Gå til innhold

Sony 19" LCD blir merkelig i 1280x1024

Supposedly

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at nå begynner jeg å lure på om jeg har veldig tungt for det. Har nettopp anskaffet en Sony 19" LCD-skjerm (HS93) og anbefalt oppløsning for denne er jo 1280x1024. Problemet er at med én gang jeg stiller skjermen på dette, så stiller skrivebordet seg til høyre slik at bare 2/3 av skrivebordet er synlig. Dette er mildt sagt litegrann irriterende. Jeg prøver å stille på skjermen, men da blir skjermen svart og jeg må kople opp den gamle CRT-skjermen (som snart ikke tåler mer) for å tilbakestille oppløsning og fargedybde. (Jeg kan ikke engang se noe under oppstart, den er ikke svart kun i Windows.) Nå trodde jeg at jeg hadde sjekket opp alt rundt kompatibiliteten mellom skjermen og skjermkortet (Geforce 4 Ti 4200), men kan det hende at det likevel er disse som krasjer? Jeg synes det er litt sært å kjøpe en 19" skjerm når jeg ikke kan bruke den optimalt.

Noen som har noen tips? Alt mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett i at oppløsningen på skjermen er 1280 x 1024, det står ihvertfall på Sony sine sider.

Du sier ikke noe om hvilken Windows versjon du har, men sørg for at du har satt opp riktig skjerm i skjermegenskaper. I Windows 2000 Eng. settes det slik:

Høyreklikk i skrivebordet -> Properties. Velg Settings fanen. Trykk Advanced. Der finner du nok en haug med faner, avhengig av grafikkort og driver du har installert. Det er sikkert en av dem som heter Monitor. Velg riktig monitor, ev. installer drivere til monitoren. Oppdateringsfrekvens bør være 60Hz på en LCD. Den har jo egentlig ikke sammenlignbar oppdateringsfrekvens med en CRT skjerm. Sjekk igjennom de andre fanene og se om du har satt noe "lurt".

Lenke til kommentar

Hehe, driver er kanskje kjekt å ha. På de norske sidene til Sony stod det at det ikke var noen drivere, at den brukte en generic én, noe jeg syntes hørtes litt rart ut, men dog. Burde snart lære meg til at leverandørene tar feil. :lol: Jeg skal sjekke om det hjelper med oppdatert driver (det burde det jo gjøre) og så komme tilbake hit uansett utfall. Jeg bruker forresten en VGA-kabel, fordi denne skjermen ikke har DVI. :grine:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...