Amanda95 Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Hei, jeg vet at vi har ulike tilstandsymboler, som er aq, s, I og g. Men hvordan vet jeg hvilke tilstand de ulike stoffene er i?De forandrer seg også. Eksempel: C6H10O6(aq)+ 6O2(g)---> 6CO2(g) + 6H20(I)Jeg vet at karbondioksid og oksygen er en gass, men noen ganger så reagerer også vann som en gass 2H20(g). Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal skrive på tilstandsymboler, håper noen kan forklare meg og ikke kun svare at det er logisk takk på forhånd Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Du får som regel oppgitt i oppgaven hvilken fasetilstand stoffet ditt er i. Dersom du løser noe i vann blir det (aq) bak, dersom du har noe som felles ut blir det (s). Syrer og baser er for eksempel nesten alltid løst i vann. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2014 Del Skrevet 15. oktober 2014 Noen ganger må man regne på energibalansen for å finne (antatt) slutttemperatur og tilstand. Endelig temperatur avhenger av reaksjonshastighet og hvor lang tid varmen har på seg til å ledes bort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå