velfortjent Dahls Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Det flotte med det hovedkortet er at du kan oppdatere BIOS uten å slå på PC eller rote rundt med dette. Dvs hvis det er samme opplegg som på mitt RIVE HK. Ellers foretrekker jeg Mack da. Eventuelt en San Miguel. Lenke til kommentar
Alkohoel Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2014 Det flotte med det hovedkortet er at du kan oppdatere BIOS uten å slå på PC eller rote rundt med dette. Dvs hvis det er samme opplegg som på mitt RIVE HK. Ellers foretrekker jeg Mack da. Eventuelt en San Miguel. Hei, og takk for svar. Jeg har oppdatert bios, reinstallert windows og kjørt med forskjellige ram sticks og gpuer, men har fortsatt problemer. Jeg har en løpende tråd under "hjelp til kjøp og salg av PC": https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1625365&page=4 Setter stor pris på hjelp der:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå