Gå til innhold

Vurderer å bli avtomatiker, har noen spørsmål


bjaa

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Det begynner å bli på tide å tenke over hva en skal bli etterhvert nå. Skal starte å søke skole om bare noen måneder så jeg lurer på om jeg skal bli (elektro) automatikker....Så da har jeg noen spørsmål:

 

Hvordan er er arbeidsforholdene til en Automatiker?

Kan dere nevne noen dagligdagse ting en automatiker gjør?

Hvordan er utdanningsveien videre til ingenør? Hva er forskjellen på en ingenør og en vanlig automatiker?

 

Noen her som kan fortelle litt om yrket/utdanningen? Syns det høres spennende ut :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

 

Det begynner å bli på tide å tenke over hva en skal bli etterhvert nå. Skal starte å søke skole om bare noen måneder så jeg lurer på om jeg skal bli (elektro) automatikker....Så da har jeg noen spørsmål:

 

Hvordan er er arbeidsforholdene til en Automatiker?

Kan dere nevne noen dagligdagse ting en automatiker gjør?

Hvordan er utdanningsveien videre til ingenør? Hva er forskjellen på en ingenør og en vanlig automatiker?

 

Noen her som kan fortelle litt om yrket/utdanningen? Syns det høres spennende ut :)

Bra du spør i hvert fall, det kunne se ut som om du har bestemt deg for et yrke du ikke har peiling på hva er :)

Lenke til kommentar

riktig det

 

da jeg gikk GK elektro var vi innom automasjons folkene sitt klasserom,

der hadde de laget forskjellige stasj, fks ett aperat som hold vannmengden

i ett kar til ett hvis nivå automatisk, selv om du fyller i vann/tapper ut osv

masse også. er du heldig får du lærlingejobb som automatiker hos Nidar ellerno :nice:

de har nok samlebånd/maskiner til slikt *grin*

Lenke til kommentar
jeg angrer værtfall hardt på at jeg ikke sikta mot automatiker/automatikkmekaniker..

 

-kul jobb

-bra lønn

-firmabil

-en del utlandsreiser

Så kan du forklare meg litt om automatikker yrket? Viss du vet.

 

Høres bra ut med "kul" job, god lønn osv... Kunne også tenkt meg å pendlet...det gjør fatern, og det virker som om det er greit! :)

 

Også får du jo den fordelen med at du har fri halve året =)

Lenke til kommentar

Vell..dette var i forbindelse med skole projekt...Så jeg jeg har funnet ut litt om yrket...Hva syns dere? er det noe mer jeg kan føye til?

 

Fakta om automatiker faget/jobben

Fredrik Bjaaland

 

Arbeids oppgaver

 

En automatiker jobber ofte i Offshore bedrifter, produksjonsfabrikker . Eksempler på dette kan være bilfabrikker, båter, fabrikker som lager ulike produkter som elektriske artikler, telefoner, leketøy osv. Altså alt mulig som blir serieprodusert. Det automatikeren gjør er å montere, innstalere, feilsøke, reparere og vedlikeholde automatiserings utstyr som robot armer og andre robot lignende ting. I denne bransjen er det også muligheter for reisejobber på båter, plattformer osv? Nevnte jeg god lønn? J

 

Personlige egenskaper

 

En automatiker må være litt kreativ til det som man holder på med. Man må være selvstendig og kunne klare seg alene. Man må også være systematisk. Det kreves god orden og nøyaktighet i yrket.

 

Utdannigsvei

 

Utdanningsveien for å bli automatiker er at du må gå Elektrofag grunnkurs. Etter det går du VK1-Automatisering Så går du VK2-Automatiker. Etter 3 år med utdanning på Skole, sågår du ut i lønnet arbeid i bedrift som lærling. Så hele utdanningen tar 4.5 år.

 

Viderutdanning

 

Nå som en har fagbrev, kan man også viderutdanne seg ved teknisk fag skole, elektro linjen. Da kan man få studiekompetanse. Ned den kan man utdanne seg til ingenør eller sivil ingenør, eller andre yrker som krever høyere utdanning.

 

 

-

 

Dette er alså rene fakta jeg har samlet inn....

 

Ps. Det var ikke bare pga. skole projektet jeg spurte...var ikke meningen at dere skal hjelpe meg med leksene for å so det sånn... Jeg er virklelig interessert i å finne ut mer om yrker....er jo ikke lenge til jeg må tjene til livets brød selv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...